söndag 13 januari 2013

Fototriss: Så här ser det ut där jag är




Det har inte blivit så mycket deltagande i fotoutmaningar för mig den senaste tiden, men underverk måste jag bara dokumentera och då passar dagens Fototriss tema utmärkt. Idag skedde nämligen ett mirakel mellan klockan 11:00 och 12:00. Vet inte exakt när det hände, men solen väckte oss vid 11:58. Är dock helt säker på att ”lampan” inte fanns däruppe vid klockan 10:00, annars hade jag gått upp;-)

Solutsikter från balkongen
Det jag njuter av just nu är min utsikt från balkongen när jag tittar till vänster (foto 1). Bild 2 visar vad jag ser när jag vänder blicken till höger. På bild 3 ser ni visserligen ett skitigt vardagsrumsfönster, men också utsikten om jag hade vänt mig om och tittat rakt fram. Ni förstår;-)

Fler bidrag till temat ”Så här ser det ut där jag är” hittar ni här.


PS. Tycker Helena gör ett fantastiskt jobb med Fototriss och vill gärna ge henne en eloge och sända ett stort TACK! DS.

40 kommentarer:

Anonym sa...

Wow, första bilden är ju hur cool som helst. Solen var framme här med, men när jag kom ut försvann den :0(

Susanne sa...

Älskar dina solbilder, äntligen tittade solen fram idag.

Rantamor sa...

Ja just d ja söndag och triss, det har jag alldeles glömt bort.
Kanju se på dina foton att ni inte bor alldeles ensam i ert område...
och jag njuter av att du också har sol, vi me men åsså 22 kalla bitande grader, så några foton från ute bli d nog inte, kanske också får ta fönstret till hjälp och fota grannens lakan som ännu hänger med.... =/

Sv. nej ingen mat gick genom toan i går annat än den som vi sket ut förståss...hahahahaha...
Nu fotar jag bara i min lilla studio, så kul.

Tjingelingen.

Eva Trillian sa...

Sol! Ja, då får man absolut passa på! Säger som Rantamor; du bor inte ensam där inte. Vilket jättebygge!
gillar det jag lyckas se av vad ni har på era väggar därinne :) Dina?
Hopps du har en riktigt skön söndag. Tidlös i sin skönhet t.o.m. ;)

Benita sa...

Härliga bilder i din triss, den första är hur cool som helst. Det gäller att passa på så länge solen är uppe och himlen är blå.

SoF sa...

Ser u n d e r b a r t ut Beate!
Förstår att du njöt.

Ha en bra vecka!

Monica sa...

Ingen morgonsol i alla fall den kom vid tolvtiden här ute.
Bananhuset gör sej ju riktigt bra i solen;-)
Ha en skön kväll

Stare Ström sa...

Lite sol kan åstadkomma riktiga mirakel! Så kul att få se din utsikt, åt alla håll!

Husbilen-Ellen sa...

Visst är solen viktig!! Det är den som gör att vi mår bra och finns här nere. Ni siktar på lägenhet, som pensionärer. Provbo här nere. Det är flera som flyttar från sina lägenheter här nere, därför att de är kalla och ödsliga. Få lägenhetsturister är Spanien så här års.
Det är definitivt lättare att bli bekant med grannar på en camping än i en bostadsrätt. Inom bägge boendena är nog fåtalet spanjorer. Kram och njut av vintersolen.

Husbilen-Ellen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Malla sa...

jag trodde nästan att du hade åkt till solen och värmen och befann dig vud ngt härligt hotellkomplex ;)

llh sa...

Tack för att du delar med dig av din sol! Jag snyltar för här har den inte visat sig idag heller. Bolla den vidare västerut imorgon :)

Coolt, som i urcoolt, första foto. Fångad i den blåblå himlen med husschwunget, WOW säger jag bara och stannar kvar hos dig ;)

llh sa...

Tack för att du delar med dig av din sol! Jag snyltar för här har den inte visat sig idag heller. Bolla den vidare västerut imorgon :)

Coolt, som i urcoolt, första foto. Fångad i den blåblå himlen med husschwunget, WOW säger jag bara och stannar kvar hos dig ;)

llh sa...

Antingen har jag eller kommentarsfunktionen fått spelet. Risken är stor att det är jag och mina klumpiga händer. Rensa rensa!!!

Beppan sa...

Härliga perspektiv på dina bilder! Hisnande... Så skönt med solen! Den har visat sig hos oss i norr också.

Della sa...

Tack så mycket för att du dokumenterade! Här var det inte antydan till någon sol trots att jag spanade ut "jag vet inte hur många gånger",

Olga T sa...

Såg också den blåa himlen!! Så himla skönt! Den behöver vi se mer av. Vad bra att du tackar Helena, hon är fantastisk som orkar hålla igång Fototriss.
SV: Nej den passar nog inte Sonny ;))

Cecilia Artista sa...

Du har fått till en riktig läcker triss med dina balkongbilder! Gillar de två första med sina sköna perspektiv och blåa himmel!

SigridfraEnget sa...

Härlig triss, och ettan är ju kanontuff!

fotobrus.se sa...

Hur stilig triss som helst, gillar de två första riktigt mycket!

Anonym sa...

Lite skönt att det ändå är för kallt för att putsa fönster.

Kicki sa...

Vilken fin dag du haft och så fina foton!! Fint att få se in i ditt hem, och coola tavlor!

cat sa...

Ljuvligt blå himmel! Lustigt nog hade vi också lite sol mellan 12:30 och 13:30 :)

Freja sa...

Är husen så där böjda eller har du nått specialobjektiv? Läckert! Gillar konsten jag ser i ett vardagsrum, skulle gärna se mer av det!

Jah Hollis sa...

Fräcka bilder på dina omgivningar, speciellt den översta. Och jag kan instämma i ditt PS.
Jag kan också säga att på Värnhemstorget i Malmö blir det väldigt sällan mycket roligare än på mina bilder. Det är en av de där platserna som saknar förutsättningar för ett naturligt folkliv. Men där passerar en väldig massa bussar och så finns det ju de nödvändiga affärerna i omgivningarna.

Olga T sa...

Glömde skriva att jag stormgillar din första bild!

Margareta sa...

Bilderna av ditt spännande hus är häftiga, den första helst.

Att få kika in i ditt vardagsrum är också spännande med alla fräcka tavlor som jag kan skymta, Din novemberkaktus ser också ut att må bra. Jag vattnade min lilla i stugan idag så nu kanske den dör eftersom den är van att inte få vatten vintertid.

Vi har ju haft en enormt stor Klivia i stugan som bara fått näring de perioder vi varit där och då ingår inte vintern men den verkar ha älskat det, blommade som tusan varje år. Nu har den fått ett annat hem så jag vet inte.

Ni har också haft ett lika underbart väder som det varit i Luleå, men tyvärr inte dit jag åkte. =(

Ps. Hoppas att du inte berättar för maken det som stod hos mig angående engelsmän och matlagning. =) Vet ju att han är ett undantag som inte bekräftar fördomen.

Ha nu en trevlig arbetsvecka, det ska jag åtminstone försöka och snart är det fredag igen och kanske ett glas (eller två) vin.

Jane sa...

Helt underbart väder ... vi hade lika här, 10 grader kallt dessutom :) Kom på att jag har varit och "lussat" för en lärare i "ditt" hus för många, många år sedan då jag gick i gymnasiet :)
I morr´n ska jag gå en dust med vaktmästaren som har hand om garagen ... kommer inte in i det förbenade garaget igen. Den här gången hade jag tur som hade bilen utanför, men med den här kylan och troligtvis mer snö så vill jag ha IN bilen! Suck!

Pysselfarmor sa...

Jag tänker inte komma och putsa...körde förbi dig på väg till 2-åringen :-))

Marit Johansson sa...

Men du vilken bra bild den översta, det snurrar liksom till när man sugs in i den!

Pialotta sa...

Riktigt proffsiga bilder du fick från din balkon ju :) Jag själv orkar inte hålla igång med alla fotoutmaningar nu, så jag hoppar över många. Det är inte så himla kul heller att gå ut med sin kamera heller nu i detta väder... mest gråväder här, men just nu snöar det vilt här utanför mitt fönster :( Hatar snön, men visst blir det bra bilder när solen skiner på snön.

B i r g i t t a sa...

Det var en rolig berg-och-dalbanetur du bjuder på - me like :)

Anita - Malta sa...

Svindlande bilder de två första !! Ännu mer svindlande att du är med i en fotoutmaning igen ;-) Sista bilden är väldigt intressant med speglingar, skuggor och en liten inblick i en för mig "Beates lite dolda värld". Hoppas solen lyser på dig även imorgon och alla övriga dagar. .. och då menar jag inte bara själva SOLEN utan även värmen du så väl förmedlar med kropp och själ som sprider glädje, skratt och inspiration. Tack för alla dina kommentarer hos mig. Vet att jag varit usel på att kommentera men.. läget är sisådär just nu. Trots att solen skiner om du förstår vad jag menar. Må så gott där du är och många kramar till dig Beate.

Ama de casa sa...

Oj det var en väldigt blå himmel det där! Fönsterna kommenterar jag inte... ;-)

Pumita sa...

Underbart med blå himmel! Det är vi verkligen inte bortskämda med. Verkar hålla i sig hela veckan om prognoserna stämmer. Då kan man stå ut med lite kyla till och med. Snyggt perspektiv på dina bilder!

Guldkryckan sa...

Ja du..första bilden där är nästan svindlande på nåt vis..riktigt lyckad bild.

Bananhus har vi då där...vi har några sådana i området här också..ganska trevligt upplägg tycker jag.
Själva bor vi i en vanlig "kloss" som man slängde ut i skogen 1967 och förband området med stan via ett spårvagnsspår.

Vårt område var helt kalt en gång i tiden, när de byggde Göteborg för hundratals år sedan behövde man mycket virke..fanns inte en träbit kvar här då så man planterade på nytt...och det är detta man kan se här idag.



Ha de fint.

Mona sa...

Ja, det är inte bara kärleken som är ett mirakel utan solen också! Din första bild är hur cool som helst. Det känns som jag tittar på en bild från en jordbävning, men mirakulöst håller huskroppen ihop även om den hamnat på sniskan. Smutsiga fönster ska vi inte tala om, men det var kul att få se lite av ditt hem även om det bara är i form av en spegelbild.

Det kommer fler djurbilder. Har en massa osorterade bilder på djur som ligger och väntar på mig. Hoppas du står ut!

Linnéa sa...

Kul att du är med! Ja, tänk solen tittade fram!!! Visst är det konstigt. Fint har du fångat det halvcirkelrunda huset i Täby. Mamma o Pappas vänner flyttade dit från Aspudden. Tvärr är de borta nu.
Skitiga fönster får vi allt leva med ett tag kan jag tänka.

Du det är tisdag - känns normalt, det snöar ju!

Anonym sa...

Roliga vinklar o vrår, fyndigt o kul att få titta in till dig :)

Vicky M sa...

älskar foton med sådan bubbellins :)

http://vicktoriamurawska.blogspot.com/2013/01/fototriss-del-204-sa-har-ser-det-ut-dar.html