fredag 15 november 2013

Äntligen semester







Ikväll är första kvällen på min drygt tre veckor långa (väldigt väl förtjänta) semester. Under dessa veckor kommer jag att
- byta ut 2-7 mot drygt 20 plusgrader
- slippa (förhoppningsvis) se en regntung grå himmel
- klara mig (hoppas jag i alla fall) utan alltför mycket regn
- bli serverad mat
- inte röra en dammsugare, disktrasa, mopp eller annat arbetsredskap (där ingår även tvättmaskinen)
- säga ”Shalom!” i stället för ”Hej”.

Uppladdning
Men först ska jag ladda upp med playoff matchen till fotbolls VM i Brasilien mellan Portugal och Sverige klockan 20:45. Har mina farhågor att Sverige inte kommer att vinna i Lissabon ikväll, men blir gärna motbevisad. För tänk om Sverige vinner eller klarar oavgjort så kan jag inte se returmatchen nästa tisdag. Jag tror nämligen knappast att israelisk tv kommer att bryta sina kvällssändningar för den matchen;-)

PS. Bilderna ovan har i högsta grad något med inlägget att göra. Om drygt tre veckor tror jag nämligen inte att det anrika klocktornet, vars klocka de senaste åtta åren alltid stått på 16:04, kommer att stå kvar där det står idag. Det ska flyttas några hundra meter åt det ena eller andra hållet. Även Norra Stationsbyggnaden är troligen lämnat med marken. Ni ser själva – neonskylten har redan tappat gnistan och PrisXtra - uppköpt av Hemköp - har flyttat till nya lokaler. Byggnaden med det roliga taket kommer dock att vara kvar;-) DS.

23 kommentarer:

Rantamor sa...

En alldeles välförtjänt semester till dig...till er, Israel va spännande, hoppas att du kommer att uppdatera bloggen ibland så att jag får följa med och känna liiiite utav värmen jag med.

Ha nu en trevlig resa och njut av ledigheten.

Hälsar Rantamor å Rantafar.

Eva Trillian sa...

Fotbollsbekymmer inför en tre veckor lång semester i värmen? Nej, vet du, ibland är det ingen logik alls i det du skriver ;)
Hoppas verkligen ni får det minst lika underbart som ni drömmer om! Minst!

Freedomtravel sa...

Önskar en fin semester! Men är det bara jag som missat vart du ska??

Kicki sa...

Va???!!! Har inte fattat att du ska ha semester!! Men då kommer du vara borta från bloggen också (eller), hur ska vi klara oss utan dig!?
Hur kan man flytta en sådan vacker byggnad, bara sådär? Hoppas de bevarar den i alla fall och inte bara blir till en hög med tegel...
Trevlig resa!!:) (många bilder vill jag se) Låter skönt med några grader extra varmt... Kram

Ama de casa sa...

Jag tänkte bara säga att just nu har du väl inget för dig? ;-)

Nu ska jag läsa inlägget också :-D

Ama de casa sa...

Åh! Israel??? Ha det toppenbra :-)

Ama de casa sa...

Jag har magknip.... Trots att jag inte har sådär jättestort fotbollsintresse.

Freja sa...

Jag är inte så mycket i de trakterna längre med nya jobbet, men jag såg att hemköp flyttat uppåt i backen. Så konstigt det kommer att bli när tornet flyttas, hoppas verkligen att de lyckas bygga upp det snyggt igen.

Ha en trevlig resa och se till att du har wifi så vi får höra och se!

Susanne sa...

Hoppas att du får en kanonsemester.
Semesterkram

Pumita sa...

Onskar dig en underbar semester! :)

Olga T sa...

Vilken match det blev! Synd att det inte blev ngt mål på de chanser vi hade i 1:a halvlek.

Önskar dig en riktigt, riktigt skööön semester!

llh sa...

Åh en alldeles alldeles underbar semester önskas ni båda!
Israel låter som ett spännande resmål plus varmt och soligt YES :)

Matchen jo jag kollade lite med ena ögat men den är väl lät att glömma roligare trevligheter som resan.

llh sa...

"lätt att glömma för roligare trevligheter" sa hon den lätt dyslektiska men det fattade du säkert.

Anki sa...

Ha en riktigt skön semester! Njut av sommarvärme, sol och ledighet!

Margareta sa...

Det är alltså dags att önska dig en helt underbar semester och tänk inte på oss som får leva i regn och rusk även om dagen idag är mycket lovande.

Njut (och det vet jag att ni gör) spännande med denna resa. Hoppas att de åtminstone har någon Wifi någonstans så att vi vet att ni lever och mår bra.

Själv ska jag ut på ett superspännande uppdrag idag, så spännande att jag verkligen har ont i magen om jag kommer att lyckas eller bli totalt sågad.

Än en gång ha en njutningsfull semester med många nya upplevelser och intryck. NJUT och LEV

En plats i solen sa...

Jag hoppas du får en helt underbar resa och får veta att Sverige gick vidare. Jag hoppas i och för sig du får wifi så du kan kolla resultatet på något sätt.... :)

Du får lägga upp bilder sen hur det blev med allt flyttande, blev nyfiken :)

Jag logga ut strax efter inlägget, så du hade kunnat skriva vad du tolkade in i inlägget.

Jag titta på matchen men det fanns ändå med mig där, var så trött att jag inte orka vara nervös, alltid något.... 1-0 förlust känns okej, det går och hämta upp! :) och ta sig förbi! :)

Marit Johansson sa...

Hoppas du får en grymt härlig semester, 3 veckor i solen just nu var himla bra planerat. Hoppas du har bra uppkoppling så vi får se vad du håller på med :)

En plats i solen sa...

Haha tror du kan vara lugn, känns som du faktiskt har en hjärna! :)

Husbilen-Ellen sa...

Ha en jätteskön semester, trots eller tack vara förlusten i går. Fanns en viss yra bland portugiserna i går. Kram ELisabeth

B i r g i t t a sa...

Oj vad härligt och spännande! Passar på att önska dig fina veckor framöver :)

Linnéa sa...

Lyckliga du! Det låter välförtjänst med 3 veckors semester blir nästan "grön av avund" OBS inte missunnande.

Ha det hur gott som helst och glöm Norra Stationsområdet o kommande minusgrader.

Monica sa...

Härligt blir lite avundsjuk;-)
Kram

Anni sa...

Ska man flytta en tegelkåk? Det lät spännande! Jag måste nog göra en utflykt!