torsdag 29 oktober 2015

Uppdrag en gråmulen höstdag

I år kan vi nollåttor absolut inte klaga över höstvädret. Det har varit relativt varmt och soligt, inte en regndroppe på minst två veckor. Idag var det dock en av få molniga höstdagar som jag bestämde mig att delvis tillbringa i Täby Centrum. Min idé var att dokumentera den ”arbetsföra befolkingen” på ett litet annorlunda sett.

Höstlov

Det är ju höstlov i Sverige, vilket märktes i centrum klockan 14:00. Knappt en ledig parkeringsplats – å då finns det ändå 3 000 platser att välja på. Med andra ord hade många föräldrar tagit ledigt och tagit med sig ungarna för att shoppa och/eller äta. På Chili & Soy där jag åt min sena lunch var det smockfullt. Kul för ägaren som ju tillhör den arbetsföra befolkningen. Å Bibimbaben som ni ser på bilden smakade utmärkt, efter att jag noggrannt petat bort rödbetorna.

Karljohan

Har lovordat den lokala ICA många gånger här på bloggen. Så även idag. Att ta in Karljohan svamp är det få andra mataffärer som gör. Men med tanke på att svampen kostade 299 kronor/kilot borde man kanske ha plockat bort den där på bilden. Jag såg liksom bara maskar på näthinnan. En miss av personalen där kan jag tycka.

Uppfräschning 1


På det urtrista torget vid Täby Centrum har uppfräschningen av en sidobyggnad börjat. Alla bajsfärgade glasplattor anno 1971 byts ut mot gråa varianter. Å det går fort kan jag säga. Dessutom utgjorde den från korgen(!) fjärrstyrda kranen i rätt färg en välbehövlig färgklick i den gråa öknen. Två killar jobbade i korgen. En lekte supervisor och stod med båda fötterna på jorden.

Uppfräschning 2


På det underjordiska parkeringsdäcket nummer -1 pågår också en uppfräschning. Man målar golvet på halva däcket, vilket också kan förklara det fåtal lediga p-platser. Bild 1 visar arbetsredskapet som stryker på färgen. Å kolla på den väldigt suddiga, zoomade bilden under hur man går på den nymålade ytan. Snacka om spikskor! Ett alternativ till broddar kanske;-) Här är det också två killar som måste räknas till den arbetsföra befolkningen.

Uppdraget utfört med andra ord. Shopping next;-)

20 kommentarer:

Ama de casa sa...

Du petade bort fel grejer där. Rödbetorna är ju goda - det är morötterna som ska bort! :-)

Jösses vilka dojor. Kom osökt att tänka på låten: Man borde köpa spikskor och listigt dra iväg...
Vem som gjorde den, hur melodin går, eller om texten ens går så vet jag inte. Men jag kom att tänka på den i alla fall :-D

Susanne sa...

Sådan skor skulle jag ha på mina vinterpromenaden.

Guldkryckan sa...

Hoppsan...sådana arbetsskor med spikar har jag aldrig sett...jösses då för att gå med sådana....risktillägg på det ;)

Jo...många arbetsföra därute...jag längtar till pensionen jag. ;)

Ha en fin avslutning på veckan Bp.

Steve sa...

Å så vet jag plötsligt vad bilimbap är, nåt ätbart från Korea.

299:-/ kilo. Nej, då rekommenderar jag hellre D och Nelson att ta en skogspromenad.

Nu kommer du väl att hänga i Centrum tills allt det basjsfärgade är utbytt. Ett smidigt sätt för dig att få ditt dagliga kranbehov tillfredsställt.

Beppan sa...

Wow - Karl-Johan för 299 kr kilot!
Vad rik jag skulle bli om jag fick det.
Favoritsvamp hos oss. Plockar massor varje höst och torkar.

FREEDOMtravel sa...

Asiatisk mat ska jag äta när jag kommer till Sverige!!! Det finns nog här oxå, men man måste hitta en storstad, sedan googla och sedan vara beredd att betala en del. Det är inte som i Sthlm där man hittar sushi eller wok i vartannat gathörn ;) Karljohansvamp låter gott, men som alltid viktigt att hålla fräscht i butiken. Det klarar de inte alls här i Kroatien, där grönsakerna ofta är dåliga i mataffärerna. MEN istället kan man hitta riktigt fräscha och fina grönsaker på marknaderna. Till och med i vår lilla by Bol finns ett grönsaksstånd med fräscha grönsaker. Allt finns inte, men det finns alltid lök, morötter, blomkål, tomater, zucchini, clementiner och granatäpple :)

Stare Ström sa...

Vilket kilopris på svampen! Bra att du är ute och kollar att den arbetsföra befolkningen sköter sig så det blir pengar till din pension!

Comsi comsa sa...



Jag ser ingen mask på Karljohan-bilden, jösses så jag letat, inte för att jag gillar mask utan för att jag ville se det du hade på näthinnan... :)))))

Unknown sa...

Alltså, vilken uppsnappningsförmåga du har, var grabbarna snygga? Fattar grejen med spikskor men har aldrig sett det. Tack Bp!
/Kiki

Geddfish ♥ sa...

Tänk, jag gillar också skyliftar och grävskopor och sånt där häftigt!
Finfina bilder på dem!
Nu är jag trött så ögera trillar ut, ser inget mer, haha!
God kväll för nu!

KajsaLisa sa...

Arbetsför befolkning, alla tar ledigt och åker med barnen till IKEA, var där i veckan, värre än på helgerna.

Kolonilotta sa...

Det har ju inte direkt varit ett bra år för karljohansvamp till skillnad från kantareller så jag kan förstå priset. Förra året kunde man däremot plocka hyr mycket som helst! :)
Men mask...nej tack!
Inte helt fel med ett par spikskor när vintern kommer. Men dom där såg ju rent av livsfarliga ut att gå omkring med!
Och maten....Mums.

Gunnel sa...

Milda makter vilka spikskor! Det måste vara en konst att kunna gå med dem. Många arbetsmaskiner och hjälpmedel är orange, och det måste vara för att man blir pigg och glad av den färgen. Ha en trevlig helg

Eva Trillian sa...

Det känns som om det faktiskt skulle vara HELT ok - kanske till och med lite skönt - att få gå omkring och dokumentera som du gjort :) ... medan man är ledig :)
Håller med mo svamperiavdelningen -svårt att känna att resten är fräscht när en ser ut så ...
Din lunch såg god ut - påminner mig att äta frukost! Nu.

Monica sa...

Maten ser god ut men vad är det tro?
Blir så less på alla dessa centrum
som aldrig tycks bli färdiga.
Ha en skön helg;-)

cat sa...

Ja usch och fy för rödbetor! Förstår verkligen att du petade bort dem.
Allt är ju bättre än bajsbrunt, men trist grått når bara upp till knappt-acceptabel-nivå.
Sådana sulor skulle man ha när det är halt ute!

LissenTo sa...

Ja när det är lov, blir det shopping för många. Tror jag.

Trodde det var skor med broddar, vinterfeeling

Ha en fin helg Beate

// Lissen

Anki sa...

Bibimbab... konstigt namn på käket i storsta´n... jag hade ju aldrig plockat bort rödbetorna! Hm... äter bläckfisk gör jag däremot inte!
Det är dyrt att plocka karljohansvamp vid ICA:s grönsaksdisk... den där skulle inte jag heller betala 300:./kg.
Häftiga skor... värre broddar än i mina Icebugs :)

Maria sa...

Vilka dojjor!! Skulle behövas här på min gata vintertid!!
Tack för råd och stöd inne hos mig idag. Undersökningen var inte så farlig som jag trodde men jag blev tyvärr inte klokare av den.... Har skrivit lite om läkarbesöket om du vill läsa.
Kram

Mias Mix sa...

Sitter här och läser ikapp lite. De där spikskorna får mig att tänka på Pippi Långstrump när hon skurade golvet. När mina barn var små fick de skura golvet så, med svampar under fötterna fastsatta med gummisnoddar och sen hällde vi ut en hink vatten på golvet. Hur kul som helst :) Undrar om killen på spikskorna hade lika kul??