måndag 16 juni 2014

Bollar i luften och på marken

Bollar i luften



Här ser ni några bollar i luften som jag fotade igår kväll från balkongen. En blå och en gul. Nu vet jag ju att det är ballonger som flyger över den 10 våningar höga byggnaden där jag bor, men eftersom boll på franska heter ”balon” så kommer jag osökt in på det jag egentligen ville skriva om - riktiga bollar;-)

Brazuca


Adidas har varit officiell leverantör av VM-bollen sedan 1970. Årets VM spelas med en färggrann boll som heter Brazuca. Ett namn som valdes av 77,8 procent av det fotbollstokiga brasilianska folket i en omröstning som engagerade över en miljon fotbollsfans. Inspirationen till bollens design har hämtats från de traditionella färgstarka önskearmbanden som bärs i Brasilien (fita do Senhor do Bonfim da Bahia), och symboliserar den lekfulla fotbollen som landet förknippas med.

Nu fick ni ytterligare veta något som ni garanterat inte hade en aning om;-)

Bollarna i luften är mitt bidrag till Marits utmaning "Helgbilden". Fler bidrag hittar ni här.

23 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Hade inte varit pjåkigt att segla runt med en sådan boll :)

Rantamor sa...

Tycker att det verkar häftigt med sådana flygande ballonger som jag aldrig har sett i verkliga livet.
Men en fotboll har jag ju sett, men kanske inte just en sådan.

Colin går på fotbollsskola denna vecka och då ska dom få en fotboll så jag undrar verkligen hur den ser ut.
Den han fick ifjol är lite sönderspelad.

Nu har vi kommit iväg på vår Lefferesa...
Och min dator döps härmed till MajBritt.


Tjingelingen från Rantamor.

Freja sa...

Snygga bollar av båda sorterna. Jag har aldrig flugit med ballong men skulle gärna testa det om jag fick chansen. Fotbollen var färgglad och snygg, men inte gör det mig mer lockad att kolla på VM ändå...

Anni sa...

Men du, det är inga matcher som börjar kl 03. De jag kallar nattmatcher börjar kl 00. Senare än så går inga
(och jag ser fram emot att åka till England snart och därmed få tidigare matchstarter).

Jag hade pausat teven strax före avspark Tyskland-Portugal eftersom lilla svärmor kom på middag. När jag satte igång teven igen fick jag höra att "nu blir det avspark och då går matchen över i tvåan". Ridå. Jag fick se allt på datorn och Play istället ...

Husbilen-Ellen sa...

Fyndigt med bollar i luften. Precis som du trodde, så fick jag lära en del nytt! Ha dé! Elisabeth

Husbilen-Ellen sa...

Fyndigt med bollar i luften. Precis som du trodde, så fick jag lära en del nytt! Ha dé! Elisabeth

Susjos sa...

Trodde förstås att det var fotbollar i luften du skulle skriva om, haha! Där hade jag lite fel :-)
Gillar den snygga brasilianska fotbollen! Och nu är det Iran-Nigeria på TV:n här, men de tär dåligt med mål? Missade matchen Tyskland-Portugal, var ju på min jympa då. Men Tyskland vann stort förstod jag! Ska du vara uppe i natt och se USA-Ghana?

Anni sa...

Japp. Du har helt rätt, ser jag nu. Får se hur länge jag sitter uppe ikväll.

Marit Johansson sa...

Ja de där bollarna är ju väldigt poppis just nu, jag gillar dina luftbollar bättre :)

Unknown sa...

Jippi jag tror Tyskarna överraskade lite idag.
Snygga bollar allihop.
/Kiki

Mias Mix sa...

Fina och färgglada bollar alla tre! Och informativ o bra text! Tur att vi har en som kan allt om fotboll :)

KajsaLisa sa...

Men dom sparkar ju runt den hela tiden så det är ju skitsvårt att se hur den ser ut.
Bollen måste ju i alla fall vara jättedyr eftersom dom bara har en, så alla måste bråka om vem som skall ha den.

KajsaLisa sa...

Men dom sparkar ju runt den hela tiden så det är ju skitsvårt att se hur den ser ut.
Bollen måste ju i alla fall vara jättedyr eftersom dom bara har en, så alla måste bråka om vem som skall ha den.

Marina sa...

Tack! Alltid trevligt med lite nyttiga kunskaper såhär till morgonkaffet!

TantGlad sa...

woow vilka bollar. Finfina bollar.
Ha nu en jättefin dag åxo.
Kramizar!

Herr Nilssons Fru sa...

Uj, jag får lite svindel bara av att se luftballonger :)tusan vet om jag skulle våga mig upp i en. Men jag har har sett dom på nära håll, stora är dom, väldigt stora.
Den sista bollen, fotbollar har man sett många med fem fotbollsgrabbar i bagaget. Undrar just vad tisdagstema är idag "en liten tanke som följde med mig"
Snygga bilder av dig - som alltid.
Kramiz

Geddfish ♥ sa...

Påminner mig om att man förr skulle ha många bollar i luften, då var man duktig.
Gillar ballonger, således gillar jag dina luftballonger. Men även fotbollen såg snygg och go ut!

Monica sa...

Kan vara bra att veta eller;-)
Ja du tror inget skulle få mej att ta en tur i en sådan farkost, såg när vi bodde i Solna hur illa det kan sluta.
Ha det bra

Ama de casa sa...

Man lär sig sååå himla mycket av att läsa bloggar - tack för detta inlägg!
:-)

En sån där bolltur som på dom första bilderna fick Anders av mig i 30-årspresent. Ifjol alltså, eller när det nu var... ;-)

cat sa...

Jag hade inte en aning, så visst fick jag ny kunskap. Frågan är hur länge den sitter kvar i minnet ;-)

Fina ballong/boll-foton!

Saltlakrits är en favorit, men jag hade redan visat de bilderna på bloggen.

Carita Liljendahl sa...

Då jag bodde i Täby var det härligt att kolla luftballongerna. En gång höll en på att landa nära vårt hus, det väste och pyste men på något sätt klarade dom sig upp igen.

Kul med fotboll om kvällarna nu!

Anitas Malta sa...

Det var väldigt vad mycket historia jag fick lära här om den jättefina VM-bollen ;-)

Att du alltid har många bollar i luften tror jag mig redan känna till. Att vissa dessutom flyger i luften ovanför där du bor hade jag däremot ingen aning om. Läckra ballongbilder :-)

Susanne sa...

Det hade jag ingen aning om, tack för informationen.