tisdag 10 januari 2017

Glad Måndag

Självklart är det tisdag och inte måndag idag. Det vet jag väl. Men då Carita har ett stående tema på sin blogg som heter ”Glad Måndag” så har jag bestämt mig att att lägga upp några bilder som jag tog igår – på en måndag alltså. Dessutom har jag alltid tyckt att tisdagar är betydligt tråkigare än måndagar. Har till och med bloggat om det för länge sedan:

Måndag – hela veckan att se framemot
Tisdag – har inget existensberättigande
Onsdag – halva veckan har gått, helgen närmar sig
Torsdag – imorgon är det fredag
Fredag – hela helgen att se framemot
Lördag – ledigt (så länge man jobbade)
Söndag – se lördag.

Igår var en riktig höjdardag (läs nedan) och den här tisdagen blir betydligt roligare på det sättet;-)



Här ser ni en bruten tumme som inte tillhör mig utan receptarien på det lokala apoteket. Nej, det är såklart inte roligt att bryta tummen, men när jag frågade om jag fick fota ”paketet” så skojade hon om händelsen som inträffade den 14 december på hennes lediga dag. Tummen upp för fotografering som hon uttryckte det. Älskar folk som har (min) humor:-)



I månader har jag letat efter en ny vinterjacka som inte är svart, grå eller mörkblå. Igår lyckades jag äntligen hitta en i min favofärg lila. Lycka! Kolla finessen med dessa inbyggda ”halvhandskar”! Smart! Nu kan jag äntligen pensionera min ”skinnpaj” med dunfyllning (till höger i bild) som jag har haft i 20 år eller så. Eller som maken uttryckte det - "Now I can finally see you".

23 kommentarer:

Kolonilotta sa...

Jag som jobbar varannan helg har aldrig tänkt på veckodagar på samma sätt som många andra.
Jag kan ju ha en fredag på en tisdag om jag är ledig på onsdagen! :) Nu blev det rörigt..

Älskar dom där halvhandskarna i vinterjackor. Tittar alltid efter det när jag köper till barnen eller oss vuxna.

Den där tummen såg INTE rolig ut. Stackars henne! :(
Lite plåster på såren att hon fick bli bloggfoder! :)

Ama de casa sa...

Fredagen är egentligen den enda dagen jag håller reda på nuförtiden. Om jag är hemma, vill säga. Annars blir den ungefär som alla andra den med :-)
Nu är för övrigt senaste budet att marknaden ska flytta innan påsk (har jag för mig att det hette nu då). Sen blir hela veckan ett enda stort virrvarr. Inte mig emot :-)

Snyggt fynd! Om jag kisar jättemycket och kollar lite från sidan så ser jackan nästan röd ut :-D
Haha! Nejdå, grattis till både dig och maken för det fina nytillskottet i garderoben!

cissi sa...

Ja, jag är ju inte alls lika färggrann som du, men de där inbyggda "handskarna" skulle jag gärna ha på jackan jag cyklar i.

nalta norrland sa...

Inbyggda "handskar" är ju en smart uppfinning,
Elin skulle älska Din nya jacka då lila är favoritfärgen just nu :)

Veckodagar är ju svåra att hålla reda på ;-) jag har ju värsta problemet ibland å kan vakna mitt i natten å fundera på vad är det för dag i morgon tro?

FREEDOMtravel sa...

Alltså fint gips, men vad är det för metallgrej hon har på tummen? PS. När jag var gipsad för en massa år sen hade jag just lila gips ;)

Emma, Sol som sol? sa...

Sött hästbandage med hjärtan! Den där sorten användes först av veterinärer, tydligen. När jag skulle köpa till min man för han behövde lite extra stöd så fotade jag och frågade om han ville ha det med hjärtan men det ville han inte. Förstår inte varför...! Tror det blev det med döskallar istället.

Geddfish ♥ sa...

Tummen upp för att få fotat tummen upp! Det var smart, men kanske inte så roligt för den drabbade, som dock hade solskenet inbyggt!

Och du, en sån jacka med inbyggda handskar, det har jag haft och letat som en galning efter igen och efter att ha köpt en ny jacka, så ser jag detta på ytterligare en jacka, och de köper jag också! Kunde inte låta bli, för det är så bekvämt. Så grattis! Och din snygga färg, det har jag i en två år gammal halvlång jacka och den älskar jag.

Glad mån/tis på dig! Jag gillar alla dar ;)

Ditte sa...

Tyckte det var ett fiffigt förband som ju gjorde att hon kunde jobba och kul mend någon med humor som gärn adelar med sig.
För mig har det i yrkeslivet i princip bara varit måndagar och fredagar och som "panchis" har jag oftast dålig koll. Det är mest när jag vill kontakta eller träffa yngre vänne rjag blir varse om dagarna, vardagarna.
Snygg färg på jackan och visst lyser den upp.
Liknande muddar har jag i flera jackor hemtagna från Peking och inhandlade där. Där är de väldigt vanliga. Borde vara det här i kylan också.
Kanske sparar du skinnnpajen, den kan ju komma till användning.

Comsi comsa sa...


Ha ha ha, tänk att få be att fota någons trasiga tumme... :D) 🖒 det skall vara du till det. Ler stort. Min tumme upp för fyndet. :D)

Kram ❤

Steve sa...

Det bästa med tisdag är att måndag är passerad.
Så du har glidit omkring osynlig för maken. Hoppas att han trivs i det "nya" sällskapet.

Anonym sa...

Supersnygg jacka och gullig tumme även om den var rosafärgad. :)

5 minuter tills President Obama ger sitt farvältal i Chicago.
10 dagar tills USAs president heter Donald John Trump. :(

Ruth i Virginia

Anki sa...

Snygg jacka och de där muddarna med tumgrepp är en fantastisk uppfinning som jag sett att barnbarnen har i sina vinterjackor.
trodde först det var din tumme, men uteslöt det sen p.g.a. färgen :)
Jag minns att arbetskamraterna gnällde om att tisdagar var tråkiga, men själv tror jag inte jag någonsin tyckte det - och numer spelar det ingen roll vad det är för dag - alla är liksom stöpta i samma form...

Susjos sa...

Ja,mina dagar är ett virrvarr när man jobbar som man gör! Men visst är en ledig fredag något alldeles speciellt!
Snygg ny lila jacka har du hittat! Smart med lite "halvhandskar" i dem! Såna har jag i min skid-jacka, det är perfekt!

Sv: Ja, visst är utgångsbudet på vårt hus lite lågt, det tyckte jag och maken också, men litar på den unga mäklaren som räknar med budgivning! Våra grannar som bodde i ett gavelradhus här (med renoverat kök, det har inte vi) fick 2,6 milj för sitt hus i oktober ( utgångspriset var 2,5milj) Vi hoppas på lite budgivning så priset blir ett par hundratusen mer än utgångsbudet. Detta är ju ett bostadsrättsradhus, så vi har en ganska hög avgift : 7907kr, det gör att husen inte kostar flera miljoner. Håll tummarna för att vi får in flera bud, första budet lades i går! Kram!

Eva Trillian sa...

Sv:
Den här gången var det mer besvikna tanten än arga tanten – och mest besviken var jag nog på mig själv i situationen. Nej, jag sa inget – även den ihärdigaste "protesteraren" gör inte alltid det, Men, jag lovar, ditt kategoriserande visar mer på dina fördomar än vad det beskriver verkligheten. Jag är en av dem som antagligen skulle reta dig vansinnig irl ännu mer än här – jag säger oftast precis vad jag tycker, och det i rättan tid.

Politiskt korrekt. Du använder det ofta, och gärna som en förolämpning – som om att vara PK är fult, oärligt och en eftersträvan att vara med i någon sorts ”vi som är så rediga-klubb”. Bra försvar för sina inte så PK åsikter förstås.

Att vara PK (när det inte används som ett negativt påhopp) handlar om att uttrycka sig inkluderande – att opponera sig mot politiska värderingar som gör exkluderar en specifik grupp i samhället, oavsett om det är pga. etnicitet, sexuell läggning eller något annat – och beskriver människor som strävar efter att göra samhället till en tillåtande plats där vi alla faktiskt kan prata med varandra. Det blir det inte av generaliserande påhopp med negativ klang.

Som jag försökte förmedla i inlägget så tror jag inte att alla anti-hen är elaka människor – men jag lever ju på hoppet att alla kan skärpa sig i hur man uttrycker sig.
Din kommentar får mig, dock, att tvivla. Lite väl personlig i sina påhopp, eller? Vi känner ju faktiskt inte varandra.

Mvh, Eva, som stolt eftersträvar att vara PK varje dag, hela tiden ;)

P.S. Ditt PS blev aldrig färdigt. Det kanske jag ska vara tacksam över? D.S:

cat sa...

Åh grattis till den jättefina jackan! Älskar ju själv lila och är inte så lite avis nu ska du veta.
Snäll apotekare som lät dig fota hennes missöde.

Paula i pörtet sa...

Hej, underbart snygg jacka, lila är min favoritfärg också. Hittade en mössa i samma kulör förra veckan, jag har annars svart jacka, svart thermokjol, svarta stövlar och svart mössa...känner mig som jag vore på väg till begravning..
Blev så himla glad åt mössan, tills en kompis, en man, tittade på mig o sa: du den där var gräsligt ful, särskilt färgen!
Vad säger man? (asgarv) Där fick jag!

Marina sa...

Njaej, det där med att tisdagar är tråkigare än måndagar...nej, håller inte riktigt med där. Just nu spelar det i och för sig ingen större roll eftersom jag inte arbetar sådär veckoschemalagt för närvarande, så jag kanske inte ska yttra mig i frågan...;)

Susanne ❤️ sa...

Snygg Lila jacka perfekt att hitta en i favofärgen ;) själv köpte jag en ny efter att ha haft samma dunjacka i 10år min blev dock Marinblå
Jag längtar till fredagen varje start på ny vecka haha nä då gillar mina uppgifter på arbetet älskar att sköta ekonomi och siffror knasigt kanske men tur är väl att alla är olika ;)
Jag trodde det var tisdag idag haha men tur att det är onsdag för idag ska jag träffa kompis och åka till Grand hotell för afternoon Tea
Kram

Carita Liljendahl sa...

Kul att du kom med, åtminstone en gång! Man måste ju inte skriva "Glad måndag" varje vecka om man inte vill. Och bildtemat är fritt.
Fina definitioner på veckans dagar också!
Tack för länken!

Unknown sa...

Jag måste också köpa en ny fin varm jacka….men det är ju så förbannat trist :-( att shoppa alltså.
/Kiki

KajsaLisa sa...

Ha ha du fotar verkligen allt, varför missa en bra bild. Förstår att du gillade färgen på jackan.

Anni sa...

Älskar när folk inte bär svart eller grått på vintern! Blir lycklig när jag ser en röd kappa i det gråsvarta folkhavet - eller en läckert lila som din nya!

Mia Halvarsson sa...

Heja BP, nu blev det bästa tisdagen på evigheter :D