söndag 4 oktober 2015

Skyltsöndag 21 – en salig blandning

Idag kan jag tyvärr inte visa er en skylt från ”min” herrekiperingsaffär i centrala Stockholm, då min lunchdejt med kollegorna ju inte blev av i tisdags. Men jag lovar försöka ta reda på om den hann öppna under september månad efter renoveringen. Jag menar det måste vi ju få veta eller hur!?
Dagens Skyltsöndag innehåller en salig blandning av bilder som jag tagit under den gångna veckan. Hoppas ni gillar dom!


Den här skylten upptäckte jag på Melanders i Täby Centrum. Personalen där har humor. Sådant gillas:-) Testade dock inte om deras hörsel är bättre än deras syn.


Här varnas det för pågående byggarbeten. En tämligen tråkig och återkommande skylt om det inte vore för den extra inkallade fyrbenta arbetskraften som sitter där. Det verkar som att h*n tröttnade ganska fort på sina arbetsuppgifter och föredrog att lapa sol i stället.


Här lärde jag mig något nytt - RWC-toaletter. Hade inte den blekaste att RWC står för rullstolstoaletter, men nu vet både jag och ni. Denna toa finns på Aula Medica, där man tänkt ett steg längre. Här jämställs uppenbarligen barnvagnar med rullstolar då även bebisar är välkomna på den toaletten. Nu ser bebisen på skylten ju aningen handikappad ut tycker jag. Så man borde kanske även ha inrättat en så kallad HWC-toalett (handikapptoalett).


Mekonomen ligger mycket strategiskt placerad granne med Opus bilprovning i Täby. Tycker deras skyltning är urläcker.

Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den bara.
Alla som skyltar hittar ni här.

22 kommentarer:

Monica sa...

Äter inte strömming men det ser gott ut.
Ja katten gör verkligen skylten lite mer
intressant:-)
Ha det bra

Susjos sa...

Kände faktiskt igen Melanders där i Täby, underbar skylt!!
Och såklart gillar du Mekonomens skyltning, färgen är ju din!
Ha en fortsatt härlig söndag!!

Kolonilotta sa...

Inte bara super bra skyltar.
Utan även utbildande!:)
....som alltid hos dig!
Väntar med spänning på att se om dom har öppnat herrekiperingen ännu! :)
Ha en toppen kväll!

Geddfish ♥ sa...

Det två första skyltarna var ju bara SÅ bra!!!
Lilla kissekatten förgyller den ena av dem så helt underbart.
Sista bilden på Mekonomen var fyndig.

Ama de casa sa...

Nääää... Och SOM jag väntat för att få veta om dom klarade tidplanen! Ja, ja. Jag får väl sjå mig då... :-)

Haha! Vi hade kunnat krocka lite med sista bilden. Hade en sån på gång också, men den får vila sig i form ifall den ens kommer till skott. Vill ju inte vara en copycat, liksom... ;-)

Steve sa...

Så sant. - "En salig blandning"

anemonen sa...

Ja humor är ett måste för det skulle inte jag kunna leva utan. Den katten visste vad han gjorde. Klart bättre att lapa sol än att jobba. Jaha och även jag fick lära mig något nytt med denna RWC skylt. Även jag tycker babyn ser lite underligt skapad ut här. Mekonomens skyltning är läcker det har jag alltid tyckt. Här i Kronoberg är det fjärilar på väggen och det gillar en fjärilsdiggare som jag.
Roliga skyltar har du funnit, men det har inte jag. Men jag lyckades i sista stund idag att klämma fram ett par. Ha de

Mias Mix sa...

RWC har jag inte heller hört talas om. Alltid får man lära sig nåt nytt! Mekonomens fasad är helläcker. Katten är ju bara för söt. Han grävde nog väldigt mycket i jorden när han uträttade sina behov så nu har han rast och vila! Och den humoristiska skylten överst är suverän! Kul med såna :)

Comsi comsa sa...



Skrattade gott av ditt val av skyltar, tummen upp :)))))))

Susanne ❤️ sa...

Hade inte hört RWC eller sett vad hände med HWC får dom som är handikappade utan rullstol inte heller använda denna .... ??? ;)
Menonomen är så häftig !! Gillade den massor och folk som har humor som står i butiker gör så mycket :)
Tack för underbara skyltar och Tack att du förvaltar Skyltsöndag
Stor söndagskram
Sanna

TantGlad sa...

Trevlig och rolig skyltning med humor. Det gillas.
Katten ser ju så söt ut åxo.

Ha det gott och trevlig ny vecka till dig.

KajsaLisa sa...

Tänkte på bebisgympa när jag såg bilden :) Mekonomenskyltningen var urläcker.

cissi sa...

Nästa vecka kommer jag nog att delta i skyltsöndagen. Hittade en skylt i Karlstad i söndags som tål att funderas över, ska samla lite fler under veckan.
Ha det fint!

Eva Trillian sa...

Så många bra skyltar! Men den första :) Den hade ju fått mig att bli stammis - bara kaffet är gott också!

Unknown sa...

Den pimpade arbetskylten diggar jag,. – Mer vila i solen än hårt arbete, tror jag katten menar.
/Kiki

cat sa...

Tänk att en skylt kan lyfta så mycket när en liten kisse sätter sig och lapar sol vid den!
Har aldrig sett en RWC heller. Bebisens blöja ser ut att sitta rätt dåligt.
Håller med om att Mekonomen har skyltat snyggt på sin fasad.

Marina sa...

På något vis låter "RWC" som något helt annat, men om du säger att det är en toalett så...

Andra året i Hjo sa...

Håller med om Mekonomen!
Lärt mig - RWC.
WC:n är min favvouppfinning. Ja, det är inte min uppfinning. Men bra är den. Fråga flickorna i Indien. Som tyvärr sällan kommer i kontakt med vattenklosetten. Tänk dig själv.

Anita Malta sa...

Väntar gärna troget på info om skylten från "din" herrekiperingsaffär med tanke på dagens roliga och lärorika mix :-)
Håller med om att Mekonomen lycktas väldigt bra med sin skyltning. Här får man en känsla av att solen alltid lyser med tanke på de läckra skuggorna och fasadens gula färg.

Guldkryckan sa...

Humor är bra att ha oavsett vilket yrke man har tror jag...eller tror?...vet är ett bättre ordval :)
Att kunna skratta åt eländet lika mycket som åt det roliga...jo...passar mig utmärkt.

SV..var bara en "armbåge" som gått ur led...jo..slipper ungarna, sitter här och lyssnar på julsånger :)

Maria sa...

Tummen upp för dina skyltar. Och tack för beröm gällande mina skyltar. Känns ju väldigt bra att få beröm från mästaren!
Kram

Carita Liljendahl sa...

Verkligen läckert av Mekonomen, ja! Och kul bild där katten är med.
Humoristiskt av företagaren på första bilden också :-)
Härligt med alla dessa skyltar!