torsdag 26 mars 2009

Konstiga observationer

2005
För fyra år sedan då jag började på mitt nuvarande jobb i Vasastan, Stockholm slog det mig hur många hundägare det fanns där. Jag blev också förvånad över att alla jyckar var Rottweilers eller andra "kamphundar". Ägarna var nästan uteslutande killar mellan 30-45 år. (Inga gamla Östermalmstanter med lika åldriga, urtvättade mini-collies där inte)



2009
Nu - fyra år senare - är bilden en helt annan: Det finns fortfarande många hundar i Vasastan men nu är det "lapdogs" av typ Chihuahua, Yorkshire terrier, Malteser och en och annan Mops som verkar vara "inne". Medan hundarna har blivit betydligt mindre så har ägarna samtidigt blivit betydligt yngre - 18-30 år. (Östermalmstanterna håller däremot fortfarande "stilen".)

Modetrend
Man kan ju fråga sig vad som hände med jyckarna (och ägarna) från 2005. Har dom dött en naturlig död, blivit avlivade (hundarna alltså) eller... (Östermalmstanterna och deras telningar har blivit färre i antal på grund av naturlig "avgång")
Undrar bara hur "hundmodet" kommer att se ut om fyra år. Kanske är det "lapcats" som är inne då.

Katter
Det var väl en "fyndig" övergång till - just katter. Plåtade nämligen av några sådana på jobbet idag. Tavlorna är gjorde av Ewa Ersson och Gunvor Enqvist. Gillar dom, hoppas ni gör det också.

PS. Den tredje tavlan (uppifrån) med kattfamiljen är tillägnad dig, Malin. Frippe skulle nog godkänna dom... tror jag.
Javisst ja, bilduppdraget den här veckan är: Spegling av mig. Inte ska jag väl visa mitt "nylle", aldrig ;-)DS

7 kommentarer:

Anonym sa...

O, vilken ära! Hoppar runt och dansar! =)
Frippe viftar glatt på svansen, katterna är klart godkända.
Jag gillar dem också skarpt. Känner en stark gemenskap med dem, jag anar att det är att jag är lika långbent! ;)
Urtjusiga tavlor.

Mrs Bettan sa...

Katt-tavlorna var faktiskt häftiga. Du er att jag vaknat till nu.
Kramis MrsBettan

Anonym sa...

Först när jag läste ditt inlägg trodde jag du funderade på om östermalmstanterna avlivats, men så var det ju inte!!!

Visst är det väl skumt med att det går mode i husdjur! Jag gillar hundar, och jag tycker att en del sk kamphundar är väldigt fina. Däremot är jag väldigt obehaglig till mods när jag möter en del av dem, men oftast är det nog kopplingen hund och hundägare som utlöser den känslan. Rottisar har skrämt mig några gånger och där går jag omvägar.

Däremot, dessa små råttor till hundar folk släpar omkring på, det förstår jag inte. OK, compact living kan väl ge skäl att ha en sån där liten historia, men jag misstänker att det väl oftare handlar om vilken ras som bäst passar i min handväska...

Anonym sa...

Era modeller står numera i förrådet, alternativt friggeboden. Visst gör de?

=)

Anonym sa...

Hahaha...vilken bra summering av "hundmodet" Nog är det många små hundar nu fast här vi bor är det ganska blandat. Tror att detta fenomen mera hör till större städer.

Ha en super go fredag Beate, kramar

Anonym sa...

De gamla, hederliga våffeljärnen är toppen! Jag köpte ett för pengar som jag fick när jag fyllde 20, men ett i modern tappning. Tänkte inte då på att det hade varit smart att dra till med ett dubbeljärn, ett sådant skulle jag vilja ha nu men är alldeles för snål för att köpa ett när jag har ett järn som fungerar att grädda våfflor i. (Grädda, det säger nog jag istället för att baka men det är ju hugget som stucket! ;) )
Gör dock inte våfflor så hiskeligt ofta...

Ulrica sa...

Kattbilderna gillar jag. Kanon. Hundtrenden var intressant, kanske "råttisarna" och andra bigga hundar har flyttat ut till förorten. Kanske fattade inte äganra hur stora de faktiskt blir:)