onsdag 15 juli 2009

Dagens "äventyr"

Vi har tänkt på allt när vi packade våra väskor inför avresan till Gdansk. Glömde bara en liten - ganska så väsentlig - sak: kabeln från kameran till datorn. Ja, ja!!! Så ni får stå ut med mera text and bild det närmaste två veckorna.

Vad har vi då avverkat hittills idag...
- polska piroger som är suveränt goda och liknar japanska Gyoza.
- Birek: en olycklig kombo av surkål, korv och kantareller, yuck!
- Polsk korvsoppa: maken har fortfarande ett saligt leende på läpparna.
- Polsk komagesoppa: ja, jag vet att era magar vänder sig om nu (maken bytte bord ett tag) men jag tyckte att den var suveränt god. "Weird taste", jag vet.
- Två olika ölsorter - urgoda!
- Polska "Fish 'n chips": "delicious".

Jag vet att ni undrar varför jag berättar om mat och dryck först, men för oss utgör dessa delar faktiskt 60% av semestern...minst. Jag menar semester är att slippa laga mat och då vill vi ha något utöver det vanliga att njuta av istället.

En lång strandpromenad hann vi också med efter två rejäla regnskurar (ooooops). Jätte många musikbarer längs stranden (liveband alltså) liksom utsökta "fish bars" där dagens fångst levereras direkt till våra tallrikar. Mums!!!

Engelska och "twisted house"
Varken engelska eller tyska går hem speciellt väl i "Radde-land", vilket är hur roligt som helst, då man får prova på rätter som ovan. Och att välja en fiskrätt bland 10 på menyn... ja det resulterade i världens godaste "fish 'n chips"
Det mest ovanligate vi sett idag (förutom komagesoppan) är ett förvridit hus på huvudgatan här i Sopot. Nej, bilden är visserligen knyckt men inte bearbetad i PS. Kolla fotot ovan. Coolt hus eller hur?!

Nattliv
Jo då, hundratals barer och restauranger samt tusentals människor i rörelse kan inte ha fel. Men vi sitter i vår lyxlägenhet och bloggar respektive kollar 100 kanaler på TVn. Maken är imponerad, mycket impad alltså.

6 kommentarer:

Jess sa...

Har aldrig varit i Polen men vill gärna åka dit. Har hört att det ska vara vackert där men jag är lite orolig för maten, fast det verkar som där finns goda saker att äta, förutom komagesoppan då...
Kanske ska man gå en snabbkurs i polska innan man åker dit! :)
Huset var hur coolt som helst, var ni inne i det?
Hur har mannen sovit i sin förkorta säng?

Mrs Bettan sa...

Det var en häftig meny ni har käkat er igenom redan. Var ni utsvultna när ni kom till Polen kan man ju undra.
Huset var ju döhäftigt.
Väntar med spänning vad torsdagen innehöll i matväg.
Kramis MrsBettan

Per-Anders sa...

För några år sedan hade Polen en turistslogan som löd: Polen - vem trodde det. Blir faktiskt lite nyfiken på Gdansk. Kanske ett framtida resmål.

Anonym sa...

Kabel till datorn? Kolla om inte datorn har en liten "slot" för SD-kortet. Sladdar är bara trassel - och så glömmer man dem jämt, eller hur.
Annars kan du gå till en affär och köpa en sladd. Datagrejer är standard, visste du inte det.
Förövrigt föredrar jag surströmming.
/Olle

Olga T sa...

Nu har jag skrattat igen!!
Åt;
-att du glömde kabeln till Mats
-att maken bytte bord
-att du bloggar och maken kollar alla tv-kanaler.
Underbart!
Huset är jätteläckert och jag ser fram emot dina egna bilder när du kommit hem. Njut av Gdansk!!

Malin B sa...

Jag trodde bilden var manipulerad. Tjosan så fel jag kunde ha då.
Komagesoppa är en rätt som jag aldrig tänkt tanken på. Verkligen ett led i att ta vara på ALLT kan jag tro...
Blogga och se på tv, förstår att ni känner er som hemma. ;)