söndag 21 mars 2010

Fototriss: "I bakgrunden"

Helgens tema hos Fototriss är "I bakgrunden". Det är "tur" att det snöar för fullt både i förgrunden och i bakgrunden här i Täby. Då slipper man att gå ut och har tid att hitta tre roliga bidrag till temat;-)

Stilleben
Maken förbarmar sig alltid över "flygande varelser" som är vilse inomhus. Han fångar in dom och återger dom friheten. Här lyckades han med en fjäril. Glaset stod lagom placerad frånför en fruktskål i bakgrunden.

Vissna blommor
Den här bilden tog jag i höstas. Tycker den är väldigt vacker och färgglad framför den stora och mäktiga byggnaden i bakgrunden.

Mosaik vid Street
Mosaiken som är väldigt fräck finns vid restaurang Street, Hornstulls Strand i Stockholm. I bakgrunden speglar sig träden från strandkanten. En liten bit staket längst ner till höger finns också i bakgrunden.

PS. Som ni ser har jag lyckats med att undvika bilder med snö och is. Tyvärr är jag fortfarande utsatt för den vita varan när jag tittar ut. Bäst att låta bli och kolla fler bakgrundbilder här istället. DS

18 kommentarer:

Photos by Storm sa...

Bra blandning på temat. Jag gillar också den andra bilden med blommorna mot huset. Snöar det hos er???? Hoppas det snabbt går över. Vi har sol och ca 10 grader. Lova att inte skicka snön söderut/Lis

Monica o Jacob sa...

Snygg triss och snäll make vad mer kan man begära.Fjärilsbilden blev vår favorit.
Ha en skön söndag;-)

whatthefuckdotcom sa...

Snygg till tusen! Älskar ettan och den klara skärpan på fjärilen.

(Fototävling hos mig om du vill vara med :)

LissenTo sa...

Din man är en riktig djurvän ser jag och det är ju ute i friheten fjärilar ska vara. Men så påpassligt av dej att fota :-). Gillar den bilden mest
Törs jag säga att solen visat sig här i 2 dagar nu, bara några snöflingor som har fallit
Ha en mysig söndag inomhus.
Kram Lissen

Pjoltas sa...

Vad snällt att vi slapp snön. Grym triss där!
=)

Hörni sa...

Vilken fin fjäril! Din man verkar väldigt sympatisk. Djurvänner är oftast det.
Alla tre bilderna är bra. Jag blir riktigt sugen på att lära mig fotografera.

Cecilia Artista sa...

Fin blandad triss. Favoriten blir den första med den infångade fjärilen. Jag brukar också gå runt och fånga in insekter som flyger in. Det är klart att de ska ut i det fria så snart som möjligt!

Petra sa...

Fina bilder som vanligt.

Tänkte faktiskt på dig idag när jag passerade Täby i snöigt Väder. Urk...

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

Snöar? Idag har jag njutit av en nästan tre timmar lång promenad i sol men helvitt har det varit. Tur att jag hade solglasögonen på annars hade jag inte ens klarar av några kommentarer i de helvita bakgrunderna.

En make som värnar om de små, låter som en omtänksam människa. Bakrundsmässigt så ser jag verkligen frukterna trots den klara bilden av fjärilen.

Ser ut som en fräck mosaik precis som du skriver. Lite nyfiken över utemiljön blir jag, kanske på grund av att den döljs av mosaiken.

Fotomässigt så gillar jag din bild av de vissna blommorna med höghusen i bakgrunden som ger ännu mer liv i bilden.

En bra triss med variation, trissen har inte jag orkat med på länge.

egoinasmamma.nu sa...

Ja, inte vill vi veta av mer snö nu. Men det är ju lätt för oss i Skåne att säga, dessutom vet man aldrig, kanske det kommer mera.. Jag tror dock inte det, känns inte så.

S o F sa...

"Varför umgås man med personer som man inte klickar med"?

Det kan finnas lite olika orsaker - i just detta fall så är det en mycket nära släkting o jag vill ta vara på den tid vi har kvar tillsammans.

Visst är det väl kul när man hittar metoder som funkar. :)
Och nån gång måste man väl hitta rätt... typ "Den som söker han finner". ;)

Hoppas att din vecka blir bra!

Olga T sa...

Bra att du undviker snö och is.
Jag stormgillar sista bilden!

SV: Tack för tipset. Får nog känna mej lite mer proffsig först.

cat sa...

Finfina foton men den med fjärilen gillar jag extra mycket :)

anki sa...

grymt fotat.. och vackra bilder.. :) den första med fjärilen.. den gillade jag :)

ha en skön kväll

Ellis sa...

BRING BACK THE SUMMER!

Jag har faktiskt fjärilsfobi,, tycker de är döäckliga.... och stelnar när de är nära...

sv: Haha min tös bill inte mycket, men batten gillar hon i mängder.

Haha Isac är go ja, min charmiga prins.

anne sa...

Kul bilder, men bakgrund hittar man väl alltid....?;)

Så skrynklig fjärilen var under vingarna!

Hörni sa...

Sv: Det var kul att Bajen äntligen fick vinna. Ärligt talat så bryr jag mig inte så jättemycket. Är det något lag jag håller på så är det egentligen Edsbyn eftersom min släkt på pappas sida är därifrån, och de har ju vunnit oförskämt många gånger redan.:D

Jah Hollis sa...

Snyggt! Mittbilden blir min favorit för den lite udda kombinationen. Här i Malmö är snön blott ett elakt minne nu. :-)