måndag 19 mars 2012

Måndagstema: ”B som i …”

Ett klockrent tema för mig då jag äntligen kan visa upp BOLLAR, närmare bestämt fotbollar. På köpet får ni – varken ni vill eller ej – en sammanfattning av min drygt 25-åriga fotbollskarriär.

Högerytter – back
Min karriär som fotbollsspelare började med ett två minuters inhopp som anfallare på högerkanten. På den korta tiden lyckades jag med att leverera en målgivande passning till en 1-0 seger, vilket ju var bra.
Då tränaren var en klok kille insåg han omedelbart att snabbhet och teknik inte var mina starka sidor. I nästa match spelade jag 90 minuter som högerback och på den positionen fick jag fortsätta i många år. Mina glidtacklingar var minst sagt ökända, då tjejer ytterst sällan glidtacklade på ”grusrotsnivån”. Jag blev till och med utvisad en gång då domaren trodde att jag hade fällt motståndaren som landade ganska hårt efter luftfärden och började gråta.

Målvakt
Målvaktskarriären började också som ett inhopp. Den ordinarie burväktaren blev skadad under en match och ingen ville ställa sig mellan stolparna. Under det inhoppet lyckades jag knipa två straffar. Efter den bravaden behövde jag aldrig lämna målet något mer och springa efter en boll. Just straffar blev min specialitet samt många "spektakulära" räddningar. Däremot var jag totalt hopplös på hörnor och höga inlägg. Som "högst" spelade jag i division 1 för BP (Brommapojkarna).
Nu vet ni det. Några frågor;-)

Fler bidrag till ”B som i…” hittar ni här.

24 kommentarer:

Elisabeth sa...

Också en karriär. Står det om detta i ditt CV? Ha dé!

Jess sa...

Inget otippat tema på B när det gäller dig!
Jag gillar fotboll trots att jag inte spelat själv men dottern älskar det både som målvakt och utespelare. Tränaren kan inte välja då hon är duktig både och. Dock har hon varit skadad sen julas men är tillbaks igen denna vecka! Du får gärna skriva mer om dina fotbollsbravader jag tycker det är roligt att läsa!

Jess sa...

Glömde svara..
Ja sötnosen på bilden har jag visat innan, min systerdotter! :)

Olga T sa...

Kul att läsa! Visste ju att du varit fotbollsmålvakt men inte mer.

KulTur i Natur - Tony sa...

Solklart! Snygga bollar också.

cat sa...

Många snygga bollar!
Jag tycker att vi utser blomman hos mig till att heta zebrablomma ;)

LissenTo sa...

Skulle velat se dej stå i målet och rädda straffar .-)

Servetter från Lagerhaus, fixade E:et

4U2 sa...

Bra på fotBoll låter fint men på något sätt har jag svårt att se dig som fotbollspelare, fråga mig ej varför :)
Var hittar du så många Bollar? De guldiga, är de till segermatcher?
sv: tack för att du märkte min nya header och din kommentar om den (tänkte ge folk lite lugnare inträde hos mig ha,ha,ha), får ta en närmare titt på vad du egentligen sysslar med när du jobbar (försöker inte vara så nyfiken då jag själv är ju anonym *ler*)
Vin får jag ju inte dricka och som sagt, ilskan försvann tack vare det där paret :) ;)

Freja sa...

Coolt! Spelar du nått nu, eller tränar du några?

Själv avancerade jag från back via mittfält till anfall, men det berodde mer på att jag och den andra anfallaren var de enda som kunde spela fotboll i laget mot slutet... Uppvuxen i norrlands inland betydde att damlaget byggdes upp av högstadieelever. När spelarna sen slutade nian försvann t´de till skolor på andra orter och slutade med fotboll eller bytte lag... Mitt sista år som "aktiv" spelade vi inte ens i någon riktig serie, våra backar och vår målis var rädd för bollen och kröp ihop eller sprang undan om den kom nära dem....

Annemor sa...

Oj hva skal en stakkars mormor med minus på fotballinteresse si her da.
Bra Bidrag.
Ha en fin kveld :-)
http://www.starbear.no/mormor/2012/03/19/mandagstema-32-b/

Mona sa...

Läckra bollbilder. Dom där guldiga är urtjusiga. Kul att höra om din fotbollskarriär. Division 1 är ju gôrbra!!

Pumita sa...

Jättekul att få veta! Har funderat på det många gånger men har inte kommit mig för att fråga. :) Blev faktiskt om inte chockad så iaf rätt förvånad över att du inte tog Ajax på min bildgåta. Den tyckte jag var given för dig. ;)

Marit Johansson sa...

Aha.. så kul att du var så duktig i fotboll, inte illa. Härlig personlig tolkning på temat!

Pysselfarmor sa...

"På väg till dig" via internetets vindliga kopplingar tänkte jag nu blir det bollar !!! ;-))

Oj det var en karriär! Beundrar alla som kan hantera en boll för jag är urusel!

Pialotta sa...

Jag hade absolut ingen aning om att du spelade fotboll, kom ju inte in i ditt "Lag" förrän senare ;) Bollar hör Våren till och du har verkligen frossat i vollar :) Så himla snyggt jobbat :)

Pialotta sa...

Ny header .. finemangens :)

Monica sa...

Det kunde väl inte bli något annat än boll här, vilket drömtema;-)

Susanne sa...

Spännande att höra om din fotbollskarriär.

Ama de casa sa...

Coolt! Du har inga bilder från den tiden? Skulle gärna vilja se dig in action :-)

Benita sa...

Snygga BollBilder! Mycket intressant att höra om din fotbollskarriär. :)

Ama de casa sa...

sv: Efterrätten som brann var en flamberad crepe, det gick också ner :-)

Gillisbloggen sa...

Mange flotte Baller,nesten for fine til og brukest:)))

Bildgatan sa...

Vad kul att läsa det här och förstår att du varit duktig och verkligen älskat din sport. BP, intressant =) Du förstår vad jag menar ... att lyckades med konststycket att få till BP hos dig själv också. Förhoppningsvis var det inte namnet som gjorde det när du valde. =)

Kanske dags att googla ... =)

Ha det gott och mina sporadiska och ibland en del diarré kommer att fortsätta - tappar orken ibland och sedan så bara sprutar jag. Sedan är det ganska mycket som tar tid IRL, vet att det inte borde vara så men det är så. =)

Anonym sa...

Mmmm, jag har en fråga: när lade du skorna på hyllan och "bänkade dig" framför TVn?