måndag 15 juni 2015

Helgbilden: Knoddar och stix

Efter en helt fantastisk lördag blev det återigen "nästan-vinterväder" i stor-Stockholm igår. Å det höll i sig idag kan jag säga. Alltså måste man hitta några ljusglimtar – gärna färgglada sådana - i tillvaron. Tycker att jag lyckades riktigt bra hos japanska Noorii Temakeria igår.

Knoddstix

Det ska ju böjas i tid, vilket ju rimligtvis även borde gälla ätande med pinnar. Om jag inte redan behärskade denna ”konst” skulle jag absolut kunna tänka mig att använda den där lila eller orangea knodden för att lära mig;-)

Vattenstix

Dessa minifontäner har jag visat förut. Men i helgen triggades min fantasi (igen) av just knoddstixen ovan. Fontänerna ser ut som olika stora stix, och visst är det förvånansvärt många knoddar som trots 14 graders lufttemperatur hoppar runt där och leker. Kan väl säga som så att föräldrarna som frös på bänkarna runt vattenspelet inte var lyckliga direkt.

Fler helgbilder hittar ni här.

PS. Ikväll ska jag zappa mellan två tv-kanaler (tv4 och tv12) – FIFA Dam-VM och matcherna Thailand-Tyskland samt Elfenbenskusten-Norge i Grupp B. Båda spelas samtidigt vid en väldigt kristen tid – klockan 2200. DS

20 kommentarer:

Stare Ström sa...

Så skönt att veta att du håller koll så att jag kan gå och lägga mig och ända få veta vad som sker!

Steve sa...

För mig blir det inget zappande, jag laddar för kommande uppgift, på samma okristliga tid som senast. Väderprognoserna inför Midsommar tyder på att jag har sista chansen till gräsklippning på onsdag. Det kan bli tufft utan föregående sömn.

FREEDOMtravel sa...

När vi åt på Kinarestaurang i Asien med yngste sonen knöt kocken ihop pinnarna på nåt sätt för att det skulle vara enklare för sonen ;) Tydligen tar det längre tid för kinesiska barn att lära sig äta... Själv gillar jag pinnar. Man behöver bara använda en hand, och kan bläddra i en tidning med den andra ;)

Guldkryckan sa...

Jo, har försökt äta med pinnar några gånger utan att få nåt riktigt flyt på det.
Jag gav upp, här i civilisationens högborg håller vi oss till kniv och gaffel ;)

Vädret här är superbt, beklagar ert dåliga väder men snart får nog även ni som igen.
Med det sagt så börjar det väl snart regna här. ;)

Ha så fint nu.

anemonen sa...

Häftiga pinnar det där och visst blir man glad av färg. Så trist att ni inte hade högre temp fast den går upp när man ser de glada färgerna. Här nere var det varmt och gott och många knott i skogen där jag var.

Unknown sa...

Föräldrarna borde vara glada över att deras barn , trots kalla vindar, kör på i äkta sommarfeeling.
/Kiki

cissi sa...

En sån där fontän hittade dottern och jag i Gävle och vi kunde bara inte låta bli....tilläggas ska att dottern då var 23 och jag.....typ....32.
Hoppas du får en trevlig fotbollskväll!

Susjos sa...

Haha! Knoddstix, jag förstår att din fantasi flög iväg..hihi!!!
Nu är vi hemma igen från Gotland, och nej tyvärr hittade vi inte Bergmans kåk, fast vi letade oss in på de minsta vägarna där vi trodde att det skulle vara. Och någon Hoburgsgubbe hann vi inte med, men vi hoppa skomma tillbaka flera gånger!

Nu är det fotboll här på TV:n och min man ropar förvånat att jag är med där...och faktiskt hoppade jag till själv när jag såg Tysklands tränare, snacka om dubbelgångare !!!

Geddfish ♥ sa...

Barn är otroliga. Jag tror inte jag frös som liten. Jag var ute och åkte skidor, skridskor, det var svinkallt, men vad gjorde det?

Äta med pinnar, det har jag lagt på hyllan.

Bilderna var fina båda två.
PS Jag knyckte vädret. Otäck blå himmel idag ;)

Anonym sa...

Fotboll var det - Kom in på slutet av Ivorycoast-Norge. 3-1 vinst för Norge
CI gjorde bra ifrån sej åtminstone i den korta tid jag tittade. Glad att dom
fick ett mål!
Thailand förlorade 4-0 motTyskland. Såg bara några minuter av matchen,
så inga kommentarer.

Äta med pinnar är bra, om man försöker gå ner i vikt. :) OCH har gott om tid.

Ruth i Virginia

KajsaLisa sa...

Tvivlar på att dom är lättare att äta med än träpinnar, men roliga var dom.

Anonym sa...

Great match mellan Kanada och Holland i kväll.
Perfekt resultat 1-1. Bästa fotbollen jag
sett hittills.

Ruth i Virginia
(28C med 88% luftfuktighet - bastu anyone?)

Anki sa...

Knoddstix... kul pinnar i fina färger. Det är för såna som mig som inte klarar att äta med pinnar...
Häftiga fontäner och tuffa barn :)

Monica sa...

Har provat att äta med pinnar några gånger
med uselt resultat kan kanske bero på att
det varit på fest och spriten gjort sitt HAHA
Ha en bra dag

Eva Trillian sa...

:) Oavsett om de är lära-äta-med-pinnar-pinnar så är de ju SÅ mycket roligare med sina färger! Var för inte bara köra sådana rakt av, liksom ;)
Hoppas det gick som du ville i TV-kanalerna!

TantGlad sa...

Nä här äts det inte med några pinnar.
Vädret är inte det bästa. Men det är då man får passa på att göra saker man inte vill göra då solen skiner och värmer.

En skön dag till dig.
Hejsvejs.

Ama de casa sa...

Dom där ätpinnarna som var en röd groda var helt klart mina favoriter. Skulle kunna köpa dom ändå, trots att jag får i mig hyfsat mycket mat med vanliga pinnar :-)

Tror att den där vattenfontänen på Zenia Boulevard är betydligt skönare :-)

cat sa...

Jag skäms för att erkänna det, men inte ens med hjälp av de färgglada pinnarna, skulle jag lyckas lära mig att äta med dem. Har inte riktigt den fingerfärdighet som behövs helt enkelt.

Ha ha jag älskade kanske inte Hunger games, men jag gillade den. Boken jag läser nu är lite i samma stuk.

Mias Mix sa...

Vilka glada bilder! Sommarlovslediga barn som leker och jättesöta stix till barnen. Själv är jag urusel på att äta med pinnar.
Sv: Så bra att du gillade skyltningen :) Japp, såg herrmatchen och Sverige ska vara riktigt glada för tre poäng.Trodde faktiskt Montenegro skulle göra första målet och då hade matchen kunnat sluta helt annorlunda. Som sagt, Zlatan levererar, men annars hände inte så mycket. Tänk den dagen Zlatan slutar, då tappar vi ytterligare många många placeringar på FIFA-rankingen.
Skulle vilja se matchen i natt men pallar inte den tiden, så jag får kolla din blogg istället :)

Mias Mix sa...

Imorgon natt menade jag förstås :) Ingen koll på dagarna här...