onsdag 28 oktober 2015

Alternativ som man gillar eller så gör man det inte

Med tanke på WHOs och mediernas varningar de senaste dagarna om att bland annat korv, bacon och skinka kan orsaka cancer tänker jag presentera ett alternativ för er. Take it or leave it. Antingen så gillar ni mitt alternativ eller så gör ni det inte.

Ni som har följt min blogg ett tag vet att jag (även maken faktiskt, vilket underlättar i sammanhanget) är barnsligt förtjust i bläckfisk. Det är många gånger jag slunkit in på Hötorgshallen och köpt Hav:s bläckfisk vinägrette. Men sedan den lokala ICA har börjat sälja färsk bläckfisk har vi faktiskt testat att göra rätten själva. Häng med!


Köp valfri antal armar – av bläckfisken alltså. Släng in dem i kokande saltvatten i 15-20 minuter. Lämna köket under koktiden, alternativt öppna fönstret. Lukten är ingen höjdare, inte färgen på vattnet heller - rosa;-)



Häll kallt vatten över tentaklerna och skär dom i 2-3 millimeter stora bitar. Om ni undrar vad det är som glänser i bilden så är det gladpak över skärbrädan. Lite dumt att behöva ta stålborsten för att rengöra skärbrädan som i vårt fall är av trä.


Häll över rikligt med olivolja samt citronsaft av en halv citron. Blanda med färsk vitlök, persilja, salt och peppar.

Tillagningstiden är fem minuter, då jag under tiden som bläckfiksken kokar kan blogga;-)

PS. Vill även passa på att "göra reklam" för två tänkvärda och intressanta artiklar/blogginlägg som inte har det minsta med det här inlägget att göra. "Breast cancer isn't sexy" och "Behandla andra så som du själv vill bli behandlad", där Eva gärna vill få igång en diskussion. DS.

27 kommentarer:

Steve sa...

Bläckfisk, där fick jag nåt att fundera på. Eftersom vi sedan flera år inte äter nåt kött så är nya alternativ alltid välkomna. Jag får ta upp frågan om bläckfisk med D så får vi se var det landar.
Ska oxå komma ihåg att tala om att vi fick tag på den cheddar som din make rekommenderade när vi inte fick tag på Farmhouse cheddar. Det blev 8 månaders lagrad, 12 månaders lagrad och riven. Helt ok cheddar, men når inte Farmhouse cheddars höjder, men då Farmhouse är svår att få tag på så är Extra mature valley spire ett gott alternativ.

Monica sa...

Tur man slutat lyssna på alla olyckskorpar, man
måste leva på lånad tid med andra ord.
Nej bläckfisk hoppar jag över även om det
ser gott ut på sista bilden.

Geddfish ♥ sa...

Jag gillar bläckfisk, men helst friterad. Tror vi köpte djupfrysta bitar en gång och kokade, nja.
Beställde också kokt i Spanien en gång, nja.
Men er bläckfisk på bilden ser god ut ;)

Anita Malta sa...

Wow !! Det här ska jag visa maken !! Nej för sjutton, tillagar självklart bläckisen själv. Nu när du så perfekt, i ord och fantastiska bilder visar hur man gör ska jag visa kocken här hemma att även jag kan laga till en gourmé middag ;-)

Låter ju inte det minsta komplicerat. Bara kasta armarna i kokande vatten, skära lite här och där, på med virgin oil, citron och allt annat som ger upplyftande smak. VIPS så är middagen färdig !

Möjligen liite tveksam till den korta tillagningstiden och gladpack. Hur lyckas du skära djuret i bitar utan att även skära sönder plasten ;-)

Då blir det en promenad till fiskhandlaren imorgon men det kanske blir kaka på kaka med tanke på att vi ska äta makens gravade lax ikväll ;-)
Tack för ett givande och inspirerande inlägg Beate och väldigt väldigt bra bilder, speciellt den sista.

Nu ska jag kika på dina länkar...

Comsi comsa sa...


Först tänkte jag blääää men sen såg det lite godare ut. Jag har inte ätit bläckfisk, varken levande eller död, kokt eller friterat. =)))))

Susanne sa...

Älskar bläckfisk, men låter nog andra tillaga det.

Husbilen-Ellen sa...

Ibland tycker jag bläckfiskrätter har varit jättegott och vid andra tillfällen har det bara varit segt. Din rätt ser god ut, så .... var för inte. Elisabeth

Guldkryckan sa...

Hörde på jobbet idag det där om bacon och korv.....insåg att jag överskridit veckans ranson med råge redan och det är bara Onsdag. :(
Men vad ska man göra....gillar ju bacon....klämde precis innan jag började skriva detta i mig bacon och ägg......hoppsan. ;)

Ska kolla om de har bläckfisk här i stan nånstans.....låter som en kul grej.

Ha de bäst nu. :)

esterii sa...

Ursäkta men det ser varken snyggt eller gott ut.. Men jag kan ha fel:)

Ama de casa sa...

Så gott! Här kan man få tag i bläckisar både på längden och tvären. Har dock aldrig testat att tillaga dom själv. Kanske ska göra det nån gång? Eller snarare se till att Anders gör det. Jag brukar mest heja på och sköta saneringen av köket. Ja, och självklart hjälper jag till med att äta också :-D

Susanne ❤️ sa...

Nja mer facinerad att man vågar äta det mina barn tar alltid suchibitarna med bläckfisk, jag har försökt men förstår inte rikstigt det goda i det ….
Men det du gjort såg riktigt gott ut :)
Kram Sanna
Ps tack för din omtanke du är alltid så himla snäll Ds

KajsaLisa sa...

Den här maträtten var tillräckligt originell för att till och med impa på mig :)

Kolonilotta sa...

Nja... Jag nöjer mig med att tycka färgen är snygg! :)
Förövrigt går bläckfisk helt bort!
Men kul inlägg som alltid! :)
Kram

Stare Ström sa...

Det har jag aldrig gjort själv. Måste naturligtvis testa. Tack för receptet!

svar: Kul att kunna förmedla lite intryck av ett udda land!

FREEDOMtravel sa...

Åh lite imponerad av att ni lagar bläckfisk själva faktiskt! Vi ör inte så förtjusta i bläckfisk någon av oss. Ibland smakar det ok. Jag har ätit det några gånger under resan, när vi beställt in en "fiskplatta" eller liknande. Men jag är inte överförtjust. Annars älskar jag ju nästan all fisk och skaldjur.

Eva Trillian sa...

Bläckfisk är verkligen gott - om man vet hur man lagar till det. Det kan ju bli väääldigt segt!
Sörjer över de nya rönen. De förvånar kanske inte speciellt - men bacon som ÄR så gott!
Tack för länken :) Förväntar mig inte de stora diskussionerna men ville öppna för möjligheten! Är glad över alla kommentarer som får en att fundera vidare!

Susjos sa...

Mums med bläckfisk , den sista bilden ser godast ut! Skära i 2-3 millimeter? Du menar kanske centimeter eller har jag fel? Har aldrig tillagat bläckfisk , min man äter det inte ens friterat :-(
Tack för tips om Paulo Robertos olja på Åhléns !!! Perfekt ju!!!

Andra året i Hjo sa...

Tack för bläckfisklektionen! Men jag tror jag överlåter tillagningen av min bläckfisk till Taverna Mykonos på Linnégatan i Göteborg. Då blir den garanterat vällagad.

cat sa...

Det tipset lämnar jag därhän :-)
Tycker t o m att bilderna var läskiga idag.

Anni sa...

Bläckfisk är supergott! jag ska jämföra ditt recept med ett som jag brukade göra förr. Tycker man att sugkopparna är läskiga, kan man ju använda vanliga vita bläckfiskringar istället. Men luktar vid koket, det gör de också.

Marina sa...

Tack för det tipset! Jag äter gärna bläckfisk, men har aldrig tillagat det själv.

Anni sa...

Har du sett den här:
https://www.youtube.com/watch?v=jAF2hZxdFRE

Marit Johansson sa...

Snacka om snabbmat :) tror att jag smakat bläckfisk någon gång utomlands men det är inget jag tillagat själv. En dum fråga.. äter man verkligen det som ser ut som sugproppar?
Vi har lite älgkött i frysen som vi kan skicka till er om ni vill testa blöta, det borde funka om jag paketerar in det väl med tidningspapper och postar på eftermiddagen precis innan tömning. Kommer det till dig dagen efter är det inga problem :) vad tror du, ska vi testa?

Beppan sa...

Mycket informativa bilder på koket. Verkar ju inte så svårt.
Bläckfisken ser ju förstås inte så aptitlig ut i början.
Slutresultatet desto mer lockande. Ungefär som när jägaren kommer hem med hare. Inte något jag vill hantera i helt skick.....
Gillar f ö bläckfisk - och det mesta i skaldjursväg f ö.

Unknown sa...

Japp, det vet jag.
Åååå jag tänker absolut pröva ditt recept.
Angående PS:et så gillar Evas och din lilla diskussion i kommentarsfältet
/Kiki

Anneli - A'la Foto sa...

Intressant att så många gillar bläckfisk! Jag gillar dina bilder men får lite aversion av vad som är på bilderna! Men snyggt har du fångat det! :)

Carita Liljendahl sa...

För min egen del... gillar inte bläckfisk men vågade kolla bilderna ändå :-)