lördag 29 december 2012

Att gå i backen med stil



Vet inte om ni tar tänkt på det, eller kanske råkat ut för det, men om man halkar omkull på en isfläck så är det himla jobbigt att ta sig upp igen. Ganska logiskt egentligen. Jag menar man har ju tappat (fot-)fästet på is. Och har man väl gjort det så är det ju glaskart att man inte kommer upp heller, eller hur!?

Kundvagnar
Igår kväll satte jag inte på mig mina Icebugs och var dessutom tillräckligt ”smart” att parkera på utomhusparkeringen i stället för i det nya rosa parkeringshuset. Jag bad alltså om att halka omkull, vilket jag såklart också gjorde. Men jag är nöjd med att kunna konstatera att jag gjorde det med stil. Jag landade på häcken, närmare bestämd min högra skinka exakt mellan två kundvagnar, den ena på väg upp, den andra på väg ner.

Satans vad halt
Med andra ord kom jag upp lätt som en plätt (överdrift) genom att greppa tag i dessa ”fordon”. Den kvinnliga ”föraren” av kundvagnen undrade om det hade gått bra. Den manliga ”chauffören” tittade på skådespelet och utbrast:

- Satans vad halt det måste ha varit där.

Ja, tell me about it.

Tyvärr kan jag inte ens visa upp ett stiligt blåmärke på skinkan, då min vadderade jacka tog smällen och jackor får inga blåmärken, de blir bara smutsiga vid fall.

PS. Fotona jag lägger upp har ingenting med inlägget att göra, inte mycket i alla fall. Bild 1 är tagen igår hos ARTXL i Sollentuna – betonginsekter. Mums.
Bild 2 visar makens vinterskodon till vänster och mina till höger. Dessutom får ni se delar av mina (skitiga) överdragsbyxor samt nedre delen av makens vinterjacka. I fall att ni undrar varför vi har gult ”avspärrningstejp” på hallgolvet kan jag berätta att ”skyddsgolvet” är kvar sedan stambytet. Å vet ni vad – det har vi definitivt inte anmärkt på med tanke på hur väderleken ser ut. Observera även sittpallen i lime;-)

24 kommentarer:

Della sa...

Tur att det gick som det gick. Peppar, peppar jag har inte halkat i år. Tackar min superbroddar för det. Det var rena isgatan när jag var ute sväng för en stund sedan.

Rantamor sa...

Vilken tur att du inte visar upp något blåmärke...kommer svagt ihåg att du visade upp någon skada vi ett fall över en toastol...eller har jag fel ute å cyklar kanske...
ja jädra halka, vi var ute på promenad idag och det var -15 och kallknarrande snö...
icebuggen var naturligtvis på ändå...
men nu ska du veta är det nollan och snöar något blött och äckligt...
nu vill jag ha slut på vintern..
hur gör man.
skriver till kungen...
näe han vet väl inget om väderlek eller årstider,
han vill ju bara sitta med sin Noppe å dricka diverse drycker...

Nej hej nu ska jag koka fisksoppa och stoppa bröna i ugnen...
oliverbröd som jag slängt ihop för att förföra Rantafar ikväll...
tji-hi

SoF sa...

Japp - betonginsekter = mums! :)

Varma regnhälsningar/SoF

Ama de casa sa...

Tur att du föll med bravur ;-)

Aurora sa...

Vad snäll du är som offrar dig genom att visa halkan visuellt.

Guldkryckan sa...

Jo..höll ju på att dratta på arslet här idag på väg ner mot ICA...det var fullt med issbitar på trotoaren så jag gick ut på asfalten istället som såg fin ut...tjosan vilket svanhopp jag gjorde..men jag lyckades hålla mig på benen iallafall...men jag hade platsat som ett "A" i fem myror är fler än fyra elefanter en stund där.

Tur det gick bra där för dig...!

Ha så gött. :)

Husbilen-Ellen sa...

Vilka bilder du ger! Insekterna är fina, men främst tänker jag på din beskrivning. Kan riktigt se framför ig hur det gick till. Tur att jackan och den ädla delen tog emot. Vi har också haft kallare idag. Kom bara upp till +15 C, trots en strålande sol.
Ha dé gott! Elisabeth

Eva Trillian sa...

Läckra insekter!
"Bättre vara ute på hal is och ha det glatt än att gå i lera och sörja!" - men så bra att du inte slog dig!

Jane sa...

Dregel ... insekterna var helläckra!!
Jodu, det där med att halka omkull vet jag hur det är. Var ute med min förra hund för några år sedan, stod alldeles stilla och fötterna bara gled undan. Satte mig på rumpan men, dum som jag var, försökte jag lindra fallet genom att ta emot mig med högra handen. Den vänstra höll i kopplet. Reste mig upp och tyckte att det kändes lite konstigt under vanten, underarmsbenen, båda två, var av precis vid handleden, såg ut som ett z. Gips i 6 veckor och jag har fortfarande sviter av "brottet". Använd du dina "insekter" ;))

Olga T sa...

Insekterna är ju sååå läckra! Tur att det gick bra med fallet. Det är inte bra att halka omkull.

Olga T sa...

Ska se om jag får till ett inlägg med kvarnarna i färg!

Anita - Malta sa...

Nu har jag spenderat ganska så lång tid med att koncentrerat kika och läsa i din blogg bland senaste inläggen. En underhållning som inte kan jämföras med något annat vettigt jag kan komma på just nu :-) Mitt första "problem" när jag är här är att jag fastnar. Det andra är hur sjutton jag ska komma på fyndiga, kvicka och underfundiga kommentarer. Jag menar, är jag här på besök så kan jag ju inte bara klicka på X och tänka Bye, bye Beate. Tack för underhållningen ;-) Nej !! så gör man inte! Speciellt inte med tanke på alla härliga, ärliga kommentarer jag fått från dig som uppmuntrat, stöttat och inspirerat mig att fortsätta blogga och fota. Kan bara inte komma på vad jag ska skriva just nu mer än att I Love Your Site !!.. Nu försvann all den tid jag trodde jag hade och maken står nere i köket och ropar att maten är klar! Ska du sitta där uppe hela natten eller? Osv.. Måste alltså sluta här.. Återkommer.. Wish you a Happy New Year !!! Kram // Anita

Olga T sa...

Kvarnarna finns nu i färg!

Hörni sa...

Stackars lilla rumpan! Tur du har en vadderad jacka som tog emot smällen.

Betonginsekter är de bästa insekterna. :)

Marit Johansson sa...

Klokt att ha kvar skyddsmattan, jag skulle låta den ligga fram till sommaren..
Coola insekter!

Mona sa...

Det är åtminstone en konst att landa med stil! Betonginsekterna är jätteläckra - och läskiga! Får lite lätt obehag när fantasin går igång och jag ser framför mig hur jätteinsekter från rymden invaderar jorden. Den limegröna pallen är mums! Önskar dig ett Gott Nytt År!

Kerstins foto sa...

Läckra insekter!
Men du, vilken tur du inte slog huvudet i alla fall. Man landar ju rätt mjukt när det är rumpestumpen som tar smällen. ;)
Föll själv för några år sedan på blankis och slog huvudet och hjärnskakningen var ett faktum. Ingen höjdare alls. Förutom den jag gjorde innan jag landade då. ;)
Se upp i fortsättningen, broddar på så ska du se du slipper fler rovor.
Gott Nytt År!

Kicki sa...

Snö och is = fall och det går ju så fort! Tur du ramlade på "rätt" ställe och att du klarade dig hyfsat ändå! Coola bugs!:)

Rantamor sa...

Så sant så...
skulle inte klara mig utan ugn å spis nåra många timmar på en dag... =) =)

Fy vilket trist väder idag, plusgrader och regn.
Grått som om man befann sig i en kornmjölsgröt...
Suck och gnäll.

Ska passa på att önska dig ett gott slut på året och ett gott nytt bloggår. Och få nu inte för dig att ha något blogguppehåll 2013.

Rantamorkramen.

LissenTo sa...

Fy för att falla så, karln hade rätt.
Det ser ut i din hall som ni bor i kallaste Norrland. Kan inte vara en Stockholmsbild

GOTT NYTT ÅR, goa Beate
// Lissen

Susanne sa...

Jag är stolt ägare till en betonginsekt. Den köpte jag i Dalarna för många år sedan, tyvärr så har den tappat ena vingen.

Erik Semlan sa...

Det är verkligen halt. Bra skrivet! Snöröjningen har det slarvats med, som vanligt. Kommunernas upphandlingar lämnar mycket att önska. Finns parkvägar som fortfarande inte fått plogbesök hos mig!
Attans så besvärligt att komma upp efter en redig omkullhalkning. ;-) Behöver själv få lite hjälp!

Anita - Malta sa...

Stort tack Beate!! Blev naturligtvis väldigt glad och väldigt väldigt överraskad. Kan inte tänka mig en bättre avslutning på 2012 än att bli vald till BP:s Årets blogg. Wow.. har liksom inte riktigt hunnit smälta det ännu. Önskar dig ett Gott Nytt År och sänder tusen varma kramar från Malta. Här har vi just nu 17 grader och blå himmel. Sitter jag framför datorn bara en sekund till så exploderar nog maken för han vill att vi ska på ut i solen. Det vill jag med ;-) Bye bye !!

Anonym sa...

Och den dumma pinsamma känslan ...