torsdag 27 november 2008

En hare, en hake, en hejare och humus

En hare
Jag gillar harar. Träffar nästan varje morgon på en skuttande, långbent variant i vår innergård. Har ingenting mot harar på tallrik heller gärna i form av harstek eller -sadel. Idag la sig en hare på mitt skrivbord, inget fyrbent exemplar utan ett papper med följande innehåll:
- Hare: Ställning av trä, med en duk som skyddar huvudet, med vilken hantlangarna sätter på rygg lastad med tegel.
Herregud!!! Låter som en ytterst medioker översättning från kinesika till svenska. "Grejen" finns dock i verkligheten. Synd bara att jag inte förstår vad det är. Kan dock tänka mig att den användes av egyptierna vid pyramidbyggen. Frågan är bara vem som bar duken träställningen eller den (egyptiska) hantlangaren. Mmmmmhhhhh.
Hantlangare förresten, har dom inte dött ut och ersatts av drängar... åtminstone på bondgårdar.

Hake
En hake kan vara en krok, ett hinder eller en alltmer populär fisk. En hake kan också vara
- I murverk inpassad plåt.
Jaha...

Hejare
Jag hejar på Hammaby, vilket gör mig till en hejare. Men vad sägs om den här varianten:
- Fallvikt i pålningaggregat
Qué???????????????????????????????????





Humus
Jag älskar humus eller hummus men är tveksam till om jag skulle mumsa i mig det här:
- Organisk material av amorf, kollodial natur till färgen gult eller mörkbrunt till svart.
Då jag varken vet vad "amorf" eller "kollodial" är (orkar inte slå upp det heller) konstaterar jag bara att de borde åtminstone komma överens om vilken färg "grejerna" ska ha.

Allmänbildning
Idag har jag (och ni) alltså fått en överdos av allmänbildningshöjande information i kategorin "mest värdelös". Men medge - ni gapskrattade väl precis som jag gjorde eller!??

PS. Inläggets fakta är sant och har bekräftats av två civilingenjörer. Vad det säger om dom vill jag inte gå in på, men jag börjar bli riktigt stolt över att vara lagom okunnig. DS

3 kommentarer:

Mrs Bettan sa...

Hare, vet du vad det också kan vara? Jo, Krishnas (en av den indiska mytologins främsta gudar) personliga, tjänande energi, böjning från sanskrit ordet Hari.
Nu får du skryta lite i morron att du vet lite mer om haren.
Kram MrsBettan

Anonym sa...

Harar är skojiga djur tycker jag. Det skuttar omkring tre stycken på min gård varje år, tror de bor i närheten. Då jag var en liten gosse hade jag en kanin, han blev nästan som en hund. Ibland då jag tittade på TV på kvällarna satt han brevid mig. Sen följde han mig överallt då jag gick omkring.

MaMalena sa...

värdelöst vetande på scandics i jönköpings gästdator är jätteskoj!

Vi ses nästa vecka när jag är både frisk och tillbaka i sthlm.
/Malena