söndag 25 mars 2012

Fototriss: ”Utsikt”

Ja, jag vet att Helena befinner sig på en tvåveckors semester i Oman, där utsikterna definitivt smäller högre än mina. Å japp, jag är avis;-) Jag får väl hålla mig på hemmaplan så.
Med hemmaplan menar jag Täby: ni vet stan på landet med drygt 60 000 invånare och ett centrum som ska bli störst, bäst och vackrast i stor-Stockholmsområdet. Nja... Samtidigt som jag skriver det här måste jag ju medge att jag fascineras av byggarbetsplaster, trots att jag aldrig kommer att förstå arbetsflödena runt dom – typ omdirigering av trafik till exempel och hela logistiken på ett bygge som började 2011 och ska vara klart 2014 - med fyra stora aktörer iblandande.
Utsikterna jag visar upp föreställer den enligt reklam ”toppmoderna cirkulationsplatsen” som ska vara klar 2014. Jag kan följa utvecklingen, varje dag då jag stiger av Roslagsbanan och besöker Täby Centrum. Fotona jag lägger upp togs igår.
Roligare än så här blir det inte hos mig idag;-)

Fler utsikter ser ni här.

PS. Kikar in hos er senare. Plantering (min egen i solstol alltså) på en solglassande balkong väntar. Jag blev ju berövad en timmes sömn inatt som jag måste ta igen;-) DS

33 kommentarer:

Pumita sa...

Det är mycket man kan säga om den utsikten men speciellt vacker är den inte. ;) Har du första parkett?

Anitas Blogg - Malta sa...

Din utsikt var ju något värre än den jag skrev om förra veckan att jag har hemma utanför mitt fönster ;-) Hoppas du fick en skön stund i solstolen och att din balkong iallafall bjuder på finare vyer. Ehh.. du var faktiskt inte den enda som blev berövad en timmes sömn :-) Gäsp!!

Guldkryckan sa...

Byggarbetsplatser är intressant att iaktta...när det ser som värst ut och man undrar hur i alla glödhetas helvete de ska få ihop det så står det plötsligt där klart.

Fina bilder :)

Beppan sa...

Kanske inte vackert - men intressant att följa utvecklingen!

Susanne sa...

Jag gillar oxå byggarbetsplatser och blir fascinerad.
Tack så mycket för alla tankar och kramar <3
Kramar

Bildgatan sa...

Jag gillar din utsikt även om den inte kan jämföra sig med vissa andra i skönhet och njutning.

Tycker att du får till häftiga perspektiv i dina bilder vilket gör att de trots allt blir njutningsfulla.

Ja, det är tydligen till Täby alla "vägpengar" går och den där lilla korta snutten de bygger någonstans i Sthlm.

Själv hoppar jag över fototrissen. Har ju mest lagt upp aktuella bilder under året och någon fotorunda hinner jag inte på idag.

Fast visst skulle jag kunna ... ta något gammalt i en annan variant än vad som tidigare lagts upp, men ...

Hoppas att din plantering blev bra och du fått tillbaka den där timmen. Måste skriva att jag missade mer än en timme tack vare det huvudbry du gav mig under gårdagen.

Benita sa...

Den utsikten var ju kanske inte så fin. Hoppas i alla fall du njuter av solen på balkongen.
Hos mig har det kommit snö i natt igen och nu har vi +2 grader.

Petra sa...

Den lär ju inte bli sämre din utsikt.
Här är det också altanhäng i solen.

Linnéa sa...

Utsikt som utsikt. Vacker var den inte, men ändå spännande det du gör har säkert ett historiskt värde. Hoppas du följer bygget o visar igen.

Jane sa...

Man begriper inte hur de får ihop allt till slut. Måste vara intressant att vara med från början och planera hela projektet ... fast har man missat något sitter man där med "skägget i brevlådan" :)

Monica sa...

Ja det där eländet har man ju sett några ggr, lite storhetsvansinne över både Täby och Åkersberga tror jag. Tur man bor i utkanten och slipper alla slukhål;-)))
Läcker triss dock och fina
bilder;-)
Ha en bra kväll;-)

Marit Johansson sa...

Så ni har sol idag? Här är det tråkigt gråväder... det finns ingen rättvisa i världen :) ha en skön powernap i solen!
Ja byggarbetsplats är ju också en utsikt, kanske en av de värre man kan ha... :)

Lena sa...

helt otroligt att en byggarbetsplats kan bli så himla snygg på bild:)

Annemor sa...

Det ble da morsomt nok. Byggeplasser byr på spennende motiv og ga deg en fin triss.
God kveld.

Rantamor sa...

Nu då...

Rantamor sa...

Men äntligen går det att kommentera hos dig...
har suttit å skrivit å skrivit å så har allt fisit ut i tomma intet..
först tyckte jag att:
jösses va du bygger där borta i Täby !!!
Och så undrade jag om du tagit ut din pippi ännu???
Min sitter på fönsterbrädan just nu och längtar ut...
men tycker att det är alldeles för mycket snö än...
sen väntar Rantafar på BP`s häck !!!
Va d nu är för fel på Rantamors daller nudå ????

Hoppas du haft en trevlig solig dag på balkongen...
själva tog vi en långpromenad och dök in i bastun vid hemkommandet...
skööööööööööööööönt...

Tjingeling pinglan...

Freja sa...

Jag gillar oxå byggarbetsplatser, särskilt alla stora maskiner och allra mest gillar jag riktigt höga kranar, helst med hytt att sitta och köra kranen från. Tänk vilken utsikt den arbetsplatsen har! Högt över allt stoj på markplan kan kranföraren sitta och filosofera halvvägs till himlen! Tror att det vore mitt drömjobb!

Kicki sa...

Det här var väl väntat från dig;) Spännande att få följa arbetets gång! Jag tog också igen en förlorad timme i solen idag!

Anders W sa...

Bara att hålla med. Byggarbetsplatser är kul. Att få följa något "från ax till limpa". Bra jobbat!

Pysselfarmor sa...

ja huvvaligen säger jag vad där ser ut...ser det när jag hälsar på sonen..ja han du vet att du sett . den andre som du inte sett (kanske) bor i Åkersberga...ett riktigt ratahål är detta så säger man på min dialekt - märkligt språk eller hur.

Janne sa...

Inte så värst vackert men nödvändigt. Sundsvall kommer att se likadan ut på vissa ställen ett tag framöver när nya E4:an byggs med bron över fjärden.

Pockethexan sa...

Åh, vilka bilder! Det skär i mitt hjärta när jag ser dem för jag längtar nämligen så himla mycket tillbaks till den världen som jag var tvungen att lämna när jag blev handikappad efter jag fick min dotter 1993.
Jag var nämligen en sådan där arbetsledare som så till att det där "kaoset" på bygget blev till nya fina hus eller cirkulationsplatser el. vad du skrev. Ja det är verkligen någon speciellt med att från att man gräver en grop till att man fyller den med en massa saker o vips så har man ett hus...

Fast det värsta med att vara tjej på byggen (om man först har satt dem på plats o visat att de inte kan köra med en) är att fast man är på andra sidan av bygget så ska de ALLTID komma till mig när de har skadat sig o jag tål inte att se blod...som han som hade skjutit sig i handen med en spikpistol o hade en 1 dm lång sådan tvärs igennom handflatan o hans kompis kommer ledandes honom just genom hela bygget för att fråga mig -Vad ska jag göra med honom? o min följdfråga blir då till kompisen -Har du en bil? han nickar o jag säger -Då kan du köra honom till KS! (närmsta sjukuhet) Kompisen säger till mig
-Vilken tur att vi har dig här på bygget! ...o jag var stolt att jag inte svimmade när jag såg spiken o blodet..

Kramis från en Pockethexa som genast kände sig bättre när jag fick se dina vackra bilder...jag kanske skulle ha visat mina ifrån min tid på byggen...får bli en annan gång!

PS;nej det värsta med byggen är att bygghjälmen förstörde pudellockarna som alla hade på 1980-talet!DS

Pockethexan sa...

Ops...<;p

Pialotta sa...

Ännu en stad i förvandling.. samma i min, men det roligaste med ditt inlägg är ju att du än en gång skapat något helt annorlunda :) Det gillar jag Beate .. bilderna talar lite för sig själv och är helt bedårande i sitt slag :)

Anonym sa...

Det ser ut lite som inne hos mig. I dag kom målaren ...

cat sa...

Du bjuder på annorlunda vyer och det är ju inte dåligt det :)

Ama de casa sa...

Jag följde bygget av huset tvärs över gatan med stort intresse under ett par (?) år. MYCKET intressant. På riktigt!

Många såna däringa bilder finns alltså även i mitt arkiv :-)

Jess sa...

Nåja det blir ju förhoppningsvis en vacker utsikt sen!

cat sa...

Se svar hos mig :)

Karoleen sa...

Härligt med lite variation på utsikterna tycker i alla fall jag. =)

Emelie sa...

Kul triss, hoppas utsikten blir ordentligt fin när allt är klart =)

Mona sa...

Älskar dina bilder! Inte för att utsikten är särskilt vacker. Men du har gjort något kul och snyggt av en tråkig miljö. Första bilden är fascinerande. Det finns så många detaljer att titta på och så gillar jag alla linjer i fotot. De andra har så cool vinkel. Tänk så mycket det kan betyda att vrida kameran lite.

Erik Semlan sa...

Här händer det saker i Täby! Vilka utsikter! Numera rör jag mig sällan i Täbytrakten. Tidigare hade jag min farmor och farfar boende i det stora böjda HSB-huset vid centrumet. Tyvärr är de inte längre i livet. Så detta nya vägbygge har jag helt missat. Håller mig mest söder om stan. Riktigt kul se dina bilder. :-)
Visst är det spännande när det byggs och fixas på många ställen i stan.
Ska Täby konkurrera med Kista när det gäller centrumbyggen? Ska de bygga större, bygga ut mot Roslagsbanan?
Jag får googla och leta mer... kanske har du något bra inlägg eller tips där jag kan hitta mer information om byggplanerna?