lördag 18 februari 2017

Lördagscitat: "Originalet".



Citat: Vi föds som original men de flesta av oss dör som kopior.

Källa: Kristian Zahrtmann


Citat: Att vara originalet är det bästa du någonsin kommer att bli.

Källa: Citatburken


Bilden är tagen på Caravan 2017 på Kistamässan i torsdags. När jag såg skylten tänkte jag såklart på bloggkompisen Åsa som ju bor i Åsele. Skulle gissa att hon känner till företaget. Kan berätta att det unga paret som förutom skinka och sidfläsk även sålde renprodukter och olika ostar hade fullt upp. Det var en rykande åtgång på produkterna. Jättekul! Tyvärr fanns inget torkat renkött som maken och jag älskar. Och om paret inte hade för avsikt att ta in på ett svindyrt hotell i Stockholm kunde det ju välja och vraka bland alla husbilar och husvagnar på mässan för bekväma övernattningar på plats;-)

Det är Marie i Skrifvarstugan som har uppfunnit ”Lördagscitatet”. Då jag gillar temat lägger jag upp ett citat då och då, och idag blev det till och med två;-)

18 kommentarer:

Ama de casa sa...

Haha! Jag kom också att tänka på Åsa direkt när jag såg skylten :-) Renkött är ju bara sååå gott! Rökt renhjärta... Mums!

Nu glömmer du väl inte bort att det är Schlager ikväll? :-D

Anita Malta sa...

Nu har jag suttit här och stirrat på den där gula skylten nästan en hel kvart utan att komma på något vettigt att skriva. Bara så att du vet att jag varit här så skriver jag alltså ingenting, det vill säga något helt irrelevant ;-) ;-) Fast jag kan inte låta bli att undra vem man kommer att vara kopia av när man dör om man inte är i original.

nalta norrland sa...

Blev så jäkla paff när jag plötsligt ser Åsele Rökeris skylt här hos Dig.
Å Yes jag känner till dem :)
Det "lustiga" är att det finns två rökerier som båda kallar sig Åsele Rökeri, detta originalet å så kopian ;-)

Originalet http://mallgard.se/
Åsele rökeri som bland annat tillverkade den välkända Åseleskinkan. Från början tillverkades Åseleskinkan på Norrstrand i Åsele men efter att rökeriet inte klarade EU-kraven tvingades det stänga. Man startade upp igen, med nya, större rökar i Gafsele, Åsele kommun. Där röktes Åseleskinkan fram till 2009 när man flyttade produktionen till det nya rökeriet på Gotland.

En av anledningarna till flytten var problem med logistiken i Lappland. Det blev färre och färre åkerier som trafikerade inlandet av Lappland till rimliga priser och man hade problem att hitta åkerier som körde med termotransporter. Rökarna som byggts upp på Mallgårds rökeri på Gotland är helt identiska med de man tidigare hade i Åsele och där röks nu skinkan enligt samma gamla recept och med samma princip som det alltid gjorts, med samma kryddning, samma sälta osv. Pröva den tillsammans med cambozolaost. En riktig hit! Eller ät den som den är tillsammans med en krämig äggröra eller i en omelett.

Geddfish ♥ sa...

Tänkte också på Åsa ;)

Citatet om föds som original och dör som kopia, förstår jag nog, även om långsökt.
Alla blir tack och lov inte kopior.

Så har jag sett på Mellon och en man som heter Owe 87 år gick vidare i tävlingen!

Ditte sa...

Bra citat båda. Klockrena! Jag hoppas dessutom att jag förblir ett original, visserligen med inslag av kopior, men sett i det stora så...
Funderar på Caravan 2017 och mat och visst behövs mat även på husbils/husvagns och campingturer. Maten är viktig.
Synd att ni inte hittade det torkade renköttet för det är både gott och hållbart. Har haft det med på många fjällvandringar både till fots och på skidor.
Kanske kommer det tilll nästa år annars får vi ordna det.

Anki sa...

Bra citat bägge två... tänkte också på din bloggkompis :)

Marina sa...

Första citatet är verkligen tänkvärt...och alltför ofta stämmer det nog rätt bra.

Stare Ström sa...

Så rätt så! Kopior förblir kopior, tror jag.

Steve sa...

Jag tror nog att jag dör som original oxå.

Det är för väl att det finns verksamheter som t ex Åsele rökeri som ser till att fortsatt hålla liv i Norrland.

Herr Nilssons Fru sa...

Bra citat men jag tänker dö som orginal, jag har aldrig försökt bli något kopia av någon :) möjligtvis har jag försökt att förbättra mitt orginal.
I dag är jag med i din skyltsöndag.
Kramiz

Carita Liljendahl sa...

Kloka citat som vanligt - trist att man dör som kopia :-D
Att vara ett original är ju mycket coolare.

Eva Trillian sa...

Kloka citat!
Må vi alla orka leva så att vi dör som original!

Days by Johanna sa...

Härliga citat! Vad synd de inte hade det ni ville ha :(

Tack är super nöjd med håret!

Åke sa...

Undra om fläsket går att använda i kolbullar? Det kanske Åsa i Åsele veta?

nalta norrland sa...

Svar till Åke här ovanför Rökt fläsk fungerar till Kolbullar absolut men vi använder vanligt fläsk icke rimmat

anemonen sa...

Jaha det citatet var bra det för det stämmer väl tycker jag.

Susanne ❤️ sa...

Så bra lördagscitat !!!!
och vem vill vara en kopia av ngn när det inte finns bättre än original
Tack för rolig bild och perfekta citat
KRAM

Anonym sa...

Rolig läsning.
Det sk. "originalet" gjorde sin tredje konkurs och finns ej längre.
Det riktiga rökeriet i Åsele, finns fortfarande kvar sedan 2006. Bedöm själva vad som är seriöst och "original".....
Hälsningar/Rökarn