lördag 10 oktober 2015

Lördagscitat 12

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Källa: Dr. Carl Sagan (1934-1996)

Under tiden 2-11 oktober pågår Kulturbiennalen i grannkommunen Danderyd. Höjdpunkten var utställningen ”Ljus i Mörkret” vid och runt Ösbysjön igår kväll. Eventet arrangerades av föreningen Danderyds konsthall med konstnärer som medverkade med ljusinstallationer, tavlor, skulpturer med mera.

På näthinnan
Vet ni vad jag såg på näthinnan? Lights in Alingsås - ett ljusevenemang där professionella ljusdesigners och ljusarkitekter experimenterar med ljus.

Verkligheten
Vad jag fick se var bland annat det här. Kan väl säga som så – tanken var god. Men de så kallade installationerna, förutom den i översta bilden var absolut inte värda att jag frös häcken och tassarna av mig.

Lite amatörmässigt, men med tanke på att den här installationen var den bästa av hela eventet förstår ni kanske hur resten såg ut.


Ett väldigt dåligt skämt kan jag tycka. Inget fel på lampan dock.


Att slänga in en lampa i en blå hink kan till och med jag göra. Men jag hade åtminstone gömt sladdrullen.


Här var det ett proffs som ställde ut sina lampor. Å det var då inte en konstnär utan ett företag.

Fler citat hittar ni hos Marie i Skrifvarstugan.


22 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Det ljusevenemanget ser ut att ha mycket lång väg kvar tills det egentligen skulle få kalla sig för just det. Det räcker inte alltid bara med vilja :/
Citatet är bra, dock :)

Steve sa...

Du hade ju skrivit att du skulle vara ute på vift, men vad var då inte Kulturbiennalen i Danderyd. Ett rikt kulturliv i all ära. men ibland är prestationerna inte helt förenliga med ambitionerna.

Comsi comsa sa...



Att försöka men inte riktigt kunna..... =))

Marie i Skrifvarstugan sa...

Citatet är bra och ljus måste man ha mycket av.
TREVLIG HELG !

Ama de casa sa...

Trist när det blir en sån besvikelse. Men citatet är bra! :-)

LissenTo sa...

Synd att det inte var bättre, för det lät så trevligt.

Ha en fortsatt skön helg

Helena sa...

Det är så trevligt med dessa ljusevenemang. Och ditt citat gillar jag mycket. Trevlig helg till dig.

Beppan sa...

Om man inte tänder ett ljus så kan man ju resa dit där solen finns... :-)

Susjos sa...

Oj, jag kunde ju vara med och tända mina ledljusslingor, och inga sladdar heller..eftersom de går på batterier!!! Hihi...

Karin sa...

Bra citat, ofta klagar vi på saker och ting alldeles i onödan! Man borde hitta strömbrytaren oftare!
Kramar Karin

anemonen sa...

Ja jag kan inte annat än hålla med dig. Detta var inget som jag gillade heller och inte värt att frysa för. De flesta av installationerna här skulle jag kunnat fixa med förbundna ögon:-) Jag kan inte fatta att det är proffs som gjort dessa. Lite prestationer har jag allt på konst.
Citatet däremot gillar jag.

FREEDOMtravel sa...

Inte sååå imponerande ljusföreställning, får hålla med. Har hört talas om den i Alingsås, och den låter intressant. Själva sitter vi i något som låter som ett vattenfall, men troligtvis är det "bara" regn ;) Vi får väl simma ut från bilen imorgon ;)

Marit Johansson sa...

:) älskar den översta bilden, värd att frysa för helt klart!

Marita sa...

Hade tänkte gå runt sjön jag med. Men har haft för mycket på kvällarna denna vecka och vernissage på Karbygård idag som jag också deltar i. Om man ser var du lagt upp så missade jag inte så mycket då? 😏

KajsaLisa sa...

Tycker första bilden blev bra, sen förstår jag att du är lite kritisk till den konstnärliga nivån :)
Kan inte låta bli att ge dig ett tips här. Första bilden är fotad på autoläge utan blixt misstänker jag.
Det är därför den är lite grynig, kameran ställer automatiskt upp känsligheten.
Testa på kul att ratta över till läge M, sen går du in i menyn och ställer upp ISO till 800 det borde kameran klara. Ställ in bländaren (f) på så lågt nummer som möjligt och kolla på skärmen. Nu vrider du ned tiden så skärmen blir så mörk som du vill ha den och trycker av. Du kommer att få en mycket klarare spegling i vattnet.
Eller om du har tur så finns det ett läge som heter intelligent auto på vredet, testa det så fixar kameran troligtvis allt jag skrivit själv.
Sista bilden i min triss är fotat på det viset, det är bara att trycka av.

Carita Liljendahl sa...

Jag tittade och tittade och försökte förstå vad den andra bilden föreställde men kom inte på något... är det ett mjukisdjur som bajsar? :-)
Och visst, man hade kunnat göra minst lika fyndiga installationer själv om man ser på hinken... :-)

anemonen sa...

Nu när jag ser efter igen på bilden så ser det faktiskt ut som betong. Uppmärksamt av dig. Jag tyckte bara det var lite kul. Du asfaltbonde jag lantlolla hehe.

Anders W sa...

Hur kul som helst! Är det mörkt så kan även ett litet ljus göra underverk. Bra jobbat!

Karin sa...

Min blogg är kodad av mig själv, och jag vill gärna att den ska vara lite annorlunda än standard bloggar. Därav Gästboken.
Kramar Karin

Annette sa...

Ja, ibland har man förväntningar som inte infrias. Trist när det inte var mer genomarbetat, när de uppenbarligen engagerat sig i att locka dit publik.

Jag hade däremot tur med mina förväntning i går. Jag visar vad jag menar i fototrissen i dag. Och så har jag fotat till din Skyltsöndag, kommer under kvällen :)

Anki sa...

Ett bra citat, men ljusinstallationerna var kanske inte så mycket att hurra över!
Hoppas det blir bättre i Norrköping där det kommer att bli en Ljusfestival i vinter - i samarbete med "Amsterdam Light Festival"... den ser jag fram emot :)

Susanne ❤️ sa...

Ja du det var väl kanske inte dom bästa ljussättningar jag sett…
men gillade äggen på slutet vackra som jag kan tänka mig att ha i min trädgård lite här och var ;)
Hoppas din helg varit bäst
Kramisar