fredag 16 mars 2012

Tema fredag: ”Ytor”

Sinneskatten vill se ytor denna fredag och det ska hon och ni få.

En glänsande metallyta som skulle kunna vara ett konstverk. Men den föreställer ett av många materialprov som jag hittade hos Materialbiblioteket. Mums!
Många målade keramik ytor som bildar en kjol. När jag såg detta verk tänkte jag spontant på tegelpannor. För visst skulle det vara coolt att ha en så tråkig yta som ett tak utsmyckad med dessa plattor. Bra för folk som vill skilja sig från mängden;-)
Min favorit yta är denna betongplatta med en självlysande LED-fot. Tänk er några sådana i trädgården – mums!
Alla bilder ät tagna på Furniture Fair och Northern Light utställning för drygt en månad sedan på Stockholmsmässan.

Fler ytor hittar ni här.

28 kommentarer:

Freja sa...

Åhh, de där plattorna med fötter skulle vara hur coola som helst att ha i vår trädgård, vi behöver två "gångar" till vår trapp! Och keramikplattorna skulle få flytta till mitt tak genast om det gick! Ett mosaiktak vore kul!

Beppan sa...

Åh vilka fantastiska verk! Den där kjolen fastnade jag för. Tänk att glida in på ett party med den...
:-)

SoF sa...

Spännande!
Nummer 1 är min favorit om jag får välja yta.

Trevlig helg Beate!

Marita sa...

Vad du är grymt bra på att hitta justa konst OCH konstiga bilder. Kjolen var grym tycker jag. Hade jag trädgård hade det varit just att ha en lysande fotavtryck på gräsmattan.

Pialotta sa...

Alldeles underbara ytor du hittat.. gillar verkligen dina fotografier.. som skiner upp likt solsken i Vårvindarna :) Ha en fin helg Beate :)

Mona sa...

Wow, vilka spännande verk! Varför har vi inga såna utställningar i Gbg? Jag älskar såna ytor som den första du fotat. Och kaklet skulle var jättecoolt som tegelpannor, men också superfräscht med en vägg med dessa blandade mönster. Tänk att komma in i badrummet på morgonen och möta denna färgexplosion. Då kanske till och med jag skulle bli lite pigg... Jag bloggar ofta ganska sent eftersom jag är lite av en nattuggla. Just nu försöker jag att undvika att gå och lägga mig, för så snart jag ligger ner håller jag på att hosta sönder mina lungor. Fått ett konstigt virus som direkt poppade ner i luftrören.

Anonym sa...

Den översta där påminde mig på nåt konstigt vis om mina struvjärn. (näe, det är inte ofta jag bakar struvor.)

Kicki sa...

Klänningen är urläcker!! Jag har en massa takpannor som ligger i en hög. Förr målade jag änglamotiv - änglapannor... Tack, nu fick jag en ny idé;!)

Olga T sa...

Första bilden är min favorit!
Klänningen var ju alldeles speciell och spännande och några sådan fotspår skulle jag kunna tänka mej i trädgården!

Guldkryckan sa...

Svar: Tack Bp...jo..jag gillar att skriva...försöker få till lite vettiga grejer ibland..även om det inte alltid märks ;)

De där "takpannorna" du skrev om här..hade jag faktiskt kunnat tänka mig ha på taket...unikt..! :)

Ama de casa sa...

LED? Nu blev jag förvånad. Du är minsann en överraskningarnas kvinna!
:-)

4U2 sa...

Ett lågt litet hus med tegelpannor á la kjolen där vore fint. Lågt så man ser konstverken såklart ;)

cat sa...

Så himla läckra saker du har fotat! De där kjolplattorna var ju kanonfina :)

Jane sa...

Åh, de där foten kan man ju verkligen sukta över!!! Skulle inte ha något emot de blommiga keramikplattorna heller ...
Tänkte försöka hänga med på trissen idag, det gäller att prioritera :)

Monica sa...

Vilken läcker kjol men den blir kanske lite tung att bära.
Undrar vad vovvarna skulle tycka om lysande fotspår i
trädgården;-)))
Ha en skön lördag;-)

Susanne sa...

Fotplattan skulle passa bra hemma på min gata.
Sv: blir bara 2 dagar på Nordbygg, tor-fre ska kag och B utbilda 150 gymnasielärare så att de kan arbeta i vår verktyg.

pruddelutt sa...

Den vill jag ha! Jag gillar betong!

Per-Anders sa...

Betonplattan med den lysande foten skulle jag definitivt vilja ha ett gäng av på min gräsmatta. Hur cool som helst.

Annelie Esséus sa...

Urfräcka ytor! Mycket bra jobbat, "kjolen" är ju hur läcker som helst, mycket kreativt!

Jah Hollis sa...

Snygga, spännande och fantasifulla ytor. Indeed!

anne sa...

Fötterna hade jag gärna haft ute! :)

Benita sa...

Mycket häftiga ytor du bjuder på idag. Den första ytan är helsnygg.
I den kjolen skulle man nog både höras och synas.
Jag vill gärna ha självlysande LED-fötter i mina betongplattor vid stugan. Det skulle också vara häftigt med självlysande spår av nåt djur, som vargspår eller björnspår. :)

Anitas Blogg - Malta sa...

Så underbart att sitta här hemma och samtidgt gå på konstutställning ! Den där kjolen är ju för läcker. Ja, det vore ingen dum idé att använda dessa färgglada plattor som utsmyckning på tak eller andra trista ytor. Att bära den själv kan nog kännas lite stelt om kroppen ;-) Din favorit yta blev även min. Den självlysande LED-foten, en riktig "vill ha" grej.

Marit Johansson sa...

Sådana där betongplattor skulle jag gärna ha ute på gården, skulle ju se helkul ut i mörkret.
Och grattis till att det gick så bra med betongboken, så himla roligt!

Pysselfarmor sa...

Häftig är klänningen....den skulle jag tänka mig att ställa i ett blommander rosenhav i trädgården! Tyvärr är jag säker på att den skulle bli stulen....gillar ju den eftersom jag emellanåt håller på med keramik....

Hörni sa...

Både kjolen och fotspåret är urläckra!

Anni sa...

Snygga ytor - gissar att det är Agneta Spångbergs kjol - undrar om hon kan ha den själv ;-)

Anonym sa...

Ifall du undrar vad jag håller på med, så läser jag "ikapp mig" hos dig samtidigt som jag försöker äka en sen lunch!
Det går ganska bra faktiskt, man är ju KVINNA, om det nu bara inte vore för kunderna som kommer och stör mig hela tiden när jag håller på med VIKTIGA saker!!!

PS: vill ha foten!