tisdag 7 februari 2017

Weekly photo challenge: Vecka 6 – ”Vatten”

Idag var jag i valet och kvalet om jag återigen skulle gräva i arkivet eller ta dagsfärska bilder till temat ”vatten”. Bestämde mig för både och. Jag menar solen sken ju för första gången på 10 dagar. Då var det ju faktiskt en utmärkt ”ursäkt” att lämna idet, utsättas för 4,5 minusgrader och ta några foton. Bilderna 1 och 2 är tagna ifjol, medan resten är dagens skörd.

Vatten finns ju i olika” utföranden” om man säger så. Alltså försökte jag få till en rolig blandning här. Hoppas jag har lyckats och att ni får ett leende på läpparna:-)


Vatten utgör ofta mellan 90 och 97 procent av innehållet i öl läste jag på BryggarWiki. Den här bilden är alltså given till temat.


Här ser ni vatten som har blivit till is, fast inte på gatan utan i fiskdisken. Dessutom brukar fiskar och musslor uppehålla sig i vatten.


Jo då, för några dagar sedan fick vi nollåttor vår femte (eller om det var sjätte) vända av snö den här vintern. Å smält snö blir som bekant till vatten – förhoppningsvis snart om jag får önska mig något. Men snömönstret på den här runda bänken var faktiskt riktigt snyggt.


Det är inte många som tvättar sina bilar i stor-Stockholm under den här årstiden, med andra ord sträcker sig ”smutsighetsgraden” mellan extremt skitig (trodde först att det var motorolja och inte smält snö) …


… till aningen mindre smutsig. Här är en man och en kvinna på väg till Täby Centrums entré. Varför mannen balanserar olika föremål på sitt huvud vet jag dock inte;-)


Fler vattniga bidrag hittar ni här.

25 kommentarer:

Ama de casa sa...

Sedär! Jämlikheten sprider sig även till Täby Centrums entré ;-)

Här har jag också sett en himla massa vatten idag. Vatten som jag tror är ganska bekant för dig :-D

Nu ska jag snart gå ut och se till att jag får i mig lite "vatten" ;-)

Ditte sa...

Vatten i olika "leende" former gillas och alla dina bilder har tydliga kopplingar till detta element. Du har verkligen fått till det bra. Isen som fast form, ölen kanske övergår i gasform och snön blir flytande när den smälter. Vad gäller de två sista bilderna ger de utlopp för fantatasin att skena iväg.
Härlig tolkning! Och visst ler jag.

nalta norrland sa...

Vatten vatten stan är full av vatten...

Åh åh.. Vatten, stan är full av vatten.
Åh.. Vatten, och här om natten,
så kom vi ut ett gäng från Opera,
när det var nån som ropa:
från en båt:
"Vilket håll är ni på väg åt?"
Så följdes vi åt till Karlberg,
medan stan av morgonsolen fick rosa färg.

Tycker Er 08a snö ser ovanligt skitig ut för att vara snö.

Här förväntas det bli kyligt under natten,
minus 20 är utlovat... vet väl inte om jag tycker det känns så värst skoj.

Annette sa...

Ha ha, den sista bilden var ju på pricken! Och så ser jag att den som ansvarar för fiskdisken har haft en kreativ och rolig dag ;) Apropå ytterligare en vinter såg jag i ett inlägg hos mig från november, att jag ville ha snö. I och för sig bara fram till jul, men mitt önskemål blev visst feltolkat. Nu vill jag inte ha mer snö och inte den här isande kylan, jag vill ha vår, eller åtminstone se årets första Tussilago :) Tack för dina uppiggande kommentarer hos mig :)

Unknown sa...

Mums för Lagunitas och brrr vilken kyla idag.
/kiki

Bevare mig väl sa...

Heja dig glada galenhoppan; Du lyckades få mig att le, med dina första bilder och ett stort nöje med de figurer du ser! Tänkte också på oljefläck, bilden är superduperläcker. Det här med figurer som bildas är roligt. Jag brukar fota då det rinner färg från mina målningar och jisses så roligt och bra det blir då de får forma till sig och en kan se de sedan :-)
Anar att vi ser en del i nästan allt du och jag :-)Konst eller konstigt?

Olga T sa...

Ha ha ha :) Du är för härlig! Och visst är det en man och kvinna där på sista bilden. Jag hade aldrig sett dem! Jag lovar! Fiskarna där i isen gillar jag mycket. Vilket arrangemang!

Geddfish ♥ sa...

Fen-o-men-al, äsch. Skulle skriva ett ord konstigt. Konst hos dig är verkligen ett leende på läpparna!
Och jag ser allt du beskriver. Med stor iver. 💚

Emma, Sol som sol? sa...

Jisses, bilden med fisken satt jag länge och tolkade! Jag förstod inte vad det var jag tittade på först.

Mias Mix sa...

Stor eloge till dig för dagsfärska bilder! Sista bilden är underbar!!! Som sagt det ska vara du för att se de där små detaljerna överallt. Fiskbilden är riktigt läcker!

Steve sa...

Allt detta av bara vanligt vatten. Bra jobbat.

Susjos sa...

Åh mums med öl, där hade jag nog valt Samuel Adams!
Bilden som ser ut som en oljefläck ser också ut som det första bajset hos en nyfödd : mekonium,eller barnbecket som man också säger- det ser exakt ut som denna "oljefläck"- fast du säger att det är snö?!
Snön på bänken var vackert, fast jag säger som dej, inget mer snö vill vi ha nu!
Kram och god natt!

Marina sa...

Vilket fantastiskt sätt att lägga upp fisken på!!!

Anki sa...

Du är helt otrolig på att se det de flesta missar och vi, dina följare kan skatta oss lyckliga som får ta del av dina härliga tolkningar!
Häftiga bilder och dessutom dagsfärska ... bra jobbat!

Anonym sa...

Cool!

Greetings, Merle :)

Biggeros sa...

Tänk att vatten inkluderar i det mesta.
Att det var så mycket vatten i öl hade man nog anat...
Nyttigt med vatten och Humle med andra ord=)
Gillade snö mönstret på stolen men jag trodde det var en gatubrunn.
Gillade även vattenavtrycket på Gubben och Gumman🤗🤗På något konstigt sett så såg man direkt vem som var gubben och gumman. Kram

Stare Ström sa...

Det var ju riktigt blött hos dig. Fast det är bara den första bilden som får det att vattnas hos mig.

Fjärde året i Hjo sa...

Musslor i truten, njaa. Att beställa öl idag är en helt annan femma än när jag var ung. Då tog man en stor stark och var nöjd med det.
Ha det gott!

cat sa...

Härliga och klassiska BP-tolkningar! Gillar av någon anledning första bilden bäst :-)

Carita Liljendahl sa...

Många fina tolkningar och särskilt den sista är ju hur rolig som helst!
Vatten behövs, jo - men vatten kan också åstadkomma skada.
Finns massor av tolkningsmöjligheter, blir nästan lite yr här.
Is och snö, blir vatten nån gång...
Mycket bra av dig!

KajsaLisa sa...

Lagunitas är riktigt god. Fiskhuvudet var häftigt.

Anonym sa...

Vilken fuling du hittat :D
Härlig tolkning!

Eva Trillian sa...

Den där sista bilden är helt fantastiskt för fantasin :)

Anni sa...

Vilken fascinerande skyltning i fiskdisken!

Mascha sa...

Water in different forms, great series!
Very unique decoration in a fish shop (I cannot read the language)?
Greetings from Germany