onsdag 2 augusti 2017

Min dator blev "ghostad"* ikväll





Har varit på vift hela dagen. Efter hemkomsten har jag roat mig med att uppdatera antivirusprogrammet på datorn. I ärlighetens namn var det inte jag som gjorde det utan Abinaya Veeraselvam som jobbar som kundsupport hos AVG. Själv såg jag bara bilderna ovan samt musrörelserna och nedladdningarna som Abinaya gjorde. Hon satte i någonstans i Indien, medan jag glodde på skärmen här i Täby. Helt fantastiskt:-)

*Ghost (engelska: spöke, dubbelgångare) är ett kloningsprogram för datorer.

PS. Man får vad man betalar för. Köpte den utökade betalversionen av antivirusprogrammet för många år sedan. Varje år får man en ny "licens" som måste aktiveras för att ladda ned programmet som säkerställer dagliga uppdateringar av virusskyddet med mera. Oteknisk som jag är lyckades jag såklart inte med installationen (i år heller). Fick ringa till ett nummer i England. Väntetiden 0 sekunder och fantastisk service av Abinaya, även om det inte var det lättase att förstå vad hon sa. DS.

9 kommentarer:

Ditte sa...

Så bra med denna service! Smidigt också. Och visst är det oftast så att man får det "man betalar för". Jag har makens son som ordnar allt liknande åt oss och han gör det också från annan plats och ibland annat land. Tänk de som kan!
Nu är du alltså säker ett år till. I alla fall vad gäller på datafronten. Och annars har du ju support.
Bra tips till de som ev. behöver uppdatera sin säkerhet.

Emma, Sol som sol? sa...

Guuu vad skönt det är att ha ett dataproffs i familjen! Inte för att jag är helt borta vad gäller datorer men vissa saker lämnar jag med varm hand till mannen min och så får han fixa när jag gastar!

Jag menar, någonstans måste jag också få sätta ned foten för vad jag vill, kan och har lust att göra. Detta från någon som är JAG KAN SJÄLV!!!!!! ända ut i fingerspetsarna och några decimeter till.

Steve sa...

Där ser man.

Gerd ♥ sa...

Idag är du väl belåten!
Ja, det är otroligt, hur det kan fungera med support mellan länderna. Arbetsplatserna har man numera på fickan.

Greja med datorer är väl lite mitt nöje. Jag har ju jobbat delvis i internetsupport.
Men går datorn sönder och skärmen blir svart, då ligger jag risigt till. Jag har ingen att fråga här hemma, nä jag tutar och kör, går det så går det. Jodå, jag har två skickliga dataproffs till söner... men.

Annette sa...

Du hänger verkligen med i den nya tiden, där just Indien är på snabb frammarsch! Hur kom det sig att du valde just det här virusprogrammet? Jag kör på med traditionellt Norton antivirusprogram. Hittills har det fungerat bra, men det kanske finns bättre?

Days by Johanna sa...

Härligt med bra service även om språket kanske inte var det lättaste! :)

Ja jag är lika far, inte bara till utseende, har många andra egenskaper som han också har, fast han brukar säga han har sina kvar :P

Eva Trillian sa...

Allt är globalt numera - lite coolt faktiskt!

Guldkryckan sa...

Oj...vilket sammanträffande, lade just i AVG i datorn här, gratisversionen dock.
Får kolla och se...men är det så struligt att installera fullversionen?
Får kika på detta....får panik om jag ska behöva prata med nån i Indien :)

Ha det bäst Bp.

Anki sa...

Bra med proffsig hjälp! Själv ringer jag efter yngste sonen ... min klippa i livet vad det gäller allt som har med datorproblem att göra :)