söndag 4 april 2010

Nära, närmare, närmast


"Nära, närmare, närmast" är dagens Fototriss tema. I detta sammanhang menas såklart makrofotografering som jar är urusel på. Därför tar jag mig friheten att "knycka" temat för det här inlägget som handlar om någåt helt annat.

Nära
Igår kändes den nära, mycket nära - våren alltså. En utflykt till Långängens Gård på Lidingö bekräftade känslorna. En suverän fika på detta kulturmärkta ställe där allt är hemlagad kan varmt rekommenderas. Det var ju Påskafton så kycklingen som stod på bordet fick smaka lite av mitt kaffé;-)


Närmare
Vid närmare eftertanke var SMHIs prognos om dagens väder fel... igen. Solen sken, några moln på himlen, 18 grader på balkongen (som ligger i lä) och ytterligare ett steg närmare våren. Dagens fika intogs på Odengatan i huvudstaden. Modiga som vi är satt vi ute (precis som alla andra gäster på caféet). Och japp, vi frös precis lika mycket som grannarna i cirka 10 grader och blåsten som ven runt våra öron. Men årets första fika utomhus var ett faktum. Den stora bilden ovan läggs upp som bevis.

Närmast
Kändisspotting på Odengatan är tät och givande... om man vet vem man "spottar". Ingen aning vem det var som passerade förbi, men vi kände igen ansikten;-) När jag "spottade" världens snyggaste gay-par knuffade jag maken i sidan för att visa ... ja deras ryggtavlor. Makens reaktion är aningen fördröjd:

- Sorry, but there was a very short skirt walking in the opposite direction.

Det är det närmaste dagens skratt jag kan komma. Vi garvade så mycket att vi nästan glömde att huttra i snålblåsten.

PS. Är det någon som kan tala om för mig vad denna byrå gör? Sveavägen 116 är adressen. Japp, jag googlade men fick inget vettigt svar. DS

19 kommentarer:

egoinasmamma.nu sa...

Ibland tycker man det är bra att väderrapporten är fel! Vad varmt!

Pruddan sa...

Hu - det lät läskigt....eldbegängelse=kremering och jag undrar om det inte var så förr i tiden att man kunde gå med i sådana föreningar, typ kooperationen. Och så betalade man lite under tiden man levde, för att få brinna upp sedan.
Då var väl inte kremering riktigt OK, tror jag. Problem med återuppståndelsen och så.
Men jag kan lika gärna ha rört ihop det med något annat....

Malin B sa...

Om du redan googlat och inte funnit svaret, ja då får man gissa en egen variant. ;)
Här har jag hört talas om att SNÖN ligger nära, jag vägar att lyssna på det örat...

Myaraq sa...

My smyger in från Annes blogg.

Receptet på de långa ögonfransarna är i mitt fall fuskfransar som i klump limmas på de egna ögonfransarna. Bild finnes på min blogg.

S o F sa...

Tack för ett uppmuntrande inlägg! :)

Det där fikastället ni besökte igår såg onekligen riktigt mysigt ut, när man kikade på hemsidan.
Sådana ställen gillar jag skarpt!

Kul kommentar om "short skirt".

Ha det!

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

Begravningsbyrå är svaret. På Sveavägen 116 ligger huvukontoret.
Så här säger de om sig själva: Trygghet och omtanke sedan 1882

IGNIS har lång erfarenhet av att arrangera begravningar efter individuella önskemål. Vi ombesörjer både urn- och kistbegravningar, samt även blomsterdekorationer, gravvårdar och inskriptioner.

Vår juridiska avdelning hjälper till med testamenten, arvskiften, boutredningar, försäkringar etc. Vi utför även alla slags begravningstransporter, vi har särskilt stor erfarenhet av transporter till och från utlandet. Våra kontor finns över hela Stor-Stockholm.

Som en av landets äldsta begravningsbyråer har vi lång erfarenhet och gedigen kunskap, vilket gör att vi alltid kan utgå ifrån dig och din familjs behov, oavsett var i livet ni befinner er.

Kom gärna in och ställ frågor eller hämta material på något av våra kontor nära dig

Har du fler funderingar går du in på deras hemsida - http://www.ignis.se/default.asp

eller så passar du på att besöker dem bara för att du är lite nyfiken =) Förhoppningsvis är det inget vi ska behöva nyttja inom snar framtid och inte heller ofta.

Då var det svaret avklarat =)

Sedan kan jag gå in på det intressanta i ditt inlägg. Visst var det Långängens gård du var på besök i vintras också, mysig verkar det i alla fall vara.

Att du delade med dig av solen idag tackar jag för och vi har haft den utan blåst.

Spotting är ett nytt ord för mig, är inte så hemma bland alla nyorden som poppar upp. Förstår kanske vad det betyder trots allt. Sedan funderar jag på vilka som är världens snyggaste gaypar? I fall jag skulle stöta på dem så att jag vet. =)

Jag förstår att maken var mer intresserad av det andra könet, hade då min varit.

Jag som alltid dricker rent måste nu börja lite smått med andra sorter för det ser onekligen mycket godare ut.

anne sa...

Krematorernas professionella sammanslutning?????

Mjölkskummet och kaffet ser ut som någon som flirtar med en ju! Ser du det? :)

Ögonfransarna ja... det finns "permanenta" lösögonfransar, fransar i buntar om 5-6 strån som man klistrar på plats och som sedan sitter i 5-6 veckor. Man ska inte måla dem men man kan tvätta ansiktet helt OK. Kostar ca 65 kr och hette något i stil med Efril e..er Effedrol eller något sådant. Allt enligt My!

Grodgrimaschen är bortklippt från den nedersta bilden!

Lissen sa...

Din helg låter suverän, soligt och fint. (Synd att när man är i Sth, blir det inte tid att leta upp sådan guldställen)
Inte förrän vid 12 kom den efterlängtade solen hit. Njutläge.......
Är dålig på att känna igen kändisar.
Byrån vill jag ej besöka :-)

Olga T sa...

Jo just kremering handlar det om alltså inte jordbegravning. Men du har ju redan fått svar på detta nu.
Ditt första foto är bara så läckert på kaffet där!!
Andra fotot är roligt:)

Jess sa...

Korta kjolar går helt klart före gaypar! ;)
Ingen aning vad de gör på Sveavägen!

Hörni sa...

Det är en brandövervakningsmyndighet, säger Mumannen som har jobbat som brandman. Fast han vet inte om den är verksam numera.

Rantamor sa...

Kaffet ser så gott ut att jag kan känna smaken bara genom ditt foto. man kan tydlgen dricka kaffe med ögonen me =)

Ni ser ut å ha haft en härlig dag.
Här har vi åxå haft sol idag och vi har tillsammans med lilla familjen + lilla C varit ute på havisen och njutit, känns i ansiktet och kroppen ikväll.

En härlig dag.

Ha d fortsatt gott.

B i r g i t t a sa...

Tyvärr vet inte jag heller vad byrån gör men jag blir väldans nyfiken :)

Ellis sa...

Hahahah din make är rolig! :D

Ja jag sitter hellre inne om jag känner vinden, men är det riktigt soligt (läs sommar) då sitter jag ute :D

sv: Glad påsk på di med! :D
Nacka våra kycklingar var inget vi klarade av, och lät INGEN göra då de var våra familjemedlemar som du säger, men farmor nackade ena tuppen vi fick när jag va i australien o var fet ond o servera han till oss när vi kom hem.. ÄCKLIGT, började gråta när ja fick veta o ville spy.

Laga mat gör vi varje middag vi med, men mcdonalds lockar för det haha.

sv2: haha vin är rena rama sömnpillret för mig, jag KLARAR inte av det. Men öl är smaskens.

Hahah jag var inte full idag ? Alla fick för sig det? För jag inte hade något vettigt o skriva o egoboosta bloggen me bilder på mig? Haha?

Tack för alla dina fina komplimanger, du är så jävla go Beate <3

Nu fick du en dölång kommentar?

egoinasmamma.nu sa...

Sv: Ja, jag var rädd att någon skulle börja bråka eller något, men så länge jag var där var det hur lugnt och sansat som helst. En fin stämning, självklart iblandat med sorg, men det är som det skall vara.

Maria sa...

Vad mysigt med en fika ute på stan :)
Vädret idag är inte lika inbjudande...

Ha en skön kväll !
Kram Maria

anne sa...

Idag har du kanske inte haft minsta lust att sticka näsan utanför dörren? Här har det mesta försvunnit, tackolov!

Photos by Storm sa...

Bra tolkning av temat. Och din första bild gör att jag måste sätta på Nespresson immediately. Ha det gott/Lis

Britt sa...

Jag har en kompis som bor på Rörstrandsgatan och vi brukar fika oss runt St Eriksplan...även där kan man se en och annan kändis när man fikar. Längtar lite dit nu vid den här tiden då man som sagt kan ta ett utefika...här har vi fortfarande metervis med snö.