fredag 23 mars 2012

Tema Fredag: ”Djur”

Efter det här inlägget kommer jag troligen att få alla Sveriges djurälskare på halsen, men jag chansar;-)
Jag gillar inte djur så är det bara. Jag kan titta på lejon, giraffer och exotiska fiskar på skärmen eller på Skansen. Det är helt okej att se hundar, katter, hästar, rådjur, kor, hamstrar, kanariefåglar, sniglar, kaniner, fåglar, ekorrar (som åtminstone är söta) med mera på bloggar, på tv eller i tidningar. Jag skulle dock aldrig gå nära, röra vid dom eller vilja äga ett husdjur själv. Gosedjur är en helt annan femma;-)

Sköldpaddor
Det finns dock ett enda undantag: sköldpaddor. De skäller inte, biter inte, luktar inte, tappar inget hår då de inte har något, de äter bara sallad och sockerkaka samt gör vad jag gärna skulle vilja göra, nämligen gå i ide under vintern. Smarta saker dessa sköldpaddor. Jag växte upp med två när jag var liten:-)

Dagens bidrag
Dagens bidrag till Tema Fredag består således och helt tippad av icke levande djur. Ettan är fotad imorse när jag gick in på en (tom) rastgård för hundar på S:t Eriksgatan. Läs skylten, den är poängen;-) Bild nummer två föreställer en välnärd påskkyckling i skyltfönstret på Stinas Bageri i Vasastan. Ni som gillar sötsaker hade nog frossat och mumsat i er denna gigantiska princesstårta.

Flera djur hittar ni här.

PS. Imorgon är det tävling hos mig. Det ni kan vinna såg ni igår och de flesta av er var himla förtjusta i ”det”. DS

23 kommentarer:

Monica sa...

Härlig kycklingtårta en sådan vill jag ha;-)
Jag älskar mina morgonpromenader som hjälper mej rensa skallen när det kör ihop sej som det gjort nu, utan hundarna skulle jag nog inte göra dom.
Ha en skön fredagkväll/KRAM

Rantamor sa...

Hm...kan bara hålla med dig, är heller inte ett dugg fötjust i sällskapsdjur...men därimot av djur i vilt tillstånd...
försökte få till temat jag med men Rantafar var alldeles för smart....

Tjingelingen.

Pumita sa...

Jag är ungefär på samma linje som du, fast kanske lite mindre rabiat. Har klappat en hund nån gång men ofta mer av artighet än för att jag känner för det. De luktar rätt illa också.

Blir ändå illa berörd när jag ser skylten med råttgift. När jag var liten hade vi en kattunge som rymde ut och fick råttgift i sig (det är vad vi tror, ingen vet). Det var en plågsam död för den lilla stackaren.

Annemor sa...

Uff da. Rottegift, havner ikke alltid i de "rette magene"
Men Kaken var fin.

Peranders sa...

Jag gillar dock djur, särskilt katter. Jag gillar även kor.

Jane sa...

Med din kombination av bilder minns jag när jag arbetade som arkeolog en händelse som var rätt kul ... varje fredag skulle någon ha fikabröd med sig. Det där blev som en tävling om vem som hade "värsta" fikat i den bemärkelsen att det blev mer och mer avancerade saker som det bjöds på. En arbetskamrat försökte banta och hon tyckte att det blev väldigt jobbigt med allt det här fikandet. När det blev hennes tur att bjuda för tredje gången, gjorde hon en tårta som såg jättesmarrig ut men mellan tårtbottnarna hade hon lagt sill ... Det blev inget mer fika ... mer sura miner i en vecka men sedan skrattade vi bara åt eländet :)

Ama de casa sa...

Jag var en gång på ett ställe i Florida där killen som matade inte alls var rädd för hajarna, men däremot för skalisaran ;-)

Bildgatan sa...

Jag älskar djur men från det till att ha ett eget husdjur (förutom de som finns ofrivilligt) är en helt annan sak. Är uppvuxen med djur på alla sätt och vis och vi har haft det mesta. Men nu när jag är vuxen med vuxna barn så har jag bestämt mig för ... aldrig.

Det sade jag också tidigare om att bli sambo efter jag skildes. =)

Gillar dina egna djurtolkningar och vi tolkar djur som vi ser det och hur vi vill ha våra djur.

Angående din tävling imorgon, är det en helkväll med Patrik Ekvall? =) Ska kolla i alla fall.

Pialotta sa...

Jag gillar vovvar, hade gärna haft en vovve som sällskap, men inte som vi bor nu med en massa trappor och på tredje våningen utan hiss :(

Din tårta blev jag förtjust i.. gillar ju godsaker som du vet ;) CCR och Fogerty är så himla bra ... alltid :)

Bildgatan sa...

En gång till angående djur. Det är nog tur att du inte har något husdjur i din närhet med tanke på att du ser mat i alla djur.

Hörni sa...

Jag har en kompis som inte gillar djur och har alltid tagit hänsyn till henne och ställt undan marsvinsburen när vi hade marsvin osv. Alla kan inte älska djur så som jag gör, men det är helt ok för mig, jag gillar dig ändå. ;D

Jag är uppvuxen med en sköldpadda, Jocke, så jag gillar dem också.:)

Mums vilken god tårta! Och fin också. Men den där skylten var riktigt obehaglig. :)

Mona sa...

Haha, supercoola bilder som vanligt. Ge hit tårtan. Jag älskar marsipan!

Olga T sa...

Blev så nyfiken på vad du skulle göra med detta tema. Gissade att det skulle vara konstgjorda djur!
Sköldpaddor titta vi på innan vi skaffade katterna.

Pumita sa...

SV: Hallååå, vakna! Jag är här nu. Vad var det jag skulle anstränga mig lite extra med?

Linnéa sa...

Alla gillar inte djur o det måste ju vara tillåtet! Själv älskar jag djur. Tycker du har gjort ett jätteroligt inlägg. Kreativt till tusen!
Ha det gott, nu ska jag ut med hunden.

Ama de casa sa...

Jag älskar djur, och min svägerska gillar dom inte alls. Hon är den enda jag (hittills) stött på som inte tycker att kattungar och hundvalpar är söta.
Men jag älskar henne ändå :-)

Jess sa...

Så söt tårta! Hade kunnat köpa den och bjuda på eftersom jag inte tycker om tårta...! :)
Djur - jag gillar djur men absolut inte alla. Jag skulle vilja ha en hund. En sådan där liten handväskshund!

sv: Vad kul att du har ett par till mig! Tack! Hur gör vi bäst? Skicka eller ska vi ta det när jag kommer till Stockholm i påsk? Ska jag sätta in pengarna på konot till dig?

Ama de casa sa...

sv: Blodkorven där på bilden var nog den godaste jag ätit - någonsin! Den var toppengod!

anemonen sa...

Alla kan inte gilla djur. Jag har inga djur och kommer aldrig att skaffa heller. Jag är allergisk och det är svårt när i princip alla vänner har katt eller hund. Så för att kunna umgås måste jag äta mediciner. Men vad gör man inte för vänskapen. Ha en fin helg.

Lennart sa...

Princesstårta är inget jag gillar, den är på tok alldeles för söt. Min favorit är Schwartzwaldtårta, eller egentligen Schwarzwalder kirschtorte, varianten som har körsbär i sig men den finns inte här i landet har jag märkt. Så jag passar alltid på att ta en bit eller två vid mina besök i Tyskland.

Jah Hollis sa...

Jag har själv inga djur (mer än en och annan dammråtta då och då) så jag tänker inte hacka på dig för din inställning till djur.
Men kycklingtårtan är fin. :-)

4U2 sa...

Bor för närvarande i ett hus fullt med dammråttor så inga andra djur får plats, nästan så vi kommer att behöva lämna huset nu när solen skiner ... solstrålarna fyller utrymmet som blir över till oss och för växternas skull måste vi låta strålarna få plats!
Synd min/mina (!) datorer är lite osams med mig, har helt missat att läsa dina inlägg (och andras) i tid ... skulle varit mer förberedd på att du skulle ha en tävling (fast, det kanske inte skulle hjälpt ändå *ler*).
Gillar den sortens tårtor om man lämnar marsipanen till mig ;)

Anonym sa...

Hur har du det med silverfiskar då? De tappar inte hår och låter inte vad jag vet...

PS: förlåt mig och mina referensramar, men kycklingens näbb ser ut som....anus...! :o