tisdag 20 oktober 2015

Färgglatt inlägg

Grått och regnigt ute – ja, vi nollåttor fick vår första riktiga höstdag idag faktiskt. Alltså tänkte jag att piffa upp er kväll med lite färg. Å det skadar ju inte att det just råkar vara mina favo färger;-)

Enarmad bandit

Favo kollegan Yvonne var ju i Las Vegas nyligen. Där lyckades hon med bedriften att inte spela bort en endaste dollar. Strongt gjort! Men hon tog med sig en enarmad bandit (i helt rätt färg) åt mig. Å den funkar utmärkt – inte bara som kylskåpsmagnet och pennvässare kan jag berätta. Eller som maken uttryckte saken:

- Are you playing with the fridge again?!

Stort tack Yvonne:-)

Fingerkaktus
Fick en liten stickling av kollegan J för drygt ett år sedan. Följde hans instruktioner och planterade den. Olika kaktusar är liksom de enda blommor som överlever i vårt hushåll. Kan inte påstå att fingerkaktusar är vackra direkt. När kaktusen för några veckor sedan utvecklade något som liknade knoppar var jag väldigt nyfiken på hur blomman skulle se ut. I söndags hade den största av totalt fyra knoppar blivit så här stor.


Idag upptäckte jag att den hade spruckit upp. Kan väl säga som så att jag aldrig sett någon vackrare blomma än den här – dessutom i min favo färg lila. Så jag förlät kaktusen genast att han är ful;-)




Kan även berätta att vår novemberkaktus har fått hundratals knoppar. Honom kan man alltid lita på att leverera färg under årets tristaste månad.

PS. Ja, jag vet att jag troligen aldrig bloggat om blommor förut, men kunde inte låta bli idag. Förutom läckra färger fick ni er alltså också ett otippat inlägg på köpet. DS.

22 kommentarer:

Susjos sa...

Ja, nu gjorde du mej förvånad- ja inte av första bilden, den är ju som klippt och skuren för dig med färgerna och allt. Men utslagna blommor, wow BP! Fast okey, de är ju en kaktus...som du ser till att sköta så bra! Vilka imponerande blommor, superhäftiga och läcker färg ;-)

Ama de casa sa...

Vilken häftig! Och oväntad... :-D

Per-Anders sa...

Orange är en fin färg. Passar på banditen. Kaktusen var också fin. Den ser manlig ut.

Olga T sa...

Ha ha! kan inte låta bli att skratta - åt kaktusen och Per-Anders kommentar :))

Mias Mix sa...

Nej blommor är jag inte van vid här. Tur att du kompenserar med en döhäftig pennvässare! Den är ju som gjord för dig. Har aldrig sett en fingerkaktus förut så nu fick du lära mig nåt om blommor :)
Och du strunta i det där med iso-tal, bländare och slutare och fortsätt bara knäppa på som vanligt för det gör du ju så himla bra!!!
Och tusen tack för den fina kommentaren om höken!

Unknown sa...

Kul för dig att det knoppas och blommar...håller absolut med dig omatt blomman är sjukt vacker.
Alla hem bör ha en enarmadbandit, tycker jag. Jag har en som äter kronor och ger vinst efter behag.
/Kiki

FREEDOMtravel sa...

Pennvässaren är ju underbar! Blommorna är fina också, även om du inte är en "blomsterbloggare" ;) Vi fotar nog blommor ibland (särskilt Peter) men vi är väldigt dåliga på namn på blommor, träd och fåglar. Det är lustigt, för i övrigt älskar jag frågor om djur, natur och vetenskap i frågespel och sånt (Peter väljer alltid musik och sport för att slå mig), men just fåglar, blommor och träd... åh så tråkigt! ;)

Comsi comsa sa...



Så otroligt fin blomma som kaktusen bjuder på, jösses så fin. Har du magiska händer eller vad har du gjort? =)
Den där enarmade banditen var verkligen färgglad för dagen och gör sig bra där på kylskåpsdörren. Hade jag haft den så hade jag nog gjort mig många turer till kylskåpet för att få dra lite.... =)))

Steve sa...

Ett färgstarkt inlägg må jag säga.
"Playing with the fridge". Ja, vad gör man inte för att fördriva gråtrista höstdagar.
Kaktusblomman ser ut som en luden rödbeta, eller nåt....

Eva Trillian sa...

:) Leker med kylskåpet gör man ju inte så ofta :) men i sällskap av en enarmad bandit förstår jag att det är svårt att låta bli!
Vilken blomma! SÅ häftig- Förstår att allt är förlåtet för den inte-så-norm-vackra kaktusen ;)

cat sa...

Ha ha jag tror bestämt att du glömt av dina tidigare blominlägg. Solrosorna t ex. Fulfin kaktus.

Susanne sa...

Trodde aldrig att jag skulle få läsa om blommor på din blogg ;)
Gillade kaktusblomman intensivt.

Geddfish ♥ sa...

Inte en dag försent att du visar blommor! Och läckra färger!
Har sett många såna kaktusblommor på Kanarieöarna, men aldrig haft någon själv.
Hoppas min novemberkaktus sätter fart nu också.
Behöver verkligen färg, min himmel är grå, men träden är faktiskt höstligt vackra.
Tack för färgerna!

Maria sa...

Väldigt fräck blomma!! Och enarmad bandit oxå för den delen!
Tack för pepp och fina ord inne hos mig ♥
Kram

KajsaLisa sa...

Får du reda på var man kan köpa den där banditen så berätta gärna det. Sen kaktusar blommar ju inte så ofta sådet var ju värt att dokumentera. Jag har inte sett något liknande.

Anki sa...

Den enarmade banditen är såå läcker, men kaktusblomman slår den ändå! Wow... Grattis till den!
Inte så vanligt med blommor här, men du hade några tistelblommor för inte så länge sen... tror du fått dem av maken :)

Della sa...

Ja det var lite otippad blombloggning det. Hade inte förväntat mig det när jag kikade in här. ;)

Monica sa...

Vilken läcker kaktus en sådan vill jag också ha:-)
Härlig liten bandit vinst varje gång eller, förstår
att du gillar den.
Ha det bra

cissi sa...

Blogga om blommor.....haha, jag vet inte ens om man kan kalla den där underliga skapelsen en blomma....fascinerad blir jag i varje fall av den och att den dessutom fick vara med på din blogg! :)

cat sa...

Hälsar på min far och surfar sålunda på hans wifi. Elviskopian innehar farsans favoritskapet :-)

cat sa...

Favorithak ska det stå ju.

Anni sa...

hahahaha, har du känt doften än?