söndag 11 augusti 2013

Skyltkompott från tre länder

Till att börja med vill jag gärna tacka er alla för omtanken vad gäller gårdagens inlägg. Kan tala om för er att jumbokräftorna var utsökta, att grannarns dissade sina ännu dyrare svenska signalkräftor, men blev genast gladare när de fick sörpla på våra bamsingar. Ingen skallebank heller då alla kräftor var av utmärkt kvalitet;-) Men nu till skyltkompotten som Pumita och ni andra förhoppningsvis kommer att uppskatta.

Hej
Heyah är en rolig butik. Den säljer mobiltelefoner och en massa annat ”nördigt” i Polen. Tycker skylten och loggon är väldigt fyndiga. För med lite fantasi och om man bortser från stavningen av ”Heyah” så skulle ordet kunna betyda ”Hej” på svenska och "hello" på engelsk slang”.


WC
På Stinsen i Sollentuna upptäckte jag dessa skyltar idag med en klar och tydlig vägvisning till WC och skötrum. Men om ni tittar noggrant så är bebisen den enda varelsen som har armar som förhoppningsvis mynnar ut i händer. Som skylten ser ut här utgår jag ifrån att barnet har böjts i tid och lärts upp av föräldrarna att torka av deras bakar efter toalettbesöket.


Azul
Den här bilden är en "present" till Pumita som ”svar” på hennes bidrag till Veckans fönster. Här är det både ”azul” (blått) och ”kärt barn har många namn”. Tror nog att du gillar fotot!



Hos Pumita och många andra hittar ni en massa andra skyltar.




20 kommentarer:

Monica sa...

Haha ser mer ut som en vuxen bebis som kan torka sej i baken själv;-)
Handskylten var riktigt läcker.
Skallebank den varan blir det inte mycket av nu för tiden.
Ha en skön kväll;-)

Susanne sa...

Det är inte Kräftorna man får skallebank av utan kräftspadet ;)

Pumita sa...

Ööh, var ska jag börja??? OK, jag börjar på slutet: Tack så hemskt mycket för den fina presenten, fint paketerad i blått skyltpapper och med snyggt snöre (läs: länken)! Visst gillar jag den. Jag niger här så jag blir alldeles knäsvag och andfådd. ;)

Och nu till skyltarna: Handskylten är alldeles perfekt (det knallröda är coolt) för den går inte att missa. De armlösa föräldrarna ser aningen konstiga ut (städrock på tanten IGEN, precis som på Frun du visade tidigare) men inte har jag sett fyrkantiga bebisar heller. Hur ska man tolka den bilden egentligen? Om huvudet är ett öga och skötbordet munnen så tycker jag att hen ser rätt grinig ut. ;)

Ama de casa sa...

Haha! Dom där toalettskyltarna kan se ut lite hur som helst, verkar det som :-)

Härliga bilder! Ser fram emot "Rojo" ;-)

Anders W sa...

Kul med olika traditioner och sätt att uttrycka sig. Den lille på rygg gav spontant känslan av att någon vrider sig av skratt, liggande på golvet!

Freja sa...

Gillar den första skylten skarpt, riktigt cool!
Sv: Det är ungarna som valt utflyktsmål och de valde bort Tekniska (och Naturhistoriska med Cosmonova), de har varit där flera gånger redan, Tom Tits lockade mer!

Rantamor sa...

Jag har då hört att om man låter bli dillen till kräftfesten då slipper man skallebang....
inte vet jag men tror jag ska köpa dillfria kräftor iår !!!!

Men kräfrtor ÄR gott och lilla familjen bjöd ju på kräftor i Borgafjäll, och det kanske bli en kartong till ...kanske till helgen.
Har ju inget planerat, kom ju hem från fjällen igårkväll efter 17 dagar !!!
Idag kom Colin och ville vara me oss ett par dagar, och visst får han det, imorron ska vi plocka svartavinbär av våra buskar, eller som han sa när han var liten "kokkainbär",
berättade glatt på dagis att han plockat kokkainbär hos mommo å moffa....

Roliga tankar du har runt skyltarna dina...
kanske finns det självtorkande bäbisar i Stockholm ???

Tjingelingen från Rantamor, nu ska jag se Varg Verum färdigt och krypa i säng...

Eva Trillian sa...

Funderar över skyltsöndag och hur alla involverade säkert är helt skyltnördiga när ni är ute och fotar :) Tycker tanken är lite kul och njuter av att spana in era bidrag ;)
Sv: Bortj, ja. Där hade vi en röd rätt. Den har jag aldrig provat på - och inte lär jag göra det nu heller ;)
"Klippa/klistra" - enkelt och bra :) en miss då och då är försumbart!

Margareta sa...

Älskar kräftor, betydligt mer än vad någon annan i min närhet. =)

Jag var in här och läste lite bakåt men kände mig slö och tänkte att jag fortsätter i morgonbitti innan jag styr kosan mot Luleå. När du nu var vaken och hann kommentera så tänkte jag att jag också måste orka med en kommentar.

Mina söner och jag, ålskar dessa och kanske att vi skulle hinna få till lite gotti gotti innan yngsta åker tillbaka till Umeå för den här sommaren.

Gillar dina skyltar men ... jag ser händerna i mittenbilden. Jag ser hur de båda står och håller dem framför ... de är så nödiga och håller igen.

Sista bilden förstår jag inte, av naturliga skäl då jag inte varken läst eller sett hos Pumita.

Nej, packningen om en och en halv månad blir inte till Linköping. En "weekend" i Barcelona blir det. Däremot kommer jag nog att hinna packa betydligt mer innan dess och det kräver verkligen sin kvinna varje gång. =)

Jag har läst en del "gammalt" nu hos dig och det finns lite att kommentera. =) Sov gott.

Apropå kräftor så brukar de där jumbo vara helt okej. Däremot älskar jag svenska havskräftor, vilka jag inte får tag i mer i mitt liv. Mid fd man är från Gtbg och hans far bor där numera, vi brukade beställa några kilo varje år, alltid var det någon som skulle till Gtbg och så blev de våra mellanhänder. =)

Susjos sa...

Så du har varit på Stinsen, det är ju mina "hemtrakter" det! En trappa upp har vi ju mitt kära F&S!

Kräftor är sådär gott, jag är mer en surströmmingstjej jag!!!!

Hörni sa...

Häftiga skyltar du har hittat. Den översta är för läcker.
Hahaha så uppmärksam du är, men så sant, hur ska föräldrar utan armar kunna torka sig i baken liksom..? ;)
Den nedersta påminner mig om Mallorca! Åhhh, vill dit igen! :)

Ama de casa sa...

sv: Jo, jag är höjdrädd. Men det var ingen fara - det lilla planet flög inte alls så högt ;-)

Ama de casa sa...

sv: Jadå, jag är jättejättenöjd med alla upplevelser hittills. Och NÅN dag kanske min björnjakt lyckas... Man ska väl alltid ha kvar nåt att se fram emot.
:-)

Olga T sa...

Heyah! Gillar den skylten! Hörs ikväll. Dags att jobba.

cat sa...

Första skylten kan man inte missa om man går förbi. Andra skylten var ju en ganska udda wc-skylt tycker jag nog. Synd att de inte kommer kunna torka sig själva ;)

Vacker blå bakgrund på tredje bilden :)

Ja det var inte lätt att få myrorna att posera utan kompensation, men tillslut så ;)

Kicki sa...

Det verkar som armarna trillar av när man blir äldre;)
För min del spelar det ingen roll om kräftor är stora eller små de kan vara ändå!

Stare Ström sa...

Toaskylten gillar jag mest! Har inte ens noterat hur våra skyltar ser ut! Så roligt det är när man blir uppmärksammad på något som man säkert passerar åtskilliga gånger utan att se- om man inte är nödig förstås!

Hörni sa...

Sv: Gå ut i skogen och plocka menar du väl ändå? ;D

anemonen sa...

Jättefint bidrag med skyltar. Själv står jag över pga tennisarm och packning inför flytt. Det blir sporadiska besök på bloggen ett tag framöver, men jag kommer tillbaka.

LissenTo sa...

Inte ofta jag ätit kräftor, hmm vore gott att äta det snart.

En höstresa, det är inte fy skam det, då får vi längta båda två och rätt vad det är så börjar ett nytt äventyr.

Mosaikskyltarna längst ner, gillar jag, påminner mej om Porugal