torsdag 15 mars 2012

Torsdagstema: ”I like”

Ibland brukar jag skicka ”natti natti”-mejl till mina två sjuka vänner N och R. Igår kväll skrev jag ett till N som jag vet fick honom att le. Innehållet var så bra (tycker jag själv;-)) att ni kan läsa bloggvarianten nedan. Japp, ”I like” när mina inlägg får er att skratta.

Cravings
Vad tror ni händer när man bli sugen på en nattmacka och inte har några rågkusar hemma? Ja ni vet en nattmacka som baseras på ägg och kaviar, och då menar jag inte Kalles. Cravings – riktiga cravings!
Jo, man slänger in ägget i kokande vatten, man lägger i en brödskiva i brödrosten, tar ur den - skivan alltså, skär ägget utan äggskärare (som gör fina och jämna skivor), lägger de minst sagt ojämna äggbitarna på den rostade brödskivan, tar en sked, gräver ur sikrommen ur glaset (japp, Kalles dög ju inte), lägger rommen på äggskivorna, duttar på lite "äkta" majonnäs, lägger anordningen på en stor bit hushållspapper och går mot datorn i hobbyrummet...

Den flygande mackan
Visst ja - det finns ju en tröskel in till hobbyrummet. Oooops. Mackor är inte skapta för att flyga, de är gjorda för att ätas. Det blev knäskurning i stället för en macka…

I like också bilderna jag lägger upp: skulpturer i betong gjorda av Britt-Ingrid Persson BIP. Som ni ser var jycken tämligen oberörd av minglet som pågick för fullt;-) Fotona togs igår på Betonggalleriet.

Fler bilder på temat hittar ni här.

PS. 1 000 tack för alla era fina gratulationskommentarer igår. Blev otroligt glad, de värmde! DS.

18 kommentarer:

Jess sa...

Hahahahaha, förlåt men jag ser äggmackan flyga! :)
Jag gillar hundbilden bäst! :)

Jane sa...

Oj, vilka läckra betonggrejor! Hundens koppel matchade oxå :)
Börjar få lite ångest över påskutställningen, hur ska jag hinna! :/
Man kanske skulle kunna göra ett verk av en flygande macka? ;)

Olga T sa...

Ha, ha! Kan inte annat än skratta.
P.S. Hade inte skrattat om det var jag själv.

Freja sa...

Hmmm, cravings är inte att leka med, hur hanterade du dem när mackan hamnade på golvet i stället för i magen??? Älskar de fina betongskulpturerna! Och vovven ser ut som en Borderterrier, precis den ras jag skulle vilja ha om jag trodde vi skulle orka med att ha hund...

Rantamor sa...

Dom skulpturerna gillar Rantamor måste se dom länge och bara njuta...
och din äggamacka....flygande Jakob finns det väl...
men flygande hönsäggsmacka...
****LER****
Vill att du håller tummarna imorron för jag har lilla mor 86år på op....cancermonstret.

Tjingelingen...

Kicki sa...

Gillar den håriga mest!
Grattis i efterskott!!! Jag skulle gärna vilja känna på boken! Kram

Pialotta sa...

Hantera äggmackor varsamt, hmmmmmmm .. ska försöka ta det till mig ;) Betongskulpturerna är ju riktigt häftiga o coola.. Ha de gott o än en gång Grattis till den fina boken :)

Monica sa...

Haha ja du dessa jä..a trösklar men dom går att skruva bort.
Bra mingel med vovve i fokus:-)
Ha en bra dag;-)

Guldkryckan sa...

haha...ja jävvlar...!

Kalles där...fan...måste ner o handla när de öppnar...var ett tag sen sist.

Fick en kasse då med olika sorter från ett ställe...har provat all kaviar som finns i detta land...men originalet är alltid bäst.

Simma lugnt. :)

Ama de casa sa...

Hahaha! Flygande mattan är ju bekant, men flygande mackan? ;-)

Sikrom... Det är nåt som jag verkligen saknar från Sverige. Det går inte att få tag på här nere. Har kollat med dom skandinaviska affärerna, och tydligen måste dom beställa en hel pall. Ska kolla igen med fiskargubben :-)

oumberligating sa...

Härligt inlägg som vanligt hos dig, fina bilder och kul text! (ler)
Oumberlige Peter stannar här ett tag läser, ser och njuter, passar på att önska en fin Fredag och trevlig helg!
Kram!

cat sa...

Vilken mackfadäs! ;)
Me also like de häftiga skulpturerna. Skulle kunna tänka mig en sådan helt klart.

Hoppas att du får en fin helg!

LissenTo sa...

När jag scrollade bilderna och kom till hunden så fnissade jag.

Perfekt och oväntat.

Härlig mackhistoria, men jag som är blödig tycker lite synd om dej. Fick du någon annan macka.

Finaste vännen är du, N och R, har tur

och så kul med din bok :-)

Mona sa...

Häftiga skapelser. I like! Gillar hunden också. Hur cool som helst mitt i all uppståndelse.

Benita sa...

Haha, flygande macka. Hoppas verkligen att du fick en ny macka. Skulpturerna gillar jag också :)

Lennart sa...

Det där receptet ska jag testa, jag gillar nämligen mackor med ägg på. Fast jag har alltid stekt ägget och sen lagt det på mackan. Men jag tänker inte snubbla på någon tröskel.

anemonen sa...

Vilket häftigt bidrag. Jag storgillar det och lite häpen när jag såg den sista bilden. Kreativt

Anonym sa...

Aj, aj, aj, vilken olycka!
vet du inte att man skall "kasta macka" på stilla vatten!?
En ny hobby kanske?

PS: Rågkusa (från fatzer) skall förslagsvis avnjutas med Keso och rökt lax! Lika jävligt att skura, men i alla fall...;)