fredag 15 februari 2013

En suddig fredag








Suddigt
När man har kommit halvvägs till busshållplatsen och tycker att världen ser aningen suddig ut kan det bero på att det faktiskt är grått och eländigt ute. Men anledningen kan också vara att man glömt sina glasögon hemma. När man väl har kommit på att man inte ser längre fram än cirka fem meter finns det två valmöjligheter: man går tillbaka till lägenheten och hämtar glasögonen eller så struntar man i den suddiga omvärlden och fortsätter till jobbet. Ni kan säkert gissa vilket alternativ jag valde;-)

Fel buss
Under eftermiddagen ringde gulliga Roffe från bilverkstaden och berättade att bileländet var klar för hämtning före klockan 17:00. Alltså går man mot busshållplatsen, väntar på 73:an men stiger på 59:an av misstag. Jag menar utan glasögon ser siffrorna 73 och 59 förvånansvärt lika ut.

Körning i strumplästen
När man med en kvart tillgodo anländer till verkstaden prioriterar man att fota några av godbitarna som står där först (se bilder). Sedan betalar man räkningen som inte inkluderade en biltvätt (se bilden), tar emot en kram och nyckeln, sätter sig i bilen och kan konstatera att det 1. inte går att köra bil med Icebugs, 2. sikten – min alltså – inte är så lämpad för bilkörning. Alltså tar man av sig skorna, kör i strumplästen med full värme på och kryper hem i snigelfart.

En vaggad bil
Väl framme vid parkeringsplatsen ser man med förvåning att någon har gjort ett försök till plogning. Då bilen befunnit sig på verkstaden sedan i måndags är självaste ”infarten” till parkeringsrutan blockerad med en 30 centimeter hög snövall. Återigen har man två alternativ. 1. öppna bakluckan, ta fram skyffeln, börja gräva och skapa en slät yta. 2. man backar bilen, tar sats ungefär 10 gånger och ”vaggar” in bilen i rutan. Ni behöver inte gissa vad jag gjorde. Bilden ovan visar resultatet på ett utmärkt sätt;-)

22 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Glasögon. En liten men naggande god detalj i livet!
Nu har jag två par att hålla reda på - vanliga progressiva och terminal/läs - och vad händer? Jo, man har alltid, och det är ingen överdrift, jag menar verkligen alltid, fel glasögon på sig ;)
Men du är tjejen som klarar skivan :) "Rain or shine, snow or sleet", fel skor eller glömda glasögon, bilen och du skulle hem! ;) Hem tog du dig!

Olga T sa...

Ha, ha! Jag hade gjort som du!! Bravo!

Pumita sa...

Haha, jag får en känsla av att du söker spänning i livet... och lämnar brillorna hemma med flit. ;) Lite orolig var jag där ett tag att du skulle hamna i diket men det gick ju bra till slut.

Hörni sa...

Hahahaha, jag förstår dig att du hellre går halvblind genom tillvaron, det blir ju så mycket mer spännande då! :D

Linnéa sa...

Fy för rackans så snyggt!!!!!!! Älskar att fota bilar, båtar, spårvagnar o flygplan.

Jo du det här med WP är en ångest utan dess like. Men min gamla finns kvar o kan återaktiveras.
Ska göra som du säger 800 va det va i storlek. Försökte skicka upp mösshelvetet men lyckades inte.

Pysselfarmor sa...

Känns skönt att jag har så pass mycket synfel att jag aldrig någonsin kan glömma att sätta glasögonen på näsan....jag kommer inte att hitta dörren ut utan glasögon. :-))

Var du tvungen att hämta bilen? Den stod ju bra där den stod.....

Jah Hollis sa...

Även jag har lämnat lägenheten utan att tänka på att glasögonen ligger kvar där. Men att sätta mig i bilen i det läget skulle jag bara inte kunna göra. Om inte annat så av hänsyn till andra trafikanter.

Anna sa...

ja siffrorna va ju inte ett dugg lika, du måste ha tänkt på konstigt sätt :)

plogbilen gör bara sitt jobb sen skiter dom i hur det blir för bilarna han har plogat förbi, grr!!
Ha en bra lördag!

Guldkryckan sa...

Jodå..borde allt skaffa ett par ordentliga glasögon här känner jag ibland.
Armarna räcker inte till riktigt när jag ska lösa korsordet i Metro, ännu värre är det när jag sitter på vagnen med detta korsord, passageraren framför mig sitter för nära så jag kan inte sträcka ut så mycket som jag skulle behöva, jag kan ju åka dit för misshandel om jag planterar en uppslagen Metro i personens bakhuvud ;)

Men tänker jag köpa några glasögon då?

Nä...så jag får skylla mig själv.


Ha en skön helg BP

Della sa...

Ännu en lyckad dag!

Benita sa...

Du är modig du som vågar köra bil fastän du inte ser så bra. Jag hade också gjort som du, vaggat in bilen alltså. :)

Stare Ström sa...

Tur det är autofokus på din kamera då! Och jag skulle gjort precis som du när jag skulle parkerat!

Ama de casa sa...

Haha! Man får helt nya perspektiv på omgivningen när man glömmer glasögonen. Hoppas åtminstone att du fick hem rätt bil :-D

Rantamor sa...

Men du snö ???
Vaddå snö =) =)
Hoppas att du kom ihåg att ta skorna på innan du klev ut ur bilen, knas annars.
Jag har kört bil i bugsen men dom var inte vidare värst snabb på pedalerna, men det gick den lilla bit jag körde, men jag skulle nog göra som du om jag hade kört i Stockholm, tro om jag inte hade blundat också.. =/

Tycker nog att en biltvätt hade kunnat ingå i bilreparationen.
Här uppe i norr vågar vi inte tvätta bilen alls på vintern för då fryser alla lås och bildörrar fast.
Så vår lilla blå är mera silvergrå just nu, men nu börjar det krypa mot nollan här så snart så nu fungerar tillåmed vindrutetvättaren som hade för mycket vatten å frös när vintern kom.
Kan ju behövas nu när slaskvädret kommer.

Ha nu en finfin lördag.

Tjingelingen från Rantamor.

cat sa...

Vilken spännande dag du måste ha haft där du gick och körde omkring i suddigheten.
Inte fasiken tar man fram någon skyffel i onödan inte. Det är ju jobbigt. Tyckte att du löste det hela på bästa sätt.

Susanne sa...

Förstår ditt liv utan glasögon, nu när jag har börjat använda mina. Det är ju en helt annan värld där ute och allt blev mycket lättare.

Monica sa...

En dag i dimmans tecken med andra ord, jag gjorde tvärt om här om dagen gick omkring med läsglasögon på Herre gud jag håller på att bli blind var det första jag tänkte ;-)))
Bild ett är nostalgi på hög nivå, pappa hade en sådan en gång i tiden;-)

Kicki sa...

Hahaha, förlåt om jag skrattar! Bor det en lite latmask i dig också?! Tack för att du finns där ute i bloggvärlden!

Mona sa...

Hahaha, ännu en spännande dag ur Beates liv! Första bilden är helt suverän. Vilken superskön vinkel! Ser att du valde rätt metod att parkera bilen.

Mona sa...

Hahaha, ännu en spännande dag ur Beates liv! Första bilden är helt suverän. Vilken superskön vinkel! Ser att du valde rätt metod att parkera bilen.

llh sa...

Här skrattar jag. Suddigt är fint!
Mina glasögon sitter alltid uppe i håret aldrig på näsan. Världen blir faktiskt obehagligt övertydligt när jag någon gång använder dem. Undantaget är just bilkörning, då är de till nytta.

Lennart sa...

Vilka härliga gamla bilar på de två övre bilderna. Bilarna hade charma och utseende förr i tiden, numera ritas ju nästan alla av samma datorprogram. Hade jag varit tvungen att parkera på en oplogad p-ruta så hade jag backat en bit, tagit fart och bara kört rakt in så snabbt det gått. Brukar alltid fungera.