onsdag 4 mars 2009

Konstiga kontraster


Visst ger namnet "Konst eller konstigt" den här bloggen full rättvisa. Dagens inlägg är ytterligare ett bevis på vad man kan utsättas för en vanlig onsdag.

Svickelstenar
Kollegan Håkan är inte bara civilingenjör, han är en levande databank också (som jag ofta försöker dra nytta av utan att alltid lyckas, mmmmhhhh). Dessutom är killen en av Sveriges främsta och flitigaste Wikipedianer. Idag kunde han lägga ytterligare en Wikipedia award till samlingarna. Inlägget handlade om svickelstenar (se ovan anmärkning om "försöka dra nytta av").

Svickelsten (av tyskans Zwickel ’kil’) används som utfyllnad i byggnadskonstruktionen mellan en rak vägg och en rund valvkonstruktion. Stenarna är ofta ornamenterade.

Låter upphetsande eller hur?!!! Zzzzzzzzz......

Men när han visade bilden med dessa konstiga kilstenar från Valleberga kyrka fick jag ge mig. Tycker de är helt underbara och väl värda en plats på den här bloggen.
Var mycket (positivt) överraskad då jag fick tillstånd av Håkan att lägga upp bilden på bloggen. Vem vet hans fördomar om bloggar kanske har fått sig en törn i rätt riktning.

Mat à la USA
En riktigt äcklig kontrast till de vackra stenarna fick jag av kompisen Frank från Australien. Han hade visst kartlagt amerikanska maträtter. Fick 10 bilder, vid nummer tre hotade kvällsmaten med sorti ur fel ände om man säger så. Just den bilden tänker jag ladda upp, ha, ha. Hör av er om ni vill se fler exempel av mat à la USA.
Fotot kallas "Köttbåt" och består av bacon, korvar, pajdeg och fläskfärs. Upplägget av denna rätt (förutom ingredienserna) får i alla fall tre feta "Yuck" av mig.

PS. Kolla Bilduppdraget nr 3 (ni minns mitt bidrag till dubbel kommunikation). Klart jag inte vann igen men jag gillar Tony skarpt. Han verkar ha samma konstiga humor som jag. DS

9 kommentarer:

Anonym sa...

Den där maträtten är det nog någon stolle som hittat på för att äckla folk! Jag har då aldrig hört talas om något liknande... Fast vissa lunchrestaurangers skräddarlåda eller skomakarlåda är ju något i den riktningen, här i Sverige alltså.

S o F sa...

Tycker det verkar som om de har mycket bra smak, de där som driver den bloggen, eller hur? ;)

Tack för titt-in och vänlig kommentar hos mig!

Ha det!

Anonym sa...

Men ärligt.
Finns det någon som äter det där ?
Fy f....

kramiz

Anonym sa...

Seriöst, det där måste vara bland det äckligaste mina objektiva ögon nånsin skådat.. av nån konstig anledning tänker jag på kannibaler.. eller inte konstigt?

Mrs Bettan sa...

Typiskt amerikanskt alltså. Fy fan för deras mat. Inte konstigt att de ser ut som de gör.
Kramis MrsBettan

MaMalena sa...

Grattis till uppmärksamheten för bilden igen!

Anonym sa...

Nej tack, du behöver inte ladda upp alla matbilder. ;)Eller gör det förresten, gör det!
Så kanske mitt konstanta sug efter att äta försvinner så minskar jag de här mjölpåsarna jag bär omkring på varje dag. ;) Lätt som en plätt helt enkelt.

Ulrica sa...

De där kilstenarna av svickelsten (gud vad jag känner mig intelligent) är gudomliga. Skulle passa perfektr i vårt gamla, gamla hus här på "landet".

Men maten, obeskrivligt äcklig. Men jag håller med Malin B - ladda upp resten av bilderna så kanske jag slutar äta... Om bara för ett tag så mina många extra kilon rinner av. :)

Du är go som la din röst på mig. Och jag håller med dig, ge mig 48h tack. Jag menar efter blogg och foto ska jag ju hinna med barn, jobb, vänner, hem och vad var det mer... jo, mannen.;)

Daniel sa...

Slafsar gärna i mej. Bondsk som jag e!