tisdag 20 mars 2012

Tisdagstema: ”Snabb”

Nu har jag letat och letat i mitt totalt osorterade bildarkiv för att hitta ett passande bidrag till ”snabb”. Troligen är jag alldeles för långsam för att ta bilder på snabba föremål då jag fann nada. Med andra ord så får ni i stället en snabbtitt på var jag har befunnit mig idag.

Oxtorgsgränd
Kollegan Anki och jag har varit på en mycket bra EPUB-kurs idag. Utbildningslokalerna låg på en liten gatusnutt som heter Oxtorgsgränd mitt i centrala Stockholm. Har aldrig varit här förut och utgår ifrån att ni som turistat i huvudstaden heller inte besökt Oxtorget med intilliggande gränd.
Som ni ser på bilden är gränden en sidogata till den beryktade Malmskillnadsgatan som jag gått på många gånger, dock inte i jobbet;-). Kolla arkitekturen! Tycker färgblandningen av fasaderna är annorlunda och mycket vacker.

Hötorget
Närmaste tunnelbanestation är Hötorget, där jag tog den här bilden. En snabb titt på pelarna informerar om Mood Stockholm – ytterligare en shopping galleria som öppnar sina portar i city om tre dagar.
Det var allt för idag. Hoppas ni gillar min snabba sightseeing tur av två ”udda” ställen här i huvudstaden.

Fler, troligen betydligt snabbare bidrag hittar ni här.

24 kommentarer:

4U2 sa...

Gillar också färgerna på husen. Tackar samtidigt för den snabba sightseeing. Ibland behövs det inte mer än snabb visning! ;)

Anonym sa...

Äsch, det var avgjort snabbt nog för en lantis som jag.

Jess sa...

Men bilen på bilden är säkert snabb och så även tunnelbanan! :)

Freja sa...

Jag fastnade på EPUB, vad står det för?

Petra sa...

Fina hus!

Tack snälla för alla fina ord du skriver hos mig. Det värmer skall du veta.
Kram

Rantamor sa...

Jag som ju inte, efter svärmors besök, är så snabb i hjärnan (inte annars heller) förstod nog inte vad din utbildning gick ut på...
inte heller har jag varit å traskat i Stockholm så mycket (men jag skulle allt vilja)
men den där gatan har jag hört talas om...den där du gått men dock inte jobbat...
vi har nog ingen sådan gata här och hade vi d borde det nog utgå en del glesbyxstöd...**skratt**

Tänk va mycket gallerier det finns man skulle nog måsta vara rätt penningtät i den stan...
fast d ä klart man kan ju bara titta...
men hur ska då affärena överleva...?????

Nej men fotbollarna i det tidigare inlägget förstår jag mig på...
och Rantafar också som just nu ser på Zlatan på tv...

Tjingeling stockholmsbönan...

Malla sa...

Ja vad är det för förkortning?
Malmskillnadsgatan känner även vi norrlänningar till, där kunde (kan) gubbarna köpa snusk och på plattan där kan man köpa knark! det är bilden av Sthlm ;)
Ny galleria? Var, när, hur? ska du gå dit vill jag veta mer!

Pumita sa...

Det var en trevlig sightseeing! :) Annars kunde du tatt snabbmakaroner... ;)

Marit Johansson sa...

Det var ju en riktigt mysig gränd, annars tycker jag att det är rätt så tråkigt och "betongaktigt" runt Malmskilnadsgatan!

Malla sa...

tack så mkt för svar! ska genast kolla in länken :D

och ja, om jag älskat Hello Kitty kan jag garantera att Nellie också älskat henne tillslut :P tur att jag är klok nog att välja bort såna där varumärken så gott det går och OM jag nu skulle köpa ngt med tryck så får hon nöja sig med star wars :P

Pumita sa...

SV: Du har rätt 8 min är länge, 4 sec är snabbt. ;)

Pialotta sa...

Du är alltid så snabb att kommentera. Jag beundrar din förmåga att hitta alla fina ord du ger oss alla inklusive hos mig.. Det rivs o det byggs över allt nu.. mer vill ha mer stora .. Gallerier finns det gott om och mycket vill ha mer.. samma i min stad.
Husen du visar är riktigt fina i färg o form .. tack för din visning... det gick inte så snabbt att läsa för du skriver otroligt mycket och ordvalen alltid så rätt :)

LissenTo sa...

Roligt att sen några snabba bilder av ditt Stockholm.

Finns mycket att upptäcka där.

Pysselfarmor sa...

Eletronic Publications ...förmodligen med hjälp av InDesign...Är det elektroniska böcker - e-böcker - du ska göra?

jo asch jag jobbar med IT så förkortningarna kan jag ;-)

Det verkar vara en fin "liten krok" den där gatsnutten.

Mona sa...

Mycket snygga färger på husen. Vilken kontrast mot huset till höger. Gillar bilden i tunnelbanan. Snyggt komponerat. Det ser fantastiskt rent och fräscht ut där nere.

Jane sa...

Åh, med sådana snabba stadsbilder drabbas jag av "hemlängtan" ju!!!!
Älskar den ockrafärgade fasaden mot den lite rödbruna, det blir varmt och inbjudande.
Här blir det också varmt ...åtminstone för en del, eftersom vi tydligen har en pyroman som tänder på i källare. Det började med bilar och nu har det trappats upp. Inte kul när hus i kvarteret blivit drabbat :/

Monica sa...

Härliga bilder, Stockholm är en fin stad;-)
Dessa gallerior som fördyrar våra varor pga höga hyror;-( gör jag tummen ner för.
Ha en bra dag i vårvärmen ska visst bli 13 grader varmt i dag;-)

Ama de casa sa...

Tack för den snabba rundturen - jag har varit på båda ställena faktiskt. Så lite nostalgi kom in här :-)

cat sa...

Jag gillar också färgblandningen på fasaderna :)
(Tur att du slipper gå på Malmskillnadsgatan för jobbets räkning)

Ama de casa sa...

sv: Men här är ju dina bilder alldeles raka, så nu blir jag lite yr i huvudet ;-)

Ama de casa sa...

sv: Regnvattnet tämligen forsar ut på stranden, så det hinner aldrig bli nån gegga - sanden åker ut i havet i 110 ungefär ;-)

pruddelutt sa...

Vilken fin liten gatsnutt. Får nog göra en liten sväng om den nästa gång jag går till tåget!

Anne sa...

Är det en galleria!?! Jag såg det i måndags men begrep inte vad det rörde sig on.

Bildgatan sa...

Jag gillar. Sedan funderar jag över när jag någonsin ska komma mig till Sthlm för att bara vara och inte åka förbi.

Kommer ihåg en gång i min ungdom (även det ytterligare ett annat liv) då jag besökte Sthlm och vi ville kolla in Mgatan för att se om vi såg några hårt arbetande. Hittade aldrig dit. Det var i tonåren och därför törs jag berätta, ganska lindrigt mot för vad tonåringar idag är nyfikna på. =)

Mood Sthöm ska jag också komma ihåg när den dagen kommer, tid för shopping och annat mys.