söndag 7 januari 2018

Skyltsöndag #139

Hjärtligt välkomna till första upplagan av 2018-års Skyltsöndag! Hoppas att ni som deltar och ni som tittar in här och hos alla andra skyltare kommer att ha lika roligt som 2017! Då kör vi!

Den gångna veckan var det lite klent med roliga skyltar måste jag säga. Så idag bjuder jag på två riktiga ”gäspvarianter”, en kreativ samt en riktigt skojig skylt. Enjoy!


Alltså dessa reaskyltar i Täby Centrum har jag sett sedan mitten av november. Måste säga att de gått mig på nerverna alltsedan de kom upp eller senast ungefär två dagar efter de sattes upp. Å att blanda svenska och engelska ”doesn’t make any sense” enligt den svengelska maken;-)


Dekaler liknande den här finns lite överallt här i stor-Stockholm. Förstår faktiskt inte budskapet. Troligen för att jag är för gammal eller för att den svenska översättningen av ”motherf****r inte faller mig i smaken. Gillar inte original ordet heller för den delen. Men vad vill man ha sagt med dekalen? Kan hända att jag är aningen trög här…


Nu blir det äntligen lite roligare. Skrattade gott när jag såg klistermärket på den där skylten. Vet inte vem figuren föreställer, men jag tycker att ”förvandlingen” av gatuarbetaren är lyckad och fångade definitivt min uppmärksamhet.


Veckans höjdare är den här:-) Har ju visat en skylt på en eldriven taxipod förut, men den här är helt nytagen! Smart, gillar folk med humor!


Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den.
Alla skyltare hittar ni här.

15 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Den där överklistringslappen har jag inte stött på, och jag begriper den lika lite som du. Har folk inget i huvudet??? Huvudet på vägarbetaren gillar jag förstås! Själv bjuder jag på en skylt med min väninna på!
https://klimakteriehaxan.blogspot.se/2018/01/skylt-pa-en-reasondag.html

Åke sa...

När jag var liten fick man inte säga: horunge eller mammaknullare men satan tar dig om du skriver vissa ord på Facebook då blir man avstängd... men nu har ju inte du ansiktsboka ;) Jag gillar din bilskylt skarpt!!! Tänk om alla kunde hålla avståndet :)

Geddfish ♥ sa...

Älskar att titta in här på söndagarna och se vad du funnit!
Allt ska lyftas fram, även de tråkiga.
Jag satsar på skrattet och diggar ansiktet på gatuarbetaren, skylten SYNS!
Även den sista, taxipoden med avståndet, japp.

Du får min kommentar till ljudet av en massa stämfiler inför Sthlm...
Trevlig söndag!

Eva Trillian sa...

REA-skylten är ju helkul :)
Andra bilden ... njae - hur tänkte de där?
Tredje - jag är ganska säker på att det där är Karl Marx, vilket roar mig i sammanhanget!
Och sista bilden ... får mig att tänka på all bilar jag skulle vilja ge meddelandet DU LIGGER FÖR NÄRA ... kanske skulle göra en skylt?

nalta norrland sa...

Vissa skyltar eller klistermärken är ju typ bara så konstiga... men de blir ju uppmärksammade å det är väl det som är meningen även om ingen begriper ;-)

Gillar taxipod, förutom att de är miljövänliga så är de ju kolossalt söta <3

Är det Karl Marx som är på vägarbetsskylten? Eller är det nån sektledare... typ Knutbypastorn ;-)

Påminn mig att jag ska fota dekalen J satt på traktorn,
den platsar till Skyltsöndag :)
Idag blir det dock ej...
vi har snöstorm å vinden blåser elakt så jag stannar helst inne.

Jag fick ju inget svar på hur Du å maken firade att han blev svengelsk... blev det ärtsoppa med punsch å pannkakor?

Ama de casa sa...

Det där med motherf... Det tar nog hårdare på folk från andra länder. Tänk bara på Zidanes sorti från fotbollsspelandet... Även om det handlade om en syster så blev det en inte alltför värdig sorti. Hur kan såna ord ta så hårt? Även om jag verkligen inte förstår att dom överhuvudtaget uttalas.

Hmm... Om man åker femton meter med en sån där taxipod så borde det bli gratis va? 45 öre bör avrundas nedåt till 0. Hur långt är det emellan dom? Kanske kan man få en fri hemresa om man har tur :-D

Annette sa...

Den överklistrade dekalen förstår jag inte alls, jag måste titta in här igen och se om någon annan kan förklara. Men mannen som gräver är väl Karl Marx?

Apropå den andra skylten och språket, så citeras flera av de telefonsamtal som polisen avlyssnade hos Södertäljemaffian i den bok jag nyss läste (Nätverket: om Södertäljemaffians uppgång och fall). Enligt de killarnas/männens sätt att prata skulle den där skylten passa väldigt bra, de använde sådana ord och ännu värre i parti och minut.

nalta norrland sa...

Så Ni valde inte det svenskaste Sverige har i matväg då Ni firade ;-)
själv äter jag icke ärtsoppa, har inte gjort det sedan jag blev så stor att jag kunde säga ifrån ;-)
Punsch vet jag ej ifall jag har smakat...

Nu har ovädret lugnat ner sig och förhoppningsvis slipper vi strömavbrott under natten...

I morgon är det sista dagen på jullovet å förhoppningsvis mår jag bättre, planen är ett biblioteksbesök för att låna en ny bok att läsa för Elin, men då måste jag ju må hyfsat.

Maria sa...

Yey för de två sista nej för de två första ;-) Ser fram emot massa nya skyltar i år!!
Sv: Siffrorna visar vilket avsnitt jag har tittat/lyssnat på!

Ditte sa...

Reaskyltar är det gott om och det är uppenbart att butikerna har varor över. Tappra försök görs att bli av med restlager.

Skylt nr 2 förstår jag inte alls. Men jag är nog alltför gammal. Blir beklämd över att den ens finns. Men finns gör den ju...Dekalen alltså.

Klart mer roligt med trean, lockade fram ett gott skratt och så även sista skylten.
Och visst kommer en långt med humor. En klar tillgång i de flesta sammanhang och gör tillvaron så mycket enklare. Och roligare.

Tack för varierad skyltning och du trffar som alltid mitt i prick.


Susjos sa...

Yes! Va kul att du fortsätter med skyltsöndag! Jag trodde väl det :-)
Hm, fattar inte heller den där påklistrade skylten, och gillar inte orden heller!
Men känner igen gubben på trafikmärket, ser ut som Karl Marx?

Taxiskylten var en trevlig avslutning på dagens skörd!

Steve sa...

Du skjuter både högt och lågt den här söndan. En sällsam mix om man säger så.

Anki sa...

Som alltid en härlig blandning på skyltar. Den där dekalen som innehåller ord jag inte tar i min mun... bedrövlig att se.
Vägarbetsskylten är kul ... tror också på Karl Marx :)
Taxipoden är verkligen en bra grej - och här har den fått en snygg skyltning på baken :)

Carita Liljendahl sa...

Mycket intressant här!
WGN - som wagon, troligen en slump.
Klistermärket var intressant, men poängen uteblev på nåt sätt ändå, mest småvulgärt :-)
Jag skrattade också åt vägmärkesskylten - så vi har samma humor!

Marina sa...

Jag har rätt hög toleransnivå då det gäller det mesta, men den där "klisterlappen" går även över min gräns. Jag kan inte låta bli att bara sucka och tänka "Varför???"