söndag 23 oktober 2011

Fototriss: ”I köket”

Vårt kök är ganska (= mycket) stort faktiskt. Det innehåller ett stort bord som är belamrad med högar bestående av papper och tidskrifter, någonting ni inte vill se. Här finns också en stor papperskasse med tidningar som väntar på att någon tar ner till återvinningsstationen två trappor ner. Denna någon är inte jag om ni undrar. Ja i vårt kök finns kyl och frys också, men kylen har ju ni redan sett, massvis med skåp och lådor samt olika kökstillbehör som ni borde känna till om ni har ett kök själv;-)
Potatis ett
I ett underskåp i vårt kök finns potatis, vilket vissa av er kanske tycker är konstigt, men vi anser att det är praktiskt då vi inte äger en potatiskällare. Potatisarna ligger i en blomkruka i en öppen plastpåse tills det är dags att…
Potatis två
… ta ut några stycken som ska skalas. Då jag hatar att skala potatis är det alltid maken som tar hand om den biten. Han gör ett utmärkt jobb och – japp – när han är klar så slänger han skalen i soppåsen under diskbänken;-)
Potatis tre
Efter det att maken har skalat och skurit potatisarna i skivor så hamnar dom i saltat vatten. De ska kokas tillräckligt mjuka för att bli till hemlagat potatismos som ni kan se på bilden. Å japp, det var jag som tog stompen och jämnade potatisarna till marken – jag menar till botten av kastrullen;-)
Fler bidrag till ”I köket” hittar ni här.

46 kommentarer:

Anonym sa...

Åååå, men jag ÄLSKAR ju potatismos, ja potatis i alla dess former, som ni alla vet numera, höhö...
Och jag som är hungrig...!!!
Skaffa dig en allergi, som jag, då slipper du ALLTID att skala och behöver dessutom inte skämmas det minsta, för ingen vill ju att man skalll "klia ihjäls sig", eller hur? ;-) Hehe.
Föredömligt avskalad triss du serverade den här gången, riktigt mo(m)sig dessutom!
Förlåt, jag borde nog lägga mig nu!?

Monica sa...

Ja så kan man ju göra, ett litet matlagnings reportage smart då slapp du städa;-)))))
Hoppas moset blev gott.
Ha en skön söndag;-)

Axart sa...

Både snygg och god triss!

Ha en fin söndag/AX

Olga T sa...

Gôtt mos!
Det blev en bildserie av din triss. 1,2,3 och så har vi potatismos! Potatisskalning är min uppgift i min familj. Jag funderar fortfaranade på min triss. Ska nog få till något under dagen.

P.S. Hittade en film om Mapplethorpe på svt play. Den sändes i början av oktober. Den ligger ute på svt play till 3 november. Ska nog titta på den idag.

Malla sa...

snyggt!
jag hatar att skola potatis och är urkass på att göra mos ;(

Eva Trillian sa...

Vad vore vi utan potatis!
Snygg "hyllnings-triss" till Pära!

Jane sa...

"Pommes du Chatastrophe" är gott men så omständigt att göra, en annan får ju göra allt själv ...
Nä, ner med "pluggen" i en kastrull, skölj under kranen och sen på spisen ... snabbt och behändigt ;))

Susanne sa...

Härligt att få följa med "från-ax-till-limpa" ;)
Potatismos är bland det godaste som finns.

Anonym sa...

Potmos är min absoluta potatisfavorit. Men det finns ju många andra goa saker man kan göra med potatis också.

Vilken lycka att ha ett stort kök! Vårt är yttepyttelitet, tyvärr. Får inte ens plats med en diskmaskin...
:-)

LissenTo sa...

Med potatis i hemmet, så klarar man sig alltid. Speciellt om man har en make som skalar och dej som mosar.

Ni kompletterar varandra bra

Ha en fin söndag. // Lissen.

Ingalill sa...

Så härligt triss :)

cat sa...

En smaskigt triss, speciellt bild tre :)
Avskyr själv att skala potatis och då jag saknar en make som kan göra det i stället, så är potatismos något jag äter väldigt sällan tyvärr.

Rantamor sa...

Hahaha jag vad är ett kök utan potatis....
ja inte om man GI:ar dådå...
Fiffigt som vanligt från dig...
hade tänkt att få se vilket vin du hade i kylen...
men nähä...
får väl vara nöjd med pären då...
å pärstampa ä ju som gott...

Hur gick det för din vän på barbeshop sjungandet ????

Tjingelingen...

Barnens Hjältar sa...

Haha, du är för skön du. Jag hatar med att skala potatis men jag åker på det ibland ändå. Gissa hur kul det är att skala potatis åt två vuxna och sju barn :P

Erik "Semlan" sa...

Stompat mos är inte dumt. :-)
Äkta mos är gott!
Vill förklara, det är inte mitt kök, jag var på besök i köket. Men i övrigt stämmer det mesta. ;-)

Sister Moonshine sa...

Härliga potatisbilder. Funkar verkligen det där med potatis i en låda. Är det inte för varmt för dem och blir det inte långa skaklar på dem direkt? Snygga bilder i alla fall och läcker mos, gissar jag.

Marie-Louise sa...

Vilken bra triss :)
Potatismos som är så gott.

Anonym sa...

Underbar triss. På det viktigaste vi har i köket :)

Bildgatan sa...

Potatis potatis potatis ... Jag hoppas verkligen inte att jag får diabetes för då är potatis inte något som ska ätas alltför ofta. =)

Det går att göra så mycket av potatis och den hemlagade mosen är ju den enda som kan kallas för potatismos.

I vårt hem är det tvärtom -jag skalar och sambo gör moset, en oslagbar kombination av en riktig gourmetmiddag. Undra vad det säger om mig som matlagare? =)

Nej vi tycker båda om att laga mat och då är det ju viktigt att var och en gör de det är bäst på.

Här i Linköping har det varit sambo som stått för matlagningen, lite hackning och sallad har jag utfört men idag ska jag förhoppningsvis få vara med lite. =)

Det där med papper och sådant på köksbordet ... hmmm jag håller ibland på att få spunk när sambo öppnar och sorterar posten, trots att jag lagt den på kontoret från början. Sedan är det det där med pappersåtervinningen och där kan det bli en del som samlas ... just det i ett hörn i köket.

Att ha ett stort kök är en dröm för de flesta och även om vårt inte är av den minsta storten så skulle jag gärna ...

Nej nu ska jag sätta mig ner och fortsätta läsa deckaren jag tänkte hinna klart innan vi i mitten av veckan åker norrut igen.

Susanne sa...

Sv: Hade 5:a i syslöjd =)

Lennart sa...

Brukar faktiskt göra mig en laddning potatismos ibland. Fast i dag blev det ingen avancerad matlagning. Värmde en portion laxpytt och stekte mig två ägg. Rödbetorna var visst slut så det fick jag vara utan.

Olga T sa...

Glömde förresten att gratulera till vinsten igår!! Superettan ett år till, sedan allsvenskan igen.

Olga T sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jess sa...

En härlig triss som får mig att bli hungrig! Jag vill ha potatis!!!

Janne sa...

Fina bilder till din historia, passar bra in på temat.

Petra sa...

Gött mos!

Oliver sa...

Blir aningen nostalgisk av din potatisberättelse. Tänker på mitt gamla hus med potatisland och jordkällare. Nu har jag flyttat och därmed satt min sista potatis.

Anni sa...

Här ska det också bli potatismos idag, jag har inget emot att skala. MEN jag avskyr att skrapa färskpotatis ...

Artlover sa...

Kul med potatis i olika faser.

Freja sa...

Mmmm potatismos... Med vitlök och mycket smör... Smaskens!

4U2 sa...

Hemmagjord potatismos, ngt av det godaste jag vet. Gärna riktigt smör i och så 1 ägg och varmt mjölk. Mums!

Skall se vad som strular med min mobil för som det är nu tappar jag lusten att ta bilder. Vi sparar till en sak som en kamera får tyvärr vänta ...

Ha en trevlig kväll!

B i r g i t t a sa...

Mmm så gott - jag är en riktig potatisälskare men först blev jag lite konfunderad över att se skalad potatis men sedan förstod jag ju ;)
Ulster som primör är min favorit och sedan King Edward när den kommer :)
Stor skillnad på ekologiskt odlad King E jfrt med traditionellt odlad!

Jane sa...

ha ha, nä du, det är faktiskt mina burkar jag har fotat i mitt kök. Jag gillar att laga mat så det finns allehanda grejor i skafferiet ;)

Pialotta sa...

Vika bilder.. jag njuter :) Du snackade om närbilder hos mig , men du är verkligen en baddare på det Macro :) Vi förvarar oxså våra "Päror" i ett skåp (skafferiet) i en brun påse .. köper nya var helg, så de klarar sig så bra så bra :) Njutbar triss :) Du kan som ingen ann :)

Shannara sa...

Uscha... Potitatis! Jo, rå går den an och som mos om det är klumpfritt och som pommes och gratäng och potatissallad... Jaja, det är väl gott då - Så länge den inte är kokt!

;)

Om du vill så ligger det en award å väntar på dej hos mej...

Simon sa...

Roligt tolkat..
Och gott med potatismos :)

Cina via Gizmo sa...

Kul triss du fick till.. Dessutom hjälpte du mig.. NU VET jag vad det blir imorgon.. Hemmagjort mos med ngt gott till.. Tack för det..

Kicki sa...

Stomp är gott och även potatis i andra former! Den äldre generationen måste ha potatis nästan varje dag och det passar ju bra för det är en billigt. Det roliga är när de jagar den billigaste färskpotaisen när den redan är billig! En helt vanlig BP triss med bra text till!

Stattinskan sa...

Pärmos med grädde och extra mycket smör säger man bara nej till om man är kolhydratskrämd ;-D
Gomorron

Anonym sa...

Varför säger så många "stomp" numer? Vart har potatismoset, potatispurén och pärstampan tagit vägen?

Hörni sa...

Jag hatar också att skala potatis. Får blåsor på händerna! Muamnnen får sköta det. Han får även sköta potatismoslagningen. Och han gör det väldigt bra.:)

Jah Hollis sa...

Belamrat kök. Jo, du, jag vet vad det innebär.
Och äkta, hemlagad potatismos är inte dumt.
Men jag undrar om korvmojar och andra hak som skryter med att de serverar hemlagad mos verkligen lagat till den hemma.

Freedomtravel sa...

Härligt triss i potatis! Vardagligt och ändå lite lyxigt, eftersom tid idag många gånger kan vara mer lyx än pengar!

SigridfraEnget sa...

Potatistriss är rätt bra!

Åke Blomqvvist sa...

Härligt trissat! Lagad med omsorg :)

Suzan sa...

ÄLSKAR potatis!