söndag 29 oktober 2017

Skyltsöndag #129

Denna Skyltsöndag är ju lite speciell, då jag på grund av den totalt onödiga omställningen till vintertid fick en extra timme att fundera över vilka skyltar jag skulle bjuda er på idag. Men eftersom jag sov när klockan ställdes tillbaka en timme i natt så är det en sanning med modifikation;-)


Täby Centrum. Tycker skylten är riktigt rolig. Jag menar ordspråket lyder ”ju fler kockar, desto sämre soppa”, så där studsade jag till. Kan också berätta att det inte alls är 35 kockar som bjuder på mat i ett gemensamt event utan att centrumet skryter med att det finns 35 restauranger som man kan besöka.


Vid kassan hos den lokala ICA fastnade jag för CocaCola lipsmackern innan jag la märke till att det fanns en Chupa Chups variant(???) och ett Bamse cerat också. Hade inte sett något av dessa produkter förut. Själv använder jag gammal, hederlig Lypsyl.


De här skyltarna hänger i början av en mycket lång korridor som leder till toaletter och skötrum i Mall of Scandinavia. Okej, jag förstår att det finns ett skötrum där, men blev inte klok på vad den högra skylten ville säga – babysim med vattenpolo kanske. Men…


… skylten fick sin förklaring, fast tvärtom om ni förstår vad jag menar. Vid fontänen med det färgskiftande vattenspelet en trappa ned i gallerian är det uppenbarligen förbjudet att hoppa i... och spela vattenpolo.


Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den.

Alla skyltare hittar ni här.

16 kommentarer:

Stare Ström sa...

Vilka konstiga skyltar till skötrum och sådant!

svar: Ingolf var/är ganska snäll. Inte så mycket ommöblerat som jag hade förväntat mig.

Ama de casa sa...

Chupa Chups? Ser ut som vattenmeloner på bilden, men vilket är språket? Undrar också hur Bamse smakar - kanske som björnklister? Det luktade ju gott i alla fall. Tror faktiskt att jag smakade också :-D

Undrar om det inte är så att barnen FÅR spela boll på ena stället men inte på andra? Dom där vågorna skulle kunna vara armar... ;-)

Ha en skön söndagskväll! Den lär bli mörkare än på länge... ;-)

nalta norrland sa...

Har aldrig sett dessa olika - konstiga - smaker på lipsyl, nu är jag en icke användare av lipsyl så jag brukar ju ej kolla speciellt efter det.
Jag vet dock att det funnits Hello Kitty-lipsyl för det har Elin fått av nån då hon var mindre.

Skötrumsskylten förstår jag ej... förhoppningsvis kommer det nån vettig förklaring av någon som vet :)

35 restauranger låter väldigt många.

Det blev mörkt en timme tidigare idag mot igår vilket ogillas.
Även om vi haft otroligt soligt å fint väder så där omkring 15.30 gick solen ned å en halvtimme senare var det skymt.

nalta norrland sa...

svar Jag var ut med kameran, mobilen och Bullen som sällskap.
En solnedgång vid vattnet :)
Det gäller att passa på... snart är det mörkt typ dygnet runt.

Åke sa...

Men trosorna då?!?! Bästa ja... Å Ni Stockholmare som bara tjatar om tiden... här i norr är +- en timme liksom att åka bil en 50 mil en liknelse... Du skyltar på bra :) En fortsatt trevlig söndag :)

Olga T sa...

Ha ha! Din tolkning av skyltarna ;) Me like :)
Jag vill inte ha Coca colasmak på läpparna... Nej mer traditionella cerat används här.

KajsaLisa sa...

Babysim med vattenpolo, kul tolkning :) Coca Colaläppyl, finns det som belgisk öl också? Okej nu har jag förstått ordspråket, det skall vara under 36 kockar så blir soppan bra :)
Länkar upp dig nu.

Anni sa...

Konstig skylt den där med vattenpolo eller om det ska vara bollspel?
Ceraten är inte heller i min smak. Hur sjutton smakar Bamse?

Svar; att vakna så tidigt som jag gjorde var väldigt onödigt! Ändå är jag inte så trött som jag trodde att jag skulle vara nu.

Susjos sa...

Vintertid ja, så glad att jag inte jobbade i natt! Men nog var jag vaken allt, och såg när klockan blev 02 en gång till! Är ju en riktig nattuggla!
Skylten med de 35 kockarna och soppan var ju bara så bra!
Cerat med smak, nej tack! Jag kör med Elisabeth Ardens helt oparfymerade"eight hour cream" på läpparna, den gillar jag mycket!

Kul att du har lite skyltar från "mitt" mall, även fast den där skylten med barn var lite skum?

Anki sa...

Häftig skyltning som alltid!
Det är alltså inte sant ... det där att "Ju fler kockar ..." :)
Underliga skyltar - tur man inte har barn och måste förstå dem!
De där nya Lypsylsmakerna verkar konstiga och inget jag tänker prova!

Svar: Parasollet och plastblommorna tillhör "utsmyckningen" - personalen brukar ofta göra något kul där :)
Tack för dina snälla ord ... men nu får jag lite prestationsånger ... vill ju inte göra dig besviken.

Steve sa...

Vintertid, blotta namnet andas dysterhet.

Fjärde året i Hjo sa...

Apropå gallerior. I Tidaholm finns Sveriges minsta saluhall http://sverigesminstasaluhall.se/

Eva Trillian sa...

En del skyltar blir man inte klok på - tur att det finns skyltsöndag som både lyfter kloka och inte kloka ;)

Mias Mix sa...

Härlig skyltkavalkad som vanligt. Har inte heller sett de där produkterna av Cola och bamse. Har faktiskt gått över från vanligt lypsyl till cerat med aloe vera och bivax, helt suveränt bra.
Kul att få se massa bilder från mall of Scandinavia. Har aldrig varit där. Bra att vi fick förklaringen till vattenpolospelet 😃. 35 restauranger, inte dåligt. Vi har 9 restauranger och en hämtpizza. Fast här bor i och för sig bara 5000. Täby är ju lite större! Ha det så bra!

Marita sa...

Antar att det är 35 kockar på X antal restauranger

FREEDOMtravel sa...

Haha, "vattenpolo-skyltarna" är underbara! :) När det gäller vintertid och sommartid tycker jag att vi kan göra som islänningarna - strunta i att byta tid. Det är ju förvirrande! Idag lagade Peter middag en timme för tidigt och undrade varför jag inte kom hem ... ;)