måndag 25 februari 2013

Ärlighet varar längst eller…





Också det här inlägget får er förhoppningsvis att skratta förutsatt att ni förstår vad som har hänt mig idag. Har själv inte riktigt klurat ut det, men ni kanske har en idé här.

Kontouttdrag
I går gjorde jag ett virtuellt besök hos min bank och blev väldigt positivt överraskad då mitt lönekonto hade ökats på med 300 Euro (cirka 2 500 kronor). Tack så mycket tänkte jag men kollade ändå vem den generösa avsändaren var. H*n hade en adress i Rumänien, pengarna kom från en fransk bank och meddelandet förkunnade ”payment accomodation flat Alicante for Xxxx”. Jag har inga fördomar mot personer i de forna öststaterna, inte mot franska banker heller – eller ja, det hade jag uppenbarligen - då jag ringde min bank idag.
Jag förklarade mitt ”positiva” kontoutdrag och tjejen lovade att återkomma.

Å en till
Det tog inte många minuter tills Gunilla från banken hörda av sig igen och berättade att jag precis fått ytterliga 300 Euro insatt på mitt konto. Den här gången var det en fransman som tyckte att jag behövde pengarna. Bussigt! Hoppas det fortsätter på den inslagna linjen. Kan ju faktiskt inte låta bli att känna frestelsen här. Är ju bara människa eller hur;-) Å det där med ärlighet varar längst - ja...;-)

Förklaring
Ja, förklaringen är ganska enkel eller också inte. När vi hyrde en lägenhet i Alicante i oktober fick vi betala en handpenning på 300 Euro. Då vi inte förstörde lägenheten satte ägaren pengarna in på mitt konto igen. Det var i november ifjol. Så om ni är Sherlocks därute undrar jag om ni har samma förklaring som jag:

- Ägaren av lägenheten gillar mig så mycket att han låter sina hyresgäster sätta in handpenningen på mitt konto i stället för på sitt eget.

Ja… fortsättning följer. Å pengarna är än så länge kvar på mitt konto som fylldes på ytterligare med lönen idag. Bra det!

PS. Bilderna jag lägger upp har ingenting med inlägget att göra. Ettan tog jag imorse vid 8,6 minusgrader. Den visar en ”igelkott” på en ledstång alternativ en djupfryst giraff. Tvåan togs klockan 12:00 vid Vanadisplan i Vasastan. Den är ett bevis på att solen faktiskt sken idag. Som ni kan se på bilden dokumenterades detta sällsynta fenomen av fler än mig. DS.

19 kommentarer:

Freja sa...

Så här är det: Ni TRODDE ni hyrde lägenheten, men EGENTLIGEN köpte ni den (det är ju så billigt att äga boende i andra länder) så nu är det bara att håva in hyresintäkterna, grattis!

Och nu tycker jag allt lite synd om er 08:or, jag förstår att solen är efterlängtad när allt stannar upp för att alla ska fota det okända himlafenomenet!

Eva Trillian sa...

Och här har folk sagt till mig att man måste köpa lotter för att få pengar "bara så där"!! Trams! En resa till Alicante och problemet (ekande tomt konto) borde lösa sig innan midsommar? :)
Det är bra att dokumentera soliga dagar :) om inte för någon annan anledning så för ens egen minnes skull ;)

Jane sa...

Är du säker på att det är solen??? Kan vara en komet eller liknande som är på väg att ramla ner på jorden har jag hört.
Låter bra det där med lite insättningar ... reskassa för nästa semester, ha ha :)

Margareta sa...

Hahahaha, underbart. Jag borde ha nappat på alla mail som rasar in där de erbjuder mig hur mycket pengar som helst, och virusprogrammet kallar det spam och skräppost, hmmm ... att de inte visste att det verkligen är människor som vill ge mig pengar.

Stora kontraster i dina bilder men här var det + redan på morgonen. Imorgon har de lovat varmast i landet och upp mot +10, det är verkligen omvända världen. Nu har jag verkligen skäl för namnet - Norrtoppen!

Skulle det vara så att ni köpt lägenheten har ni gjort ett kap, inte speciellt billigt att köpa lägenhet i Spanien. Grattis om jag inte har rätt i mitt antagande om den gode välgöraren.

Fortsätt njut av pengarna så länge, hoppas du har ett konto som ger mer än 0% i ränta. Jag har faktiskt en historia där en trea är inblandad men med betydligt fler nollor, vi fick inte ens behålla räntan. =(

Ha det gott.

Susanne sa...

Får du för mycket pengar kan du lyfta över lite pengar på mitt konto ;)

llh sa...

Hahaha vi blir visst fler och fler som inte litar hundra på att solen går upp imorgon också. Den bilden är helt underbar och säger allt om den här skitvintern.
Tack för de hitskickade strålarna som var starka nog att ta sig igenom molnen fram på dan :)

Tror Freja har helt rätt. Du äger ett ställe i Spanien. Kan du hyra ut det per omgående till mig?

Hörni sa...

Hahahaha, vilken grej. :)
Kanske det förresten är till dig de betalt ut min a-kassa som jag inte sett röken av ännu i år.. :D

Mona sa...

Dom där igelkottstaggarna är ju gôr fräcka! Andra bilden är ju riktigt kul. Det kan också vara en fotograf som fotar en fotograf och som blir fotograferad av en tredje fotograf (BP). Är du säker på att det inte stod någon bakom dig och fotade er alla tre?

Skitkallt i Gbg, men soligt och det känns som våren är på G!

Marit Johansson sa...

Grattis till både extralöningen och solen :) här har vi också blå himmel men det blåser som f-n. Men jag ska hursomhelst sitta i bilen halva dagen. Häftig frostformation i första bilden!

cat sa...

Vad spännande att få en massa Euro bara så där ;)
Gillar den djupfrysta igelkottsgiraffen.
Här skiner solen också och det har den gjort i ett par dagar nu. Däremot är det ju svinkallt.

Rantamor sa...

Men vilken affärsidè att få 300€ insatt på kontot med jämna mellanrum, då kan du ju snart åka tillbaka till Alicante, ja du och din långe man.

Gillar att du hittat en vit igelkott i Stockholm, dom är nog inte så sällsynta här uppe i norr.

Här blåser det idag och solen vill inte skina på oss så vår efterlängtade havsutflykt blev INSTÄLLD.

Ha en finfin dag.

Tjingelingen från Rantamor.

Monica sa...

Lättförtjänta pengar, tyvärr är det väl inte bara att tacka och ta emot.
Härlig vårbild;-)ledstången med skägg var ju riktigt söt.

Della sa...

Trevligt för dig som har den varianten. Jag själv väntar på kreditering från ett hotell som tyckte att de skulle debitera mig för en övernattning som jag inte gjort. Ska bli intressant att se hur länge det dröjer. Gillar din variant bättre.

Ama de casa sa...

Perfekt med extrainkomster ju! :-)

cat sa...

Har bara varit i grannkommunen :) De har en fors.

Jah Hollis sa...

Fortsätter det så kanske du kan gå ner på halvtid på jobbet.

Ama de casa sa...

sv. Vi har testat alla dom där nespresso-kickarna, men återkommer till den blåa lungon hela tiden. Nu hoppas jag på den orangea, som har en mycket finare färg :-)

Pumita sa...

Det är ju hemskt att man måste vara så påstridig för att inte få pengar. ;) Själv undrade jag över en hotellvistelse i Granada för många år sedan... jag bokade via nätet, betalade kontant vid utcheckning och hemma fick se att de hade dragit en krona på kontot. För vad?! Jag har ingen aning. Men att ringa ner för att fixa till det... nädu, så roligt ska vi inte ha. *asg*

Linnéa sa...

Det blev ju ännu värre när jag läst det första inlägget om pengar. Det kanske dyker upp pengar från halva europa. Då blir du rik BP