onsdag 21 januari 2015

Spanien – Del 3


Visst skulle det kunna vara en tandpetare som Hagrid i Harry Potter böckerna kunde ha använt. Definitivt ett alternativt användningsområde för denna gigantiska taktpinne bredvid ett auditorium i bergsbyn Finestrat.


Hundar är inte tillåtna på de kliniskt rena stränderna på Costa Blanca, inte ens om man använder nappen som plugg...;-)


Övergångsställen är ju ganska tråkiga - egentligen. Men i Benidorm är de riktigt roliga tycker jag. Här ser ni ett exempel.

Då de flesta av er var väldigt nyfikna på hur det gick till när vi blev rånade i Benidorm ska jag självklart berätta för er. Jag menar sådant händer ju aldrig mig eller er. Det är väl så de flesta av oss tänker. Men jag försäkrar er att alla kan råka ut för det oavsett var man befinner sig.

Följt efter
När vi hade kvitterat ut hyrbilen under eftermiddagen den 23 december åkte vi till närmaste Mercadona (den spanska varianten av ICA) för att handla lite smått och gott. Efter inköpet lastade vi bilen med varorna och åkte till vår lägenhet. Tjuvarna eller rånarna måste ha följt efter oss i bil eller på scooter.

Vid porten
Vid porten dök två killar upp som viftade med reklambroschyrer och trängde sig in bakom oss i porten och följde sedan även med oss upp i hissen. Det blev ett himla viftande med reklambladen hela tiden, vilket distraherade oss fullständigt. Maken stod med ryggen mot hissväggen (han hade plånboken i bakfickan) och skojade med en av tjuvarna. Jag gjorde ingenting, men följde hela ”skådespelet”. Under den korta liftfärden lyckades den andra killen öppna min väska och sno min plånbok. Så enkelt var det.

Några tankar/tips
- Tänk efter: Vad brukar ni ha i plånboken här hemma och/eller utomlands? I min plånbok fanns det vid rånet bank- och körkort, en massa (onödiga) andra kort, två usb-minnen, 1 800 kronor i kontanter, EU-kort, kvitton, frikort för läkarbesök, Rikskort med ”lunchkuponger” som bara gäller i Sverige och mycket som jag kommit på i efterhand. Hur mycket behöver man – egentligen…
- Att bära (den låsta) handväskan på magen trodde jag var säkrare än att ha den på ryggen – väskan alltså, inte magen. Nja, hade jag haft den på ryggen hade rånarna inte kommit åt den - väskan alltså inte magen;-)
- I Spanien är det förbjudet att stoppa reklamblad i brevlådor som finns monterade i entréerna. Det finns lådor för reklam utanför porten. Detta visste vi, och ändå reagerade vi inte…

PS. Bilderna jag lägger upp har ingenting med inlägget att göra, ingenting alls;-)

25 kommentarer:

Guldkryckan sa...

Stort välkommen hem Bp lite i efterskott, hinner inte runda några bloggar i veckorna vid denna tiden på året...är för trött efter att med fara för eget liv hindra ungjävlar bära in all snö i korridorerna och kasta på varandra. :)

Jo..man samlar ju en del skit i plånboken...brukar rensa nån gång i månaden, sen är den helt tom...bokstavligt.
Brukar ha en väska på magen utomlands...fast det skyddar ju inte mot skumma typer som borde pryglas....fint att det gick bra där iallafall.

Men nu tillönskar jag dig en skön afton...ha de bäst.

Eva Trillian sa...

Oavsett hur, var eller när så är det ju en obehaglig upplevelse och något som bara händer andra (tydligen inte - men du fattar). Usch!
Och, ja ...de flesta bär nog omkring väldigt mycket i sina plånböcker. Alla dess kort för allt till exempel. Inget rånare har nytta av heller ... de kunde väl posta tillbaka plånboken efter de tagit pengarna så slapp man fixa allt annat nytt ;) Vad hände med att vara "en tjuv och en gentleman"?
Coola skyltar :)

Olga T sa...

Men fy vad hemskt! Ni som var två och en av er en stor karl. Hu, vad rädd jag hade blivit. Tur i oturen att det inte hände ngt med er själva.

Geddfish ♥ sa...

Usch, vad otäckt, det trodde jag inte skulle kunna hända med en väska på magen och trygga maken bredvid!
Jag har aldrig ngt spec i min plånbok ever. Delar upp det. Och så fickor.
Usch, så obehagligt.
Skitapor, helt enkelt! Stryk, skulle de ha, grrrrrr!

Peranders sa...

När vi var i Barcelona blev sambon rånad på tunnelbanan. Tjuvarna öppnade hennes handväska, tog plånboken och stängde sedan väskan igen. Allt på typ två sekunder. De är onekligen skickliga.

Life of Johanna sa...

Det var nog inte första och sista gången de gjorde så. Stackare!

Är säsmt på resa och bättre lär det nog inte bli nu med en bebis i huset. Men brukar lämna ganska mkt hemma, men pengar och kort har man ju med sig...

Ja, kärlek betyder det, men du får googla på just 10 röda rosors betydelse, de betyder lite extra nämligen :)

Ja genom kuratorn har jag kommit till många insikter, och det är såklart lätt och vara efterklok, men det är lätt och glömma bort sig själv ibland mitt i en graviditet... tyvärr.

kajsaLisa sa...

Visst är det typiskt, tänkte när jag såg dom två första, vilken härligt blå himmel. Sen var den tredje lika grå som hemma.

Marina sa...

Visst är det synd att man måste råka ut för något innan man tänker efter. Jag brukar faktiskt lägga allt jag inte behöver kvar hemma, fast om man är på resande fot vet man ju aldrig om någon kommer åt det man lämnar kvar på boendet heller... Himla trist att man ska behöva tänka så över huvudtaget.

Monica sa...

Mitt jobb har gjort mej kroniskt misstänksam och jag vill ha en radie på minst en meter omkring mej hatar när folk kryper upp i ansiktet eller på ryggen på mej.
Men kaxar man upp sej kan man ju i detta fall åka på stryk också, deras fingerfärdighet vet ju inga gränser:(
Gänget gör tummen ner för skylten vill ju inte ha en napp i rumpan.
Ha en bra dag/KRAM

cat sa...

Fy tusan för dessa skurkar!!! Hoppas att de åker fast någon gång.

Alltså den där strandskylten med hunden och nappen gör mig helt förbryllad. Vad i hela fridens dar har det ena med det andra att göra?!

Ska försöka fota annat än soffutsikten, men det beror på väder, vind och temperatur :-)

Ama de casa sa...

Fy vilken trist inledning på semestern... Dom är som sagt förskräckligt skickliga i sin "yrkesutövning". Det är såååå himla tråkigt att en del inte kan skillnaden på "ditt" och "mitt". :-(

PS: Den där skyltbilden låg i min "bloggmapp". Nu har jag tagit bort den - vill ju inte apa efter ;-)

Steve sa...

Välplanerat och fingerfärdigt, men in i h...e illvilligt. Inte för att insatsen är värd en bedömning utan mera som ett krasst konstaterande.
Som så ofta är det lätt att vara efterklok.

FREEDOMtravel sa...

Tack för att du berättade om rånet! Bra att veta vilka metoder de kan ha... Tråkigt att bi behövde vara med om det!

Rantamor sa...

Ryser åt din berättelse om rånet !!!
Skrattar åt skylten med hundförbud på stranden, att plugga igen med en napp skulle nu ändå inte hjälpa, vem vill städa upp nedskitna nappar ???

Tjingelingen från Rantamor.
(Vet inte om du läst i min blogg om grannen som tog sitt liv på trettondagsafton. Har varit låg stämning i vår bostadsrättsförening)

Rantamor sa...

Glömde skriva, om ni inte har sett serien Wentworth vilket ni säkert inte gjort när ni varit bortrest...så tanka hem den. Grymt bra och spännande, går sista delen ikväll 23:00 på fyran, men kan ju tro och hoppas att det blir flera avsnitt. En läskig nervkittlande serie...

Margareta sa...

Ja herregud vad ska man säga. Jag blev ju rånad sist vi var på Teneriffa och det var absolut ingen trevlig upplevelse. Jag vet inte hur det gick för er i efterhand men hoppas att något löste sig, i alla fall er försäkring.

Mitt rån löste sig bra, de blev nog rädda av bara uppsynen av sambons armar. =) Jag märkte det ju och fick någon inre styrka och blev så kaxig att jag fortfarande idag är förvånad och inte fattar hur arg jag kan bli.

Har läst och förstår att ni haft det bra, själv skulle jag nog tänka att det varit skönt med ett blogguppehåll och bara kunna ge uppmärksamheten åt varandra och njutit av det.

Jag kom igång så bra med bloggandet men sedan har det varit mycket jobb trots att jag planerat annat och min trötthet har jag till viss del fått svar på idag, även om jag nog redan visstmen alltid skönt att när en duktig läkare berättar sanningen. =)

Ha det gott.

Life of Johanna sa...

Lovar köra på, fast med Erik och inte fåret. Fast han säger blommorna var ett genrep för kolla läget, haha.... så jag får snällt invänta det riktiga frieriet.... :)

Carita Liljendahl sa...

Riktigt fyndiga skyltar faktiskt!
Kul att du är tillbaka i bloggosfären!

Della sa...

Läskigt med sånt beräknande.

Mias Mix sa...

Underbara skyltar, älskar den där med evolutionsteorin :)
Men så trist att bli rånad, och på det sättet. Man tror man gör allt för att vara säker, men tjuvarna ligger tyvärr alltid ett steg före. Jag brukar sy fickor på insidan av byxorna när vi åker till lite mer osäkra länder. Men Spanien borde ju kännas tryggt kan man tycka. Ett annat tips är att spara ett gammalt värdelöst kreditkort och ha med sig. Ha det i fickan och ge bort om man blir rånad. Vi hade förberett oss för det mesta i Sydamerika men råkade inte ut för något alls som tur var.

LissenTo sa...

En otäck upplevelse men vad bra att du kan reflektera över det som hände. Bra för oss också

När jag åkt utomlands så brukar jag rensa ut allt "onödigt". Men det gör jag inte hemma i Svedala, kan ju lika gärna hända här.

Husbilen-Ellen sa...

Usch ja, knepen är många och kan verkligen hända vem som. Elisabeth

Unknown sa...

Så jobbigt....att förlora allt men också att bli lutad sådär.
Sånt som händer men som man bara INTE vill vara med om.
/Kiki

Benita sa...

Vad tråkigt att ni blev rånade. Bra att dom inte skadade er i alla fall.

Marit Johansson sa...

Det positiva är att ni inte blev hotade med pistol eller annat vapen, men så otrevligt ändå.
Väldigt roliga skyltar för övergångsställen!