onsdag 14 oktober 2015

Halloween

Varken man gillar Halloween eller ej kan man inte undgå att snubbla över denna tradition precis överallt just nu, åtminstone i Täby Centrum. Å för en gångs skull uppfanns Halloween inte i USA utan i Skottland. Här har ni några exempel på vad jag upptäckte idag:


Butiken Hobbex som i vanliga fall säljer bland annat radiostyrda bilar och drönare hänger såklart på Halloween-kommersen.


Observera den stora pumpan i den lokala ICA butiken. Den har fått ett "naturligt" ansikte.


Efter gårdagens "note to self" i mitt inlägg kan jag bara konstatera att jag uppenbarligen har glömt påminnelsen
till mig själv;-)



H&M har "scary" låga priser för barnkläder med Halloween-motiv. Kläderna var i svart/vitt occh urtråkiga. Men det är klart - man får vad man betalar för.


Blev inte "lyckligare" här heller. Trodde att Halloween ska vara just lite skräckinjagande. Å rosa dräkter är inte ett dugg "scary", trots att skylten bredvid upplyste om att skelettrycket på plagget var självlysande, eller just på grund av detta;-) Skärpning Åhléns!

Rött lite varstans
Kan även berätta att de flesta butiker som säljer märkeskläder har höstrea just nu. Detta skyltas med rött såklart. Å rött började det bli även hos Åhlens, där man idag börjat med julskyltning. Med hänsyn till många av er som tycker precis som jag att det är alldeles för tidigt med försäljning av julprylar väljer jag därför att bespara er bildbevis. Snällt av mig, inte sant;-)

20 kommentarer:

Per-Anders sa...

Halloween är väl inte min favorithelg precis men jag tänkte försöka göra en lite film lagom till den aktuella helgen. Måste dock hitta en intrig först.

Comsi comsa sa...


Tack snälla att vi slapp julskyltning redan. =)
Hm, de rosa dräkterna var ju inte direkt skräckinjagande eller är det kanske det innanför som vi skall frukta? =))))

Eva Trillian sa...

Halloween har ju funnit tillräckligt länge i Sverige för att de små jag träffar i veckorna ska tycka att det ALLTID funnits - och att det, därmed. är en svensk tradition ... DÅ känner jag mig liiite gammal ... för jag kan inte riktigt förlika mig med det :/
Call me a fuddy duddy and I'll answer!

Marina sa...

Ja, de kan ju få plocka ut halloween innan det blir jul...

Susanne sa...

Det var ett skräckinjagande inlägg och jag är glad att du slopade julgrejerna ;)
Sv: jag var bara i Gbg över dagen och ligger nu i min egen soffa och glad att jag är på rätt sida av Sverige ;)

Steve sa...

Det är väl bara till att återigen konstatera att det är skönt att bo på vischan.

Susjos sa...

Ack ja, tur att man slipper köpa nåt sånt skräckinjagande längre, barnen har vuxit upp, men visst minns jag att de hade Halloween tema även hos dagmamman på den tiden det begav sig, med spöktårta och vad det nu var..(har glömt bort!) men är den från Skottland ursprungligen denna helg?? Det visste jag inte!

Tyckte nog att de var söta de där rosa dräkterna!!! Hihi...

KajsaLisa sa...

Den blanka dödskallen var ju jätteläcker och funkar året om.

Kolonilotta sa...

Halloween blir större och större för varje år.
Men julskyltningen klarar jag mig utan ett tag till.
Vi sätter inte upp nått på jobbet förren till första advent.

Ama de casa sa...

Å jag som trodde att just rosa var extra skrämmande för dig... ;-)

Rött!!! Åh! Låt julen komma!!! :-D
(Fast inte riktigt än... ;-) )

Monica sa...

Halloween klarar jag mej utan men handeln
tjänar väl grova pengar.
Här har vovvarna skrämt iväg ungarna så
jag slipper köpa godis HAHA
Nä fönstren får du klara själv likaså att
äta rådjurssadel.
Ha en skön torsdag;-)

Anita Malta sa...

Här på ön syns inga spår av Halloween eller jul men det kanske beror på i vilka kretsar man rör sig. Är ju mest hemma eller utmed havet.
Häftiga pumpor, hemska dräkter ;-)

cat sa...

Jag bockar och bugar för att jag slapp se julbilder! Halloween kommer förhoppningsvis dra mig obemärkt förbi, för oavsett i vilket angolsaxiskt land seden uppstod, så är den kommersiellt importerad hit.

Tycker nog allt att den där gubben med eldgaffel är rätt gullig ;-)

FREEDOMtravel sa...

Jag gillar nog Halloween. En del tycker att det inte är en "ursvensk" tradition, men vad är väl det? Traditioner förändras ju med tiden... Halloweenskyltningen kanske också kan skjuta upp julskyltningen lite ;)

Anni sa...

Hm. Jag tycker ju att det är för tidigt med Halloweenprylar också ...

Mias Mix sa...

Halloween är ingen favorithögtid. När barnen var mindre hade vi ofta kalas med spökhistorier, brasa uppe i skogen mm.
Julen däremot bara älskar jag! Ok, lite tidigt ännu. Men jag har redan gjort mina julköttbullar och så har jag köpt två julklappar. Den ena är till sonen och han åker ju till Sydamerika om ett par veckor så han får den i förväg. Och det är ju bara drygt en månad kvar tills det är dags att gå igenom adventsljusstakarna, julgardinerna mm. Det är väl underbart :) Haha vet att du inte är något större fan av julen :)

Husbilen-Ellen sa...

Både Halloween och juldekorationer börjar pryda de flesta butiker. Gillar inte något av det, men vem frågar mig? Ha dé gott! Elisabeth

Carita Liljendahl sa...

Det finns fortfarande mycket mer av allt det där kommersiella och all rekvisita i Sverige - men vi börjar hänga på här i Finland också.
Pumpor är fina, och en massa annat kul finns det ju också fastän jag själv inte köper sånt.

anemonen sa...

Ingen högtid jag gillar men när det däremot är Halloweenpriser så hakar jag på för jag smålänning och allt vad detta innebär:D Här verkar iaf finnas allt man kan tänka sig för en bra Halloweenfest.

Susanne ❤️ sa...

Ja vi firar ngt som affärerna tjänar på för det är ju som sagt inte ngt vi FIRAR i Sverige, vårt alla helgon är mer att minnas våra bortgångna eller ??
Min dotter går på engelska skolan och där förstår jag att traditioner uppehålls för eleverna så min dotter kommer klä ut sig i en egen version av madhatten ;)
Sen gillar ju jag att klä ut mig haha
så jag har varit allt från troll till häxa inte så svåra saker att förvandla sig till haha
Stor kram till dig
Sanna